Международната аналитична агенция Brand Finance публикува своя нов рейтинг на 500-те най-скъпи марки в света. Лидерите от последните няколко години Apple, Amazon и Google поскъпнаха с 10-40% за една година, а марката NVidia за първи път влезе в световния топ 10.
Марките, които са поскъпнали най-много през последните пет години, включват TikTok, AMD, Microsoft, BYD, Apple и TSMC.
Brand Finance Global 500, класация на 500-те най-ценни марки в света, публикувана днес, съобщава, че много марки са отбелязали значително увеличение на стойността си през последната година, но не само високотехнологичният сектор отбелязва значителен ръст на цените.
В световния топ 5 например влиза марката на най-голямата търговска верига в САЩ и света Walmart, която е повишила стойността си с 42% за годината и сега се оценява на 137 милиарда долара. Само традиционните лидери в рейтинга изпреварват Walmart.

Apple е на първо място с оценка от 574.5 милиарда долара (или +11%). Microsoft е на второ място (461 милиарда долара, +35%), Google е трети (413 милиарда долара, +24%) , а Amazon е на четвъртото място с оценка от 356 милиарда долара (+15%).
В челната десетка са още южнокорейският Samsung (шесто място, 110.5 милиарда долара), китайският TikTok (седмо място, 105.8 милиарда долара), Facebook (собственост на Meta, осмо място, 91.5 милиарда долара ), NVidia (девето място, 87.9 милиарда долара) и State Grid Corporation of China (десето място, 85.6 милиарда долара).
Brand Finance също отделно идентифицира марките, чиято стойност е нараснала най-много през последните 20 години. Те включват TikTok (+80%), Nvidia (1770% – от 4.7 милиарда на 87.9 милиарда долара), китайският производител на електрически превозни средства BYD (+350%), китайският онлайн търговец на дребно Pinduoduo (+420%), тайванският производител на чипове TSMC (+300%), Microsoft (+294%), Apple (+310%).

„Нашият анализ на марките, чиято стойност е повишила най-много от 2020 г. насам, показва, че технологичните компании вече нямат монопол върху най-бързия растеж на стойността на марката. Това също потвърждава друга глобална тенденция – как китайски компании като TikTok, Pinduoduo или BYD, се движат напред с нови продукти или услуги, като по този начин предизвикват лидерите на пазара“, казва Дейвид Хей, основател и главен изпълнителен директор на Brand Finance.
Повече от половината марки в класацията са от САЩ (194 марки), общата им стойност е равна на 52.9% от общия обем. На второ място е Китай (15%, и 69 марки). На третото място по брой марки е Япония (36), на четвърто място – Франция (35), а на пето място – Германия (27). Най-скъпият сектор в рейтинга е финансовият сектор – общата стойност на марките на финансовите компании възлиза на 12.7% от общата стойност. Общо 78 банкови марки са представени в рейтинга. На второ място е търговията на дребно (11.4% дял, с 45 марки), на трето медийната индустрия (с дял от 10.3%, 24 марки).