Удивителните факти зад най-обичания десерт в света
Шоколадът е една от най-популярните храни в света. Може би не се замисляте за многомилиардната индустрия, която стои зад любимия ви сладкиш, но тя далеч не е просто „свят на чисто въображение“ (по думите на Уили Уонка). Тя е свят на зашеметяващи цифри, растящи разходи и, в някои случаи, експлоатация.
Колко струва глобалният шоколадов пазар?
Трудно е да се определи точно колко струва глобалният шоколадов пазар, като оценките варират значително – но всички се движат в диапазона на стотици милиарди долари.
Според Mordor Intelligence, пазарът ще достигне стойност от 109.13 милиарда долара през 2024 г., което е най-ниската цифра сред наличните оценки. Confectionery News споменава стойност от 128 милиарда долара, докато Statista го оценява на 254.1 милиарда долара за същата година.
На другия край на спектъра, от MarkNtel Advisors изчисляват, че стойността на глобалния пазар през 2024 г. ще достигне внушителните 441 милиарда долара.
Колко шоколад се консумира по света?
И тук оценките се различават, но според Dame Cacao, годишно се консумират около 7.5 милиона метрични тона шоколад.
Това се равнява на приблизително 1 кг (2.2 паунда) шоколад на човек годишно. Въпреки това, държавата с най-голяма консумация на глава от населението консумира почти девет пъти повече…
Коя държава е най-големият шоколадов пазар?
САЩ са водещият пазар за шоколад в света, със стойност от 53.46 милиарда долара, според Statista.
Освен това Америка е най-големият вносител на шоколад в света, с годишен обем на вноса от 3.8 милиарда долара – с над милиард повече от следващия по големина вносител, Канада.
Общо американците консумират почти три милиона метрични тона шоколад годишно.
Кои държави консумират най-много шоколад на глава от населението?
Въпреки че САЩ са най-големият пазар, те са на 18-то място по консумация на глава от населението със средно 4.4 кг (9.7 паунда) годишно.
Северният им съсед Канада лесно надминава това със средна консумация от почти 7.7 кг (17 паунда) годишно, която се очаква да нарасне до 9.7 кг (21.4 паунда) до 2028 година.
В Австралия и Нова Зеландия консумацията също е по-висока от тази в САЩ – съответно 4.9 кг (10.8 паунда) и 5 кг (11 паунда) годишно.
В Европа консумацията е значително по-висока. Швейцария води класацията, като един швейцарец средно изяжда 8.8 кг (19.4 паунда) шоколад годишно. Следват Австрия с 8.1 кг (17.9 паунда), Германия и Ирландия – с по 7.9 кг (17.4 паунда), а Великобритания – със 7.6 кг (18.8 паунда).
Защо шоколадът е толкова популярен?
Според Barry Callebaut, млечният шоколад е най-предпочитан – 48% от потребителите го избират.
Тъмният шоколад заема второ място с 28%, следван от белия шоколад с 15 процента. По-малко популярни са карамеленият (6%) и рубиненият шоколад (3%), който беше представен през 2017 година.

Шоколадът и човешките сетива
Швейцарско-белгийската компания Barry Callebaut открива, че шоколадът въздейства на всички пет сетива чрез „цвят, хрупкавост, текстура и богатство на вкусове и аромати“.
- 50% от потребителите казват, че ядат шоколад като начин да се поглезят.
- 47% го консумират, за да задоволят желание.
- 45% го свързват с удоволствие и празнични поводи.
Уникалната химия на шоколада
Суровото какао съдържа 300 химични съединения, включително калций, желязо, магнезий и калий. Рафинираният шоколад, обаче, съдържа 800 съединения.
Освен това шоколадът е източник на „химикала на любовта“ фенилетиламин и освобождава вещества като допамин, серотонин и ендорфини, които предизвикват чувство на удоволствие.
Как шоколадът става толкова популярен?
Историята на шоколада може да се проследи до преди 4000 години при древната култура на олмеките в Мезоамерика.
Майската и ацтекската цивилизации го считали за „дар от боговете“, а какаовите зърна били използвани като валута.
Шоколадът достига Европа
Думата “шоколад” навлиза в английския език чрез испанския. През XVI век, завоевателите донесли шоколада в Испания. Там той бил сервиран като гореща напитка, смесена с мед или тръстикова захар, както с канела и други подправки, за да бъде по-приемлив за европейските вкусове. Горещият шоколад се наложил сред елита на континента и колониалните съперници, включително Америка. Той останал привилегия на висшите класи до индустриалната революция, когато евтиното масово производство на сладкиши станало възможно.
Шоколадът, какъвто го познаваме днес, се появява през XIX век. През 1828 г. холандският химик Коенраад Ван Хутен (или вероятно неговият баща Каспарус според някои източници) изобретил шоколадовата преса, което създало основите на производството на какаов прах. Машината отделяла какаовото масло от шоколадовата напитка, като я обработвала с алкални соли, за да се намали горчивият вкус.
През 1847 г. английската фирма J. S. Fry & Sons имала идеята да смеси разтопеното какаово масло с какаовото прахообразно вещество. Компанията по-късно произвела първия масово произвеждан шоколадов бар, Fry’s Chocolate Cream, който е пуснат на пазара през 1866 г. и е официално най-старият шоколадов бар в света.
В средата на 70-те години на XIX век швейцарският шоколатиер Данил Петер комбинирал шоколад с кондензирано мляко (предоставено от основателя на Nestlé Анри Нестле) и изобретил млечен шоколад – макар първоначалният резултат да бил доста твърд и зърнест. Това се променило през 1879 г. след изобретяването на машината за “кончиране” от Родолф Линдт. Устройството смесвало и аерирало шоколада, придавайки му по-гладка “разтапяща се в устата” консистенция.
Съвременният шоколад официално пристигнал и до началото на ХХ век сладкото изкушение станало основна част от живота на всички класи.

Колко какаови зърна са необходими за производството на шоколад?
За производството на 1 кг шоколад са необходими около 800 какаови зърна. Типичното какаово дърво, което започва да дава плодове четири или пет години след засаждането си, може да произвежда достатъчно шушулки всяка година, за да произведе между 0.5 и 1.5 кг шоколад, като всяка шушулка съдържа между 20 и 50 зърна.
Шушулките се събират веднъж или два пъти годишно и всяко дърво произвежда около 2500 зърна на сезон, което е достатъчно за производството на около 63 стандартни шоколадови барчета (50 г). Какаовите дървета обаче са изключително деликатни и фермерите могат да загубят между 30% и 40% от реколтата си всяка година.
Кои са основните производители на какао?
Страните в Западна Африка произвеждат почти три четвърти от световното какао, като глобалната реколта се оценява на около 5 милиона метрични тона през 2022/2023 година. Кот д’Ивоар е водещият производител, с около 2.2 милиона метрични тона, което е малко под половината (44%) от общото количество. Шоколадът генерира значителните 40% приходи от износа на страната и представлява 15% от БВП й, като 59% от продукцията й отива в Европейския съюз. Гана е втора – с 1.1 милиона метрични тона, а сред другите основни производители са Еквадор, Камерун, Нигерия, Бразилия и Индонезия.
Възможности за фермерите в индустрията
Не е за вярване, но се смята, че 90% от глобалното производство на какао идва от малки стопанства, които включват между 5 и 6 милиона домакинства на малки фермери. Заплащането е оскъдно. Огромната част от фермерите за какао в Кот д’Ивоар получават по-малко от един долар на ден, като Fairtrade разкрива, че тези работници обикновено получават само 6% от крайната цена на шоколадово барче.
Шокиращо, последните оценки показват, че повече от 1.5 милиона деца работят в индустрията за какао в Кот д’Ивоар и Гана. От тях, 43% са ангажирани с опасни дейности като носене на тежки товари, изгаряне на полета и използване на остри инструменти, като много от тях са изложени на опасни агрохимикали.
Защо шоколадът става застрашен?
Както споменахме, какаовото дърво е изключително деликатно растение, като до 40% от реколтата се губи всяка година поради вредители и болести. А с климатичните промени, които водят до по-високи температури и по-продължителни суши, бъдещето не изглежда обещаващо за това свръхчувствително растение.
Според учените, реколтите вероятно ще бъдат значително намалени през следващите десетилетия, а има дори шанс какаовото дърво да изчезне до 2050 година. Така че може би трябва да се насладите на сладкото изкушение, докато все още имате възможност…
Четете още: “Шенген”, “дубайски шоколад” и “санитарен кордон” са думите на 2024-та