Стабилност и устойчивост са ключовите думи да австрийските фирми у нас за 2025 г.

годишната анкета сред австрийските фирми в България

С любезното домакинство на „София Мел“ и в присъствието на медии, водещи бизнес организации и представители на бизнеса, Австрийското търговско представителство ADVANTAGE AUSTRIA представи резултатите от ежегодна анкета сред австрийските инвеститори за бизнес климата у нас. Проучването е проведено в края на 2024 г. с участието на 98 мениджъри на австрийски компании в България.

В събитието взеха участие Филип Купфер, търговски съветник към Посолството на Австрия и ръководител на ADVANTAGE AUSTRIA, председателят на Българската търговско-промишлена палата Цветан Симеонов и представители на австрийски компании: Илия Великов, управител на „ГудМилс България“, Александър Сипек, управител на „EVN България“, и Виктор Караджов, мениджър на Центъра за глобални бизнес услуги на „Палфингер България“.

С положително послание, встъпителни думи отправи Цветан Симеонов като подчерта фокуса на БТПП в подкрепа на развитието на работната сила и засилване на икономическата стабилност у нас. Той отбеляза и

решаващия глас на Австрия за пълноценното влизане на страната ни в Шенгенското пространство.

От страна на бизнеса, представителите на „Гуд Милс“, „EVN“ и „Палфингер“ споделиха опит и добри практики при модерзинация на произвоството, устойчивост и зелени практики, както и развитието и управлението на кадри.

Анкета сред австрийските инвеститори в България

Филип Купфер постави акцент върху това как глобалният бизнес климат се отразява на австрийския бизнес у нас. „Световните икономики днес са свързани помежду си по-силно от всякога, а икономики като тази на Австрия и България зависят в голяма степен от износа. Геополитическото развитие e от особено значение“, посочи той.

Австрийските компании високо ценят България като търговски партньор и място за инвестиции.

Предприятията на Австрия са стабилни инвеститори, както и надеждни партньори и работодатели. Дошли сме тук, за да останем.“

По време на срещата Филип Купфер представи подробно резултатите от ежегодното допитване сред австрийските фирми.

Какви са очакванията за бизнес климата през 2025 г.?

Очакванията за предстоящите 12 месеца може да се обобщят така: много стабилност и приемственост, склонност към малко повече оптимизъм и малко по-малко скептицизъм в сравнение с 2024 година. Австрийските компании са предпазливи оптимисти: 13% от анкетираните очакват подобрение. Повече от половината от анкетираните (54%) не очакват промени, а 33% се подготвят за влошаване.

Ø  По отношение на регулаторните и пазарни реалности в България представителите на българо-австрийските компании оценяват като добра и много добра системата за мита и данъци у нас (74%), както и достъпът до кредит и капиталовия пазар (67%) и качеството на местните доставчици (65%). В същото време явстрийските фирми виждат възможност за подобрение на политическата стабилност (98%), борбата с корупцията и престъпността (94%) и бюрократичните пречки (91%).

Ø  По темата за устойчивостта българо-австрийските компании поставят голям приоритет (86%) – на фона на по-нисък процент за бизнес въобще у нас, а „само“ 60%, я оценяват като важна за своя бизнес.  

С ниво на инвестициите от над 5.24 млрд. евро Австрия е вторият най-голям чуждестранен инвеститор

OMV България бензиностанция OMV Boyana

в България. Сред австрийските фирми, които имат бизнес у нас са A1, ЕVN, OMV, Vienna Insurance Group – Bulstrad, Uniqa, Mondi, Kronospan, Palfinger, Wienerberger, Sportalm, Baumit, GoodMills Group и други. Австрийските компании са не само сред най-големите, но и сред най-стабилните и надеждни работодатели и данъкоплатци в страната.

ADVANTAGE AUSTRIA със своята мрежа от около 100 офиса в повече от 70 страни предлага на австрийските компании и техните международни бизнес партньори всеобхватна палитра от услуги. По своята същност в София е част от Австрийското посолство и от Стопанската камара на Австрия и съществува в България от 70 години. Основната задача на ADVANTAGE AUSTRIA е да съдейства за постоянното подобряване и разширяване на бизнес отношенията между Австрия и България. За тази цел се провеждат консултации на фирми и пазарни проучвания в различни сфери, осъществяват се контакти между австрийски и български фирми, организират се участия в панаири и изложения и се провеждат редица други мероприятия. Мероприятието се осъществява в рамките на международната инициатива на Австрия go-international, съвместен проект на Министерството на труда и икономиката и Стопанската камара на Австрия.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Осезаема ли е разликата в битовите сметки спрямо миналогодишните ви разходи?

Подкаст