Запознайте се с хората, които са дали имената си на изключително успешни компании. Днес марки като Disney, Chanel, Ferrari, Gucci и Adidas са признати в световен мащаб. Но историите на предприемачите, които са дали имената си на своите прохождащи бизнеси, често са по-малко известни. Прочетете забележителните истории на лицата зад някои от най-известните брандове в света.
Чарлз Луис Тифани

Основателят Чарлз Луис Тифани е роден в Кънектикът през 1812 година. През 1837-а взема назаем от баща си 1000 щ. долара – еквивалента на около 32,800 долара през тази година – и използва заема, за да основа малък магазин за канцеларски материали в Ню Йорк. Магазинът се разраства и разклонява до продажба на фино стъкло и порцелан и в крайна сметка започна да произвежда собствени бижута.
Скоро компанията печели репутация за продажба само на най-добрите стоки и бижута и отваря клонове в Париж и Лондон. През 1853 г. Тифани получава едноличен контрол върху фирмата. Към момента на смъртта му през 1902 г. тя струва 2 млн. долара, равняващи се на над 73 милиона днешни долара, и е определяна като най-известната компания за бижута в Северна Америка. През 2024 г. марката Tiffany and Co. беше оценена на 7.3 милиарда долара.
Томас Липтън

Lipton Tea е незабавно разпознаваема марка. Основателят сър Томас Липтън е роден през 1850 г. в Глазгоу, Шотландия. След живот, изпълнен с приключения, пътувайки по света като юнга, Липтън отваря малък магазин за хранителни стоки в Глазгоу през 1870 г., която скоро прераства във верига от магазини в цяла Великобритания.
След успеха на своите магазини за хранителни стоки, Липтън продължава да изгражда чаена империя. През 1800 г. чаят е бил лукс, който само богатите семейства са можели да си позволят. Липтън успява да намали цената, като закупува собствени плантации в днешна Шри Ланка, премахвайки посредника и по този начин доставя чай на семейства, които преди това не са можели да си го позволят. Lipton печели репутация за продажба на качествени продукти на достъпни цени. Днес Lipton Tea е собственост на глобалния конгломерат CVC Capital Partners.
Кинг Кемп Жилет

Кинг Кемп Жилет е роден в Уисконсин през 1855 г. и е изобретил първата в историята самобръсначка с ножчета за еднократна употреба. Докато работи като пътуващ търговец, на Жилет хрумва идеята да създаде артикул, който да се използва и изхвърля, така че клиентът да се връща отново. Така се ражда самобръсначката с ножче, което вместо да бъде заточено, ще бъде изхвърлено и заменено след употреба.
Без опит в производството или металообработката, на Жилет са необходими шест години, за да усъвършенства дизайна, като в крайна сметка масово произвежда остриета от ламарина. Самобръсначките Gillette са пуснати на пазара през 1903 г., а създателят им имал уникална бизнес стратегия: продава бръсначите си на загуба, но прави чиста печалба от ножчетата за еднократна употреба. Днес Gillette е собственост на Procter and Gamble и е най-известната марка самобръсначки в света. Компанията Gillette е оценена на 7.4 милиарда долара през 2024 г., според Statista.
Коко Шанел

Известна с вечни дизайни като костюма на Chanel, малката черна рокля и, разбира се, запазената марка парфюм Chanel No.5, дамата е върхът на изтънчената, но същевременно удобна мода. Въпреки това, историята на основателката на Chanel е завладяваща сага от дрипи до богатство. Ранният живот на родената в западната част на Франция през 1883 г. Габриел „Коко“ Бонер Шанел е далеч от бляскавия свят, който тя по-късно изгражда за себе си. Когато е на 11 години, майка й умира и баща й я изпраща да живее в сиропиталище. Тя е отгледана от католически монахини, които я учат да шие. Младата Шанел не го е съзнавала тогава, но това умение е станал ключът към бъдещото й богатство.
След като напуска сиропиталището, Шанел работи на различни места, включително като шивачка и кабаретна изпълнителка, където я наричат Коко. На 20-годишна възраст започва любовна афера с богат светски човек, Етиен Балсан, който й помага да създаде първото си модно начинание – магазин за шапки в Париж.
Нейните новаторски дизайни, които акцентират върху комфорта, а не върху навремето ограничаващите силуета дизайни като корсетите, привличат вниманието на богатите жени от висшата класа и нейният бизнес се развива все повече. Тя отваря още два магазина в Девил и Биариц. След което продължава да създава дрехи за някои от най-големите имена на времето като Мерилин Монро. Дори след смъртта й през 1971 г. модна къща Chanel продължава да доминира. Днес марката Chanel струва удивителните 60 милиарда долара.
Гучо Гучи

Гучо Гучи, основателят на легендарната модна марка, е роден през 1881 г. в Италия.
Филмът „Домът на Гучи“ изследва заплетения живот на Патриция Реджани и Маурицио Гучи през 70-те години на миналия век. Но всичко за истинската къща Gucci започва от дядото на Маурицио, Гучо Гучи, който е роден във Флоренция през 1881 година. Малко се знае за ранния му живот, но през 1899-а той се премества в Лондон, за да работи в хотел „Савой“ и остава в британската столица 20 години, преди да се върне в Италия с нова бизнес идея.
Син на майстор на кожи, Гучо се е вдъхновил от луксозния багаж, който носят гостите на „Савой“. През 1921 г. отваря първия си магазин във Флоренция – малък магазин, в който продава вносни чанти за багаж. Италианското търговско ембарго през 30-те години на миналия век затруднява Gucci да намира кожа и той модифицира бизнеса, използвайки различни други материали като ракита и лен.
Когато Гучо умира през 1953-а, модната къща има магазини в цяла Италия и нов – в Ню Йорк. Синовете му бързо разширяват семейната модна империя, отваряйки магазини в Лондон и Париж през 60-те години на миналия век. Днес Gucci е бизнес за 15.6 милиарда долара и една от най-разпознаваемите марки в света.
Енцо Ферари

Енцо Анселмо Ферари е роден през 1898 г. в Модена, Италия. Влюбва се в автомобилните състезания на 10-годишна възраст, когато баща му го завежда да гледа състезание в Болоня. През 1919 г., след служба в армията, Ферари се премества в Милано, за да работи като тест пилот за автомобилната къща Costruzioni Meccaniche Nazionali. През същата година той дебютира като пилот на състезателен автомобил. Присъединява към състезателния отбор на Alfa Romeo и има успешна шофьорска кариера повече от десетилетие.
Ферари създава фирмата си Auto Avio Costruzioni, за да разработи свои собствени състезателни автомобили. През 1947 г. извежда първото официално Ferrari, 125 S, за пробена обиколка. Колата печели първата си победа същата година на Гран при на Рим. В началото на 50-те години на миналия век Ferrari започва да произвежда мощни автомобили за пътуване по пътищата. Към днешна дата най-богатите хора в света все още се редят на опашка за тези луксозни коли, а компанията се оценява на над 77 милиарда долара.
Ади Даслер

Спортен фанатик, Даслер започва да проектира спортни обувки и обувки за тенис. Създава официално Adidas през 1949 г., която бързо се превръща в най-популярната и най-продаваната американска спортна обувка. На Олимпийските игри през 1972 г. всички официални лица и повечето спортисти носят обувки Adidas. След смъртта на Даслер през 1978 г. компанията е поета от неговия син Хорст Даслер. Днес компанията Adidas се оценява на 15.7 милиарда долара, според последните данни на Statista.
Уолт Дисни

Уолтър Елиас Дисни е роден в Чикаго през 1901 година. Като момче проявява силен интерес към рисуването, хоби, което един ден ще го превърне в известно име. На 18-годишна възраст започва да работи като рекламен илюстратор. Премества се в Калифорния в началото на 20-те години на миналия век и заедно с брат си Рой създават Disney Brother Studios. Това е мястото, където Уолт Дисни създава Мики Маус, първият от многобройните си успешни герои. Дисни и неговата компания продължават да правят изключително успешни филми, включително „Фантазия“, „Дъмбо“, „Пепеляшка“ и „Мери Попинз“. След това строи увеселителни паркове, като Дисниленд отваря врати в Калифорния през 1955 година.
След смъртта си през 1966 г. Уолт Дисни оставя огромно наследство. Той държи световния рекорд за най-много награди „Оскар“ – 26, спечелени на свое име. Днес Walt Disney Company се оценява на около 240 милиарда долара.
Кристиан Диор

Кристиан Диор е роден през 1905 г. в малко крайморско градче в Нормандия, Франция, в богато семейство, което се надява той да стане дипломат. Младият Диор обаче иска кариера в сферата на изкуството. През 1928 г. напуска училище и получава пари от баща си, с които отваря малка художествена галерия. По-късно тя е затворена заради Голямата депресия. Диор е работил като асистент дизайнер в няколко модни къщи, преди да бъде повикан на военна служба по време на Втората световна война.
През 1942 г., след службата си в армията, Диор отваря своя собствена модна къща. Неговият дизайн „New Look“, известен с драматично късия си подгъв, поставя началото на кариерата на Диор като един от най-известните дизайнери от 50-те години на миналия век. Въпреки неговата преждевременна и внезапна смърт от сърдечен удар през 1957 г., модна къща Dior продължава да постига световни успехи под ръководството на множество творчески директори, включително известния Ив Сен Лоран. През 2024 г. марката Dior е оценена на 10.4 милиарда долара, според Statista.
Есте Лаудер

Родена през 1908 г. като Джоузефин Естер Ментцер, Есте Лаудер е отгледана в Куинс, Ню Йорк, от родители евреи -унгарски имигранти. Интересът й към грижата за кожата започва като тийнейджърка, когато чичо й създава кремове и лосиони в семейната кухня. Именно от него Лаудер се научава как да прави тези отвари и да ги прилага върху кожата. В края на 20-те години на миналия век Лаудер се жени за бизнесмена Джоузеф Лаудер. Двойката се премества в Манхатън и съпругата започва да продава продуктите си в салони за красота. През 1946 г. Есте и съпругът й започват съвместен бизнес, като официално стартират компанията Estée Lauder.
Лаудер е била предприемач във всеки смисъл: играе важна роля в маркетинга на своите продукти и наблюдава обучението на персонала. Упоритата работа и ангажираност към нейната компания се отплащат. Днес нейните продукти се продават в над 150 страни по света. Лаудер беше единствената жена в списъка на списание Time с 20-те най-влиятелни бизнес гении на 20-ти век.
Tim Hortons

е най-голямата верига ресторанти за бързо обслужване в Канада и сега има франчайзи по целия свят. Но историята на съоснователя и съименник на компанията е трагична. Майлс Гилбърт „Тим“ Хортън е бил канадски професионален играч по хокей на лед, играл 24 сезона в Националната хокейна лига на Северна Америка (NHL). Освен че бил талантлив спортист, Хортън разбирал от бизнес и е съосновател на веригата за кафе и понички през 1964 г., която носи неговото име.
Хортън умира внезапно на 44-годишна възраст в автомобилна катастрофа. Въпреки преждевременната му смърт, наследството му не е погребано. Днес има над 5000 ресторанта Tim Horton в 14 държави. А през 2017-а Хортън е включен и в списъка на 100-те най-велики хокейни играчи в историята на Националната хокейна лига на Северна Америка.
Ралф Лорен

Още един моден дизайнер със скромен старт на живота, Ралф Лорен, е роден като Ралф Лифшиц в Бронкс, Ню Йорк, през 1939 г. в еврейско имигрантско семейство. След като завършва гимназия, учи бизнес в Сити университет в Ню Йорк, но след две години напуска и се записва в американската армия
След военната си служба, Лорен работи като търговец на вратовръзки в компания на име Brooks Brothers. Когато бил на 28 години, започнал да работи за производителя на вратовръзки Beau Brummell и убедил президента на компанията да му позволи да създаде собствена линия. През 1967 г. стартира Ralph Lauren Corporation.
През 1968 г. Лорен пуска пълна мъжка колекция, вдъхновена от любовта му към спорта. През 70-те години започва да създава и дамска мода. Неговият уникален стил привлича вниманието на Холивуд и през 1974 г. облича мъжкия състав на филма „Великият Гетсби“ с неговата вече световноизвестна линия Polo. Той също така създава впечатляващия розов костюм специално за героя Джей Гетсби.
Личното състояние на Лорен се оценява на чисто 10.9 милиарда долара. Той е известен филантроп и е използвал състоянието си за създаването на множество благотворителни фондации.
Калвин Клайн

Подобно на Ралф Лорен, роденият през 1942-я Калвин Клайн е друг успешен моден дизайнер, роден и отгледан в Бронкс от еврейско семейство.
След завършването на средно образование Клайн учи в Института за мода и технологии в Ню Йорк. След като работи на различни позиции в модната индустрия, той става протеже на барон дьо Гунсбург, френски редактор на списания. Именно чрез тази доходоносна връзка Клайн успява да създаде Calvin Klein Inc – компанията, която го утвърждава като ярка звезда на модната сцена на нюйоркския елит.
През 1968 г. Calvin Klein Inc пуска първата си колекция дрехи, а само година по-късно Клайн се появява на корицата на списание Vogue.
През 1975 г., на 33-годишна възраст, Клайн е избран за член на Coty Hall of Fame – най-младият дизайнер, който печели това признание. Днес марката Calvin Klein е известна със своите бельо, парфюми и часовници, а личното състояние на Клайн се оценява на 800 милиона долара.
Джеймс Дайсън

Джеймс Дайсън е роден в Норфолк, Англия, през 1947 година. Като дете посещава частно училище-интернат, след което започва да учи мебелно и вътрешно проектиране в Кралския колеж по изкуствата. По-късно Дайсън сменя посоката и решава да учи инженерство – решение, което ще го направи един от най-успешните изобретатели в света.
През 1978 г. Дайсън започва да изпитва разочарование от работата на прахосмукачката си, поради това че торбата в нея се запушва с прах. Работейки върху процес, наречен циклонна сепарация, произвежда първата прахосмукачка без торбичка.
Пътят към успеха не бил лесен – създадени са 5,127 прототипа преди да усъвършенства своя дизайн и да го пусне на пазара. Днес Dyson е глобално разпознаваемо търговско име, а продуктите му се продават в много страни по света. Според списъка на богаташите на Sunday Times за 2024 г., Дайсън е петият най-заможен човек в Обединеното кралство с нетна стойност от 25.4 милиарда долара.
Бен и Джери

Бен Коен и Джери Грийнфийлд са приятели от детството в Ню Йорк. През 1978 г. двамата решават да преминат курс за 5 долара в Пенсилванския държавен университет по производство на сладолед. С инвестиция от само 12 хил. долара, което е около 58 хил. долара през 2025 г., те откриват първия си магазин за сладолед в реновирана бензиностанция в Бърингтън, Вермонт.
Коен страда от аносмия, което означава, че не усеща вкус и мирис. Той разчита на текстурата на храната, за да внася разнообразие в диетата си, а състоянието му е вдъхновило компанията да смеси парченца в сладоледа като характерен елемент на бранда. Добрите приятели създават империя за сладолед.
След успеха, Коен и Грийнфийлд продават компанията на хранителния гигант Unilever през 2000 г. за 326 милиона долара (597 милиона долара днес). Въпреки че имената им все още са свързани с продукта, те не заемат позиции в управлението или борда на компанията.
Майкъл Дел

Роден е в Хюстън, Тексас през 1965 година. След завършване на средното си образование, Дел отива в медицинския факултет, за да угоди на родителите си, които искали да стане лекар. Въпреки това, той винаги се е интересувал повече от технологии и докато е в колежа започва да изгражда и продава собственоръчно направени компютри.
Той скоро напуска колежа, за да се съсредоточи върху бизнеса си, решение, което се оказва много мъдро. Неговата компания генерира 6 милиона долара приходи през първата си пълна година на работа през 1984-а, което се равнява на около 18 милиона долара в днешни пари.
Днес Майкъл Дел е председател и изпълнителен директор на Dell Technologies, една от най-големите технологични компании в света. Според Forbes, Дел в момента е 12-ият най-богат човек в света с нетно богатство от 114.2 милиарда долара.
Дел е известен и с дарителските си инициативи. През 1999 г. Майкъл и съпругата му Сюзън създават фондацията „Майкъл и Сюзън Дел“, която се посвещава на образованието, здравето на децата и икономическата стабилност.