За обществената поръчка за ремонт на републиканските пътища за 2.25 млрд. лв. са подадени 46 оферти, обяви министър Иванов

Иван Иванов, БСП, "БСП - Обединена левица"

Офертите, подадени за обществената поръчка за сключване на рамково споразумение с предмет на дейност „Ремонтни дейности на републиканските пътища“ на територията на България, са общо 46, като те са по девет обособени позиции на обща стойност 2.25 млрд. лева.

Това обяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов в рамките на изслушването му, поискано от депутатите от „Продължаваме промяната“ – „Демократична България“ – Йордан Иванов и Кирил Добрев.

Така той искаше да разсее съмненията, че обществената поръчка е била задкулисна, с предварително известни победители.

От своя страна Андрей Цеков от ПП-ДБ коментира, че реално от 46 кандидати са избрани 27 изпълнители, с които сега се подготвя сключването на договори. По думите на Цеков това говори за слаба конкуренция, даваща възможност за постигане на картелни споразумения и високи цени.

В изложението си министър Иванов първо обясни какви са отделните обособени позиции, а именно – обособена позиция № 1, включваща областни пътни управления Видин, Враца и Монтана; обособена позиция № 2 – областни пътни управления Благоевград, Кюстендил, Перник; обособена позиция № 3 – областни пътни управления Бургас, Сливен, Ямбол; обособена позиция № 4 – областни пътни управления Варна, Добрич, Шумен; обособена позиция № 5 – областни пътни управления Разград, Русе, Силистра, Търговище; обособена позиция № 6 – областни пътни управления Плевен, Велико Търново и Габрово; обособена позиция № 7 – областни пътни управления Пазарджик, Пловдив и Смолян; обособена позиция № 8 – областни пътни управления Хасково, Кърджали и Стара Загора и обособена позиция № 9 – областни пътни управления – Ловеч и София.

На следващо място министър Иванов обърна внимание, че възможната стойност на всяка една от обособените позиции е в размер на 250 млн. лева без ДДС. Срокът на изпълнение е четири години, което означава че на позиция за основните ремонтни фирмите ще получават през всяка една от четирите години по около 62 млн. лева.

Министър Иванов обясни на депутатите, че подготвителните действия, свързани с обявяването на поръчката, са започнали още през януари 2023 година. Въпреки влошеното състояние на голяма част от републиканската пътна мрежа обаче процедурата не била обявена.

Същевременно в Агенцията „Пътна инфраструктура“ бил изготвен голям обем от технически проекти за основен ремонт на участъци от републиканската пътна мрежа, като за тяхното изпълнение бил изразходван значителен публичен ресурс, а те просто стояли и образно казано, събирали прах, докато лошото състояние на пътищата си оставало константна величина и основна причина за катастрофи.

Причината за проектната готовност била в резултат на възложено проектиране през 2022 г. и 2023 г., когато със заповеди на председателя на АПИ било разпоредено на директорите на 25 областни пътни управления да проведат нови процедури за изработване на технически проекти за основен ремонт на пътища с голяма дължина, включително и над 30 километра.

Така, основен мотив за провежданата процедура, на която бе посветено изслушването, било съкращаването на сроковете за възлагане и оптимизиране на контрола по време на изпълнението на обектите, обясни министърът.

По-конкретно Иван Иванов даде разяснение и защо се сключва рамково споразумение. По думите му причината била, че за АПИ било водещо да има възможност няколко проекта да се реализират едновременно в за предвидения в закона срок от четири години. Министър Иванов подчерта, че става въпрос за около 200 процедури за ремонтни дейности. От тях през 2023 г. били възложени само 30, а през 2024 г. – нула.

Регионалният министър припомни и че републиканските пътища са автомагистрали, скоростни пътища и пътища от първи, втори и трети клас и че от реалната пътна мрежа са изключени само общинските пътища.

На следващо място министър Иванов отговори на критиките, че спечелилите не са оферирали най-ниска цена. Той обясни, че водещ критерий е бил икономически най-изгодната оферта, а в действителност най-ниската цена не води до избор на най-оптималната оферта.

„Практиката го е показала и мога да ви предоставя конкретна информация как след като дадена фирма печели обществената поръчка, оферирайки най-ниска цена, после веднага иска актуализация, тъй като в действителност е предложила нещо напълно нереалистично“, посочи Иванов. След това той поясни, че през 2023 г. било масова практика спечелилият с най-ниска цена да откаже да сключи договор и такъв бил подписван с класиралия се трети или дори четвърти участник.

„Към момента е назначена комисия за разглеждане, оценка и класиране на офертите“, обясни още министър Иванов, подчертавайки, че процедурата е била изготвена по времето на неговия предшественик в регионалното министерство.

По отношение на искането за отмяна и повторно обявяване на процедурата, министър Иванов обърна внимание, че трябва да се има предвид огромното забавяне на възлагането на ремонтните работи по републиканските пътища, които имат спешна нужда от обезопасяване.

Освен това той призова да не се противопоставят различните програми и мерки, насочени към развитието на регионите, взимайки повод от думите на поискалите изслушването, че след като на фирмите бъдат платени парите по обществената поръчка в размер на 2.25 млрд. лева, няма да има средства за ВиК проектите по инвестиционната програма на общините.

Министър Иванов обясни, че такъв риск няма, тъй като парите за общините и по-конкретно за ВиК проектите зависят от приемането на бюджета за 2025 година.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст