За много българи зимният сезон е възможност да се насладят на заслужена почивка в зимните курорти. Ново проучване на Visa показва, че 2/3 от българите планират да прекарат зимната си ваканция в планината. По-голямата част от сънародниците ни (63%) предпочитат да плащат с карта, смартфон или смарт часовник зимната почивка. Осем от десет българи смятат да похарчат до 1000 лева на ден на човек по време на своята почивка. Проучването разкрива и нарастващо предпочитание към комбинацията на активни ваканции с моменти на релаксация.
Почти всички респонденти (92%), планират да прекарат зимната си ваканция в родината. За тези, които възнамеряват да пътуват в чужбина, най-предпочитаните дестинации са Италия и Австрия. Българите отдават голямо значение на удобството и безопасността по време на почивката.
Дигиталните плащания са ключът към доволните клиенти
Данните потвърждават, че липсата на дигитални плащания в ски курортите би довела до това значителна част от клиентите (общо 40%) да не се върнат на същото място, да намалят разходите си или да предпочетат конкурентен курорт. Повече от половината от българите предпочитат да посещават пистите без портфейл, като използват само мобилен телефон или смарт часовник. Най-често извършваме дигитални плащания за настаняване (31%), в ресторанти и заведения (25%) и за пазаруване в магазини (15%).
Анкетираните най-често изразяват недоволство от липсата на възможност да плащат с карта за паркинг (38%), в магазини (25%) и в ресторанти и заведения (24%). В същото време, дигиталното плащане на ски карти е високо оценено, като само 14% от участниците в проучването са срещнали затруднения.
Живеем в свят на мигновени плащания.

Клиентите и бизнесът все повече очакват безпроблемни трансакции, независимо от кого купуват или на кого продават. Бизнесите искат по-бърз достъп до своите средства, а клиентите – да могат да използват предпочитаните от тях методи на плащане по целия свят. „Зимните дестинации не са изключение. Нашите данни ясно показват, че българите все повече предпочитат дигиталните плащания по време на зимните си почивки, защото ги намират за удобни, сигурни и бързи. Възможността за плащане с карта или мобилно устройство е важен фактор за много хора при избора на дестинация, тъй като дигиталните плащания могат значително да улеснят пътуванията“. Това казва Красимира Райчева, изпълнителен директор на Visa България.
А бизнесите, които не предлагат тази опция, рискуват да загубят клиенти, особено в силно конкурентни среди като ски курортите. „Разбирането на необходимостта за по-лесен и удобен живот е ключът към запазване на конкурентоспособността на бизнеса и развитието на просперираща икономика. Живеем в изключително вълнуващи времена, в които имаме възможност да помогнем на нашите клиенти и партньори не само да се адаптират към тези промени, но и да се подготвят за нова ера в бизнеса“, казва Красимира Райчева.
Съчетаването на активност и релаксация става все по-предпочитано
Българите все повече комбинират спортни активности с културни и релаксиращи изживявания по време на зимните си почивки. Освен ски и сноуборд, популярни дейности са разходките, посещенията на местни забележителности, спа процедурите и кулинарните удоволствия.
Осем от всеки десет българи възнамеряват да изразходват до 1000 лева на ден на човек за зимна почивка. Планове за поне две почивки в планината тази година имат една трета от българите, като в повечето случаи престоят ще продължи 2-3 дни.
Освен българите, много румънци и словаци също планират зимни почивки. Според проучването, 4% от българите възнамеряват да посетят Италия, а 3% планират пътуване до Австрия. Най-много чуждестранни туристи в българските курорти се очакват от Румъния и Полша.

Туристите ще имат възможността да посетят България не само, за да си починат, но и за да се насладят на спортни събития от международно ниво. Едно от тях е Visa FIS Snowboard Alpine World Cup, която се проведе от 17 до 19 януари в Банско. Тази година Visa е основен партньор на Световна купа по сноуборд в алпийските дисциплини. „Партньорството ни с FIS е чудесна възможност да продължим дългогодишната си подкрепа за спорта и неговата общност. В същото време искаме да обогатим изживяването на феновете чрез модерни и сигурни решения за разплащане и да допринесем за популяризирането на сноуборда като спорт, който вдъхновява хората по целия свят“, допълва Красимира Райчева.
Данните от проучването са събрани от Response Now s.r.o. през декември 2024 г. чрез представителна извадка от интернет потребители в България на възраст между 18 и 60 години. Общият брой на респондентите е 1028.
Visa Inc. е един от световните лидери в дигиталните плащания, който обработва трансакции между потребители, търговци, финансови и правителствени институции в над 200 държави и територии.