Дългогодишните новозеландски марки вино Stoneleigh, Brancott и Church Road скоро ще преминат под собствеността на глобални институционални инвеститори, включително Bain Capital, след като Pernod Ricard се съгласи да продаде портфолиото си от международни винени марки на Australian Wine Holdco Limited (AWL).
Говорителка на Pernod Ricard във Франция заяви, че сделката, сключена миналата година, напредва по план и се очаква да бъде финализирана най-късно до края на април.
Pernod Ricard има около 500 служители в Нова Зеландия, но все още не е ясно колко ще запази, колко ще преминат към AWL в новата обединена винена компания и колко може да останат без работа. Детайлите все още се уточняват.

Сделката и стойността ѝ
Нито една от компаниите не коментира стойността на сделката, но само австралийските вина на Pernod Ricard се оценяват на над 500 милиона австралийски долара, а общата продажба на винения бизнес се предполага, че е близо до 1 милиард долара.
Според последния публикуван финансов отчет за годината, приключила на 30 юни 2023 г., Pernod Ricard Winemakers New Zealand е отчела загуба от 302 милиона долара, включително обезценяване на дълготрайни активи и репутация, в сравнение с печалба от 14.4 милиона долара предходната година и над 17 милиона долара две години по-рано.

Кои марки включва сделката?
AWL разширява присъствието си на пазара, като придобива винопроизводствени операции на Pernod Ricard с капацитет над 10 милиона деветлитрови каси вино годишно. В сделката влизат:
Нова Зеландия: Stoneleigh, Brancott Estate, Church Road
Австралия: Jacob’s Creek, Orlando, St Hugo
Испания: Campo Viejo, Ysios, Tarsus, Azpilicueta
Извън сделката остават спиртните напитки, шампанското и готовите за консумация напитки на Pernod Ricard, както и пенливите вина Mumm Tasmania, Mumm Marlborough и Mumm Central Otago. Също така винените марки Etchart (Аржентина), Chateau Sainte Marguerite (Франция) и Kenwood Vineyards (САЩ) ще останат част от Pernod Ricard.
Контекст и предизвикателства
Accolade Wines, дъщерната компания на AWL, традиционно произвежда вина за масовия пазар и сегмента “masstige” (вина, продавани под 20 австралийски долара). Сред ключовите ѝ марки са Berri Estates, Grant Burge, Petaluma, Hardys и St Hallett.
Компанията изпитваше сериозни затруднения след като Китай наложи наказателни мита върху австралийските вина през 2023 година. AWL, чрез консорциум от институционални инвеститори, сред които Bain Capital, Intermediate Capital Group, Capital Four, Sona Asset Management и Samuel Terry Asset Management, спаси Accolade от фалит.

Pernod Ricard и бъдещето на винения пазар
Pernod Ricard е една от най-големите компании за алкохолни напитки в света, притежаваща марки като Absolut, Beefeater, Chivas и други. Компанията започва експанзията си в Австралазия през 1989 г., когато купува австралийските вина Orlando и Jacob’s Creek. В 2000 г. новозеландският винопроизводител Montana придобива конкурента си Corbans, а по-късно Allied Domecq купува обединената компания. Pernod Ricard придобива Allied Domecq през 2005 г., а през 2013 г. създава Pernod Ricard Winemakers, обединявайки международните си винени марки.
Последните финансови отчети на Pernod Ricard показват спад в продажбите на вино с 10%, което се дължи на намаляващото потребление на алкохол в глобален мащаб. Новозеландските винопроизводители също срещат затруднения и търсят нови пазари за водещото си вино Совиньон Блан, както и за други сортове.
Четете още : Странната причина змийското вино да може да ви ухапе.