Ангелът ни е слаб, със или без Шенген!

пътна полиция, КАТ

Преди да сме се юрнали из Шенген, ще е добре най-напред да обърнем внимание на пътищата си, по които се движим у нас. Всеки, който е пътувал с автомобил в ЕС е наясно, че състоянието им не отговаря на изискванията на шенгенската пътна инфраструктура.

Освен това в главата на всеки нашенец, озовал се на път някъде из Европа, непрекъснато се върти българската пословица “Страх лозе пази” и си отваря очите на четири за всякакви ограничения, налагани с пътни знаци и маркировка. Страхът е голям, защото джобът му е плитък и няма пари за глоби.

Когато обаче се върне на родна земя и захапе разбития ни асфалт, страхът му изчезва и става страшно. Защото не е само той господар на пътя, хиляди са, и всеки е по-по-най: най-бързият, най-хитрият, най…

Черната статистика за произшествията сочи, че комбинацията от нашенската простотия и разбитите пътища е смъртоносна. И ако има все пак някаква надежда, че пътищата биха могли да станат като тези в Шенген, то за манталитета на българския шофьор като че ли няма изгледи да се промени.

Причините са очевидни – контролът над движението по пътищата е минимален или направо липсва, наказанията за провиненията са неефективни, глобите -малки, а събираемостта им – слаба. Отделно хаосът става тотален, когато законотворците пишат текстовете за наказания на коляно или на три ракии. И се стига до съдебни казуси като този с Ивайло Цветков-Нойзи.

Ето защо намерението на правителството да въведе ред в движението по пътищата по повод пълноправното ни членство в Шенген, заслужава адмирация. Премиерът Росен Желязков заяви на днешното заседание, че влизането ни в свободната зона предполага засилване на трафика, както на стоки, така и на хора, защото движението по основните артерии в страната носи потенциална опасност.

“Нашата задача да опазваме здравето на хората е първостепенна, затова агенция “Пътна безопасност, АПИ, АПИ-Митници, в координация с МВР-Пътна полиция, да излязат и да контролират пътя и трафика, да не са акции, които са свързани с намеса на държавата, а да са акции, свързани с превенция, свързана със здравето и живота на хората”, призова Желязков. Той поиска също “абсолютен контрол” за движение по аварийната лента по магистралите и призова санкциите за тези нарушения да бъдат максимални.

Вътрешният министър Даниел Митов заяви, че МВР планира засилени проверки на територията на области, характеризиращи се с висока интензивност на пътните произшествия. “Планираме след съответните законодателни промени да се въведе контрол чрез необозначени служебни автомобили, управлявани от служители на МВР, да могат да спират повторно превозни средства при извършване на нарушения на пътя“, каза Митов.

Очевидно вътрешното ведомство вече работи в тази посока. Да се кръстим с две ръце обаче какви текстове ще бъдат приети. Защото да не стане като в народната поговорка “Вместо вежди да изпише, очи извади“. От опит знаем, че служителите от “Пътна полиция”, натоварени с контролни функции по пътищата, често се оказват със слаби ангели. И ако след съответните законодателни промени изкараме на пътя и цивилни служители с необозначени автомобили, без контрол върху действията им, жална ни майка!

Всъщност жална й майка на държавата, защото парите за глобата вместо в нейния, ще потъват в нечии други джобове. А това ни е до болка познато. Както е познат и дебатът кой ще контролира контролиращите…

Слаб ни е ангелът и това е!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Осезаема ли е разликата в битовите сметки спрямо миналогодишните ви разходи?

Подкаст