Продажбите на Tesla Inc. са се сринали с 60% през миналия месец в Германия, което засилва опасенията, че политическите действия на главния изпълнителен директор Илон Мъск вредят на бизнеса на компанията на ключови пазари за електромобили.
Американският производител е регистрирал само 1 277 нови автомобила през януари, което е най-ниското месечно ниво от юли 2021 г., според данни на Германската федерална агенция за автомобилен транспорт.
Tesla губи значителен дял на пазар, който като цяло е нараснал с 54% за месеца. Смята се, че намесата на Мъск в предстоящите федерални избори в Германия е допринесла за този резултат. Анкета от средата на януари показва, че Мъск има отрицателен обществен имидж в страната, а политическите му намеси не се приемат добре.
Спадове и в други големи пазари
Tesla регистрира спадове и във Франция и Обединеното кралство, което означава, че продажбите ѝ са намалели на трите най-големи пазара за електромобили в Европа.
- Франция: -63% (вторият по големина EV пазар в ЕС)
- Великобритания: -12%
- Германия: -60%
В допълнение към подкрепата си за крайнодясната германска партия AfD, Мъск атакува и британския премиер Кийр Стармър, като същевременно затвърждава връзките си с администрацията на Доналд Тръмп в САЩ. Тръмп заплаши да наложи мита върху Европейския съюз, което може допълнително да влоши положението на Tesla в Европа.
Подкрепата за AfD и политическите реакции
На 9 януари Мъск е провел на живо дискусия с лидера на AfD Алис Вайдел в социалната мрежа X, давайки платформа на съпредседателя на партия, която се противопоставя на строежа на завода на Tesla край Берлин и има негативно отношение към възобновяемата енергия.
По-късно през януари, по време на виртуална поява на митинг на AfD, Мъск е призовал германците да се гордеят със своята култура и е отправил критики срещу „прекаленото фокусиране върху историческата вина“ – коментар, направен малко преди 80-годишнината от освобождаването на концентрационния лагер Аушвиц, което предизвика сериозно възмущение в Германия.
Други фактори за слабия старт на годината
Освен политиката, няколко други фактора вероятно също играят роля в забавянето на Tesla:
✔ Преструктуриране на заводите – компанията пренасочва производството си към новия Model Y, което е довело до седмици на намалено производство.
✔ Недостиг на наличности – в края на миналата година Tesla направи голям натиск за увеличаване на продажбите, което доведе до недостиг на автомобили на някои пазари.
Въпреки че Tesla постави рекорд за доставки през четвъртото тримесечие на 2024 г., тя не успя да изпълни прогнозите си за цялостен ръст за годината, което доведе до първия ѝ годишен спад от повече от десетилетие.
Четете още: Tesla съди ЕС за митата върху произведените в Китай електрически автомобили