Със 109 гласа „За“ депутатите приеха на първо четене процедурните правила за условията и реда за предлагане на председател и двама членове на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) – един в областта на енергетиката и един в областта на водоснабдяването и канализацията.
Те бяха подкрепени от 66 депутати от ГЕРБ-СДС, 13 от „БСП – Обединена левица“, 12 от ДПС – ДПС и 18 от „Има такъв народ“.
„Против“ процедурните правила гласуваха 75 народни представители (двама от ПП-ДБ, 34 от „Възраждане“, 27 от „ДПС – Ново начало“ и 12 от МЕЧ).
„Въздържал се“ гласуваха 28 народни представители – всички те от „Продължаваме промяната“ – „Демократична България“.
По време на дискусията по предлаганите правила депутатите от ИТН и от ГЕРБ-СДС яростно атакуваха редакционните предложения, направени от Божидар Божанов от „Продължаваме промяната“ – „Демократична България“. И двете не се приеха.
Първото му предложение бе вместо в 7-дневен срок предложенията за кандидати за председател и членове на КЕВР да бъдат внесени в 14-дневен срок в Комисията по енергетика чрез председателя на Народното събраниев.
Второто му предложение предвиждаше Комисията по енергетика да изиска служебно няколко документи:
1. Справка от Националното бюро за контрол на специалните разузнавателни средства за наличието на неправомерно прилагане на специални разузнавателни средства спрямо кандидатите; 2. Справка от Прокуратурата на Република България за неприключени наказателни производства, по които кандидатите са в качествата на обвиняем;
3. Справка от Комисията за противодействие на корупцията за наличие на доклади за кандидатите в определени случаи, разписани в Закона за противодействие на корупцията;
4. Справка от Националната агенция за приходите за наличие на влезли в сила ревизионни актове спрямо кандидата, установяващи несъответствие по отношение записаното в Данъчно-осигурителния Процесуален Кодекс (ДОПК).
Божанов уточни, че логиката да се иска справка от Националното бюро за контрол на специалните разузнавателни средства е, че, ако срещу кандидата има компромати, събрани с незаконни СРС-ата, комисията да е информирана. И за другите документи депутатът от ПП-ДБ също посочи, че не са дисквалифициращи, а са с цел информираност на енергийната комисия и на Народното събрание дали за съответния кандидат няма „скелети в гардероба“, които после да бъдат използвани срещу него и когато той заеме съотнетната длъжност, да му бъдат натискани „копчетата“.
Николета Кузманова от ИТН обърна внимание, че самият Закон за специалните разузнавателни средства допуска да се иска подобна информация само от гражданите, а освен това и забранява на Националното бюро да предоставя подобни данни в определени хипотези. По отношение на информацията от НАП, тя посочи, че не е съвсем сигурна дали с подобно искане от страна на Народното събрание няма да бъде нарушена така наречената данъчна тайна.
Маноил Манев от ГЕРБ-СДС видя в предложенията на Божидар Божанов опит за държане в зависимост.
Какво предвиждат процедурните правила:
- Предложенията, заедно е приложените към тях документи, се публикуват на специализирания тематичен сайт на интернет страницата на Народното събрание не по-късно от 7 дни преди изслушването.
- Публикуването на предложенията и документите се извършва при спазване на Закона за защита на личните данни, както и на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година.
- Юридически лица с нестопанска цел, регистрирани за осъществяване на общественополезна дейност и професионални организации, не по-късно от три дни преди изслушването на кандидатите, могат да представят на Комисията по енергетика становища за предложените кандидати, включващи и въпроси, които да им бъдат поставени.
- Средствата за масово осведомяване могат да изпращат в Комисията по енергетика въпроси към кандидатите, които да им бъдат поставени.
- Въпросите, изпратени от лицата по т. 3 и 4, се съобщават на кандидатите в писмен вид не по-късно от 24 часа преди началото на изслушването.
- Анонимни становища и сигнали не се разглеждат.
- Становищата и въпросите се изпращат по пощата на адрес: гр, София, п.к. 1169, пл. Княз Александър I № 1, адресирани до председателя на Комисията по енергетика, или по електронен път на e-mail: 51 [email protected]. Становищата и въпросите се публикуват на специализирания тематичен сайт на интернет страницата на Народното събрание в три дневен срок от получаването им, при спазване на Закона за защита на личните данни, Закона за защита на класифицираната информация и на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година.
- Кандидатите се проверяват за принадлежност към органите по чл. 1 от Закона за достъп и разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия. Искането за извършване на предварителна проверка по чл. 27, ал. 1, т. 2 от Закона за достъп и разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия се прави от председателя на Комисията по енергетика.
- Резултатите от проверката се публикуват на специализирания тематичен сайт на интернет страницата на Народното събрание.
Преди да изслуша предложените кандидати, Комисията по енергетика проверява представените документи и дали кандидатът отговаря на съответните изисквания за заемане на длъжността, за която е предложен в Комисията за енергийно и водно регулиране. - Изслушването на допуснатите кандидати се провежда в открито заседание на Комисията по енергетика, което се излъчва в реално време в интернет чрез специализирания тематичен сайт на Народното събрание.
- Кандидатите се представят от вносителите на предложенията по азбучен ред на собствените имена на кандидатите – до две минути на кандидат. Представянето включва и данни за специфичната подготовка, мотивацията, публичната репутация и обществената подкрепа за кандидата.
- Лично представяне на кандидатите и на тяхната концепция за дейността на Комисията за енергийно и водно регулиране като регулаторен орган, с оглед длъжността, за която са предложени – до 10 минути на кандидат.
- Комисията по енергетика провежда разисквания по направените предложения. Народните представители поставят поотделно своите въпроси към кандидатите за председател и към кандидатите за член по азбучен ред на собствените им имена – до две минути на народен представител. След изчерпване на зададените въпроси към всеки кандидат от всички народни представители той отговаря – до 10 минути.
- Председателят на Комисията по енергетика дава думата на кандидатите да отговорят на поставените към тях въпроси, от лицата по чл. 89, ал. 4 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, на които не е получен отговор по време на изслушването до този момент. Кандидатите отговарят в рамките на две минути за всеки въпрос.
- Кандидатите имат право да изразят мнение по представените становища – до 5 минути общо.
- Председателят на Комисията по енергетика може да изисква допълнителна информация, както от кандидата, така и от съответния компетентен орган.
- От изслушването се изготвя пълен стенографски протокол, който се публикува на специализирания тематичен сайт на интернет страницата на Народното събрание.
- Комисията по енергетика изготвя по смисъла на чл. 89, ал. 5 и ал. 6 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание доклад от изслушването, към който се прилага списък на участвалите в изслушването кандидати, подреден по азбучен ред на собствените им имена и го внася в Народното събрание. Към доклада се прилагат и следните документи:
а) проект на решение за избор на председател на Комисията за енергийно и водно регулиране за всеки от кандидатите;
б) проект на решение за избор на член със стаж в областта на енергетиката на Комисията за енергийно и водно регулиране за всеки от кандидатите.
в) проект на решение за избор на член със стаж в областта на водоснабдяването и канализацията на Комисията за енергийно и водно регулиране за всеки от кандидатите.
11.Отказът на кандидат от участие в изслушването или неговото оттегляне от вносителя не спира процедурата по отношение на другите кандидати за съответната длъжност.
12. Докладът по чл. 89, ал. 5 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание се представя на народните представители не по- късно от 7 дни преди заседанието, на което ще бъда гласувани кандидатурите и се публикува на интернет страницата на Народното събрание.
13. Заседанието се излъчва в реално време в интернет чрез специализирания тематичен сайт на страницата на Народното събрание. С решение на Народното събрание на заседанието присъстват предложените кандидати.
14. Народното събрание изслушва доклада на Комисията по енергетика.
15. Всеки кандидат се представя от вносителя — до две минути.
16. Провеждат се разисквания по кандидатурите.
17. Народното събрание избира поотделно председателя и двама членове на Комисията за енергийно и водно регулиране – един в областта на енергетиката и един в областта на водоснабдяването.
18. Гласуването е явно чрез компютъризираната система за гласуване. Ако има няколко кандидати за една длъжност, гласуването се извършва по азбучен ред на собствените имена на кандидатите, освен ако Народното събрание реши друго.
19. За избран се смята кандидатът, получил повече от половината от гласовете на присъстващите народни представители. Ако няколко кандидати, за съответната длъжност, са получили повече от половината от гласовете на присъстващите народни представители, избран е кандидатът, получил най-много гласове „за“.
20. Когато никой от кандидатите, за съответната длъжност, не получи необходимите гласове, се провежда повторно гласуване, в което участват двамата кандидати, получили най-много гласове „за“.
21. Ако и при повторното гласуване никой от кандидатите, за съответната длъжност, не получи необходимите гласове, Народното събрание приема решение за откриване на нова процедура за избор.
22. Когато някой от кандидатите се откаже от участие в избора, преди гласуване на кандидатурата му, от Народното събрание и той е единствен кандидат за длъжността, Народното събрание приема решение за откриване на нова процедура за избор на председател на Комисията за енергийно и водно регулиране или за един член със стаж в областта на енергетиката на Комисията за енергийно и водно регулиране.
23. Ако няма кандидат за някоя от длъжностите, Народното събрание приема решение за откриване на нова процедура за избор за тази длъжност.
VI. Задължение за деклариране на несъвместимост по чл. 49, ал. 1, т. 1 и на промяна в декларираните обстоятелства по чл. 49, ал. 1, т. 3 от Закона за противодействие на корупцията.
24. След приключване на процедурата за избор, избраният председател и членове на Комисията за енергийно и водно регулиране, подават декларация за несъвместимост по Закона за противодействие на корупцията и във връзка със Закона за енергетиката по образец.