Свободните търговски площи са под 5%, което рефлектира в ръст на наемите

каска строеж проект ремонт

В последното тримесечие на миналата година предлагането на новооткрити търговски площи у нас остана сравнително ограничено. Новозавършените обеми в периода октомври-декември бяха 18 000 кв. метра. Това е резултат от финализирането на два търговски парка в Пловдив и Плевен, разширяването на вече съществуващ обект във Велико Търново и частичното завършване на различни обекти във Видин, Русе и Добрич. Така новите търговски площи за цялата 2024 г. достигаха 73 000 кв. м, което е съпоставимо с отдаваемата площ на втория най-голям мол у нас. Това се посочва в анализа на консултантската компания за бизнес имоти Cushman&Wakefield Forton.

„Макар да изпращаме една сравнително спокойна, от гледна точка на активността, година, очакванията ни за следващите месеци са за ръст в динамиката. Налице са сериозни обеми нови площи, които са в процес на планиране или изграждане, в сегмента на ритейл парковете. През 2024 г. обемът на техните отдаваеми площи се разшири до 70% от този на търговските центрове. Тепърва ще ставаме свидетели на разгръщащ се потенциал и възможности на този тип обекти”, коментира Явор Костов, управляващ партньор на Cushman&Wakefield Forton.

По данни на компанията,

в момента се изграждат около 163 000 кв. м търговски площи,

а други 230 000 кв. м са в процес на планиране. Към края на 2024 г. общият обем на търговските площи в страната възлиза на 1.39 млн. кв. метра. В рамките на този обем без промяна остават площите в търговските центрове – 811 000 кв. метра. На този фон обемите в търговските паркове растат с 13% на годишна база, достигайки 577 000 кв. метра.

Сравнително силно е търсенето през четвъртото тримесечие на 2024 г., посочват от Cushman&Wakefield Forton.

Около 85 нови магазина бяха открити през периода в търговските центрове и паркове

на фона на 89 в 2023 година. Като реална площ новооткритите обекти възлизат на 35 000 кв. м, поравно разпределени между парковете и моловете. През тримесечието на пазара влязоха два нови ключови играча – HalfPrice и Foot Locker,които откриха своите първи магазини в търговски центрове в София и Бургас.

Делът на свободните площи в края на тримесечието остана доста скромен – под 5 процента. Това рефлектира в ръст на наемите на първокласни площи в моловете до 43 евро/кв. м и съответно 12.5 евро/кв. м в ритейл парковете, като перспективата е за допълнително покачване в следващите шест месеца. В същото време доходността от първокласните площи се понижава до 7.5% в търговските центрове и парковете, като се очаква стабилизиране в бъдеще.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст