Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Tesla в криза: нарастващо разочарование сред собствениците след политическите решения на Илон Мъск

Tesla Model Y

Дженифър Треб, на 54 години, семейна терапевтка и демократ, когато паркирала в гаража си преди две години своя елегантен Tesla Model Y, тя казва, че това било „малко като момент от ‘Завръщане в бъдещето’”.

„Помагах на околната среда“, казва тя, но също така шофиране на Tesla имало и някакъв престиж. „Определено беше малко яко да имаш нещо иновативно и различно“, добавя тя.

Но наскоро г-жа Треб направила рязък завой, присъединявайки се към редиците на собственици на Tesla в САЩ и извън страната, някои добре познати, включително певицата Шерил Кроу, които продават своите превозни средства, защото ценностите и политиките на изпълнителния директор на компанията, милиардера Илон Мъск, ги отчуждават. Ролята му в администрацията на Тръмп, в която упражнява своята власт върху федералното правителство, е предизвикала това напрежение.

Разочарованието от покупката се развива в нестабилен момент за Tesla, тъй като акциите на компанията паднаха с двуцифрени числа през последната седмица, изтривайки почти целия ръст. Последен доклад показва спад на продажбите в Европа, които отнемат част от пазарния дял на Tesla, заради увеличената конкуренция от други производители. Последните протести пред шоурумовете на Tesla в САЩ и някои значителни случаи на тормоз над собственици на автомобили също са в заглавията на новините.

Г-жа Треб си купила стикер с надпис „Купих това преди Илон да полудее“, който станал популярен сред някои собственици на Tesla.

Тя споделя, че е решила да продаде своята Tesla и да я замени с Mercedes, задвижван от бензин, като получи 32 000 долара от първоначалната стойност на Tesla – 55 880 долара, въпреки пробега й от само 10 000 мили. Взела своето окончателно решение след пътуване до супермаркета. „Преди две седмици ме нарекоха нацистка на паркинга на Крокер“, добавяйки нецензурна дума. „Върнах се вкъщи и казах на съпруга си – Това е. Свърших с това.’”

Д-р Кумайт Джародже, на 40 години, републиканец от Уорчестър, Масачузетс, използвал своя златен Tesla Cybertruck на стойност 113 000 долара, за да рекламира козметичната си медицинска практика, поставяйки стикер с контактна информация. Но наскоро той започнал да получава толкова много отрицателни реакции, че бил принуден да премахне информацията от колата си.

„Стана наистина лошо след инаугурацията“, казва д-р Джародже. Наскоро на камиона му се появил неприличен стикер с думата „Нацист“ по време на престоя му в гаража.

Някои от хората, които се отказват от марката Tesla, казват, че решаващият момент бил, когато г-н Мъск вдигнал ръката си диагонално нагоре, с длан надолу, докато говорел на тържествено събитие за инаугурацията на Тръмп, жест, който наподобявал нацистки поздрав, използван в Германия и фашистка Италия.

Tesla не отговори на исканията за коментар.

С футуристичните си линии и еко-френдли мантра, Tesla през последното десетилетие премина от любопитство до символ на статус и на знаменитост, до нещо широко разпространено. През 2015 г. компанията съобщи, че е продала 50 000 автомобила по света. През 2019 г. това число скочи до 367 500 превозни средства, а през 2021 г. – почти 1 милион. Tesla стана често срещано зрелище в Instagram и се появяваше в поп културата. Джейдън Смит, пътуващ в задната част на розов Model X с отворени врати „соколи“ в музикален видеоклип. Тони Старк от Marvel, играният от Робърт Дауни-младши, имаше Tesla Roadster в колекцията си.

Г-н Мъск беше подложен на критики за мащабните съкращения във федералните агенции, като част от администрацията на Тръмп, за подкрепата си на крайнодясната партия AfD в Германия и за възгледите си относно локдауните за Covid. Но продажбите на Tesla останаха устойчиви и растяха всяка година, подкрепени от това, което изследователите на пазара описват като лоялност към марката сред клиентите.

През последните месеци обаче, продажбите в САЩ варират между 50 000 и 60 000 превозни средства на месец след години на експлозивен растеж. През 2024 г. Tesla съобщи за първото си спадане на годишните продажби в историята на компанията.

Ерин Китинг, изпълнителен анализатор в Cox Automotive, изследователска фирма, каза, че е твърде рано да се прецени какъв ефект ще имат обществените нагласи към г-н Мъск върху продажбите на Tesla или стойността на употребяваните модели.

Четете още: Tesla придобива активи на германския производител на компоненти Manz

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Подкрепяте ли отварянето на държавни магазини в пощите?

Подкаст