Правителственият самолет остава приоритет, държавният дълг за 2025 г. – до 18.9 млрд. лева

дълг

Законопроектът за държавния бюджет бе одобрен на второ четене в ресорната парламентарна комисия. Мнозинството от членовете й гласуваха лимитът на новия държавен дълг за 2025 г. да бъде до 18.9 млрд. лева.

„Против“ бяха представителите на „Продължаваме промяната“ – „Демократична България“.
Асен Василев от ПП-ДБ настоя дългът да бъде ограничен до 11.9 млрд. лева, тоест толкова, колкото да стигне да се финансира дефицитът и да се рефинансират старите задължения. Според него останалите 7 млрд. лева до записаните 18.9 млрд. лева най-вероятно ще потънат, без срещу тях да бъдат изпълнени някакви проекти.

Василев поясни, че има амбиция въпросните 7 млрд. лева да се дадат на ББР и на държавни предприятия, но няма никакъв разчет кои ще са те и по какъв начин парите ще бъдат разходвани.
Василев предупреди, че този допълнителен нетен дълг от 7 млрд. лева е абсолютно нецелесъобразен и ще създаде проблем с публичните финанси.

„През последните години никога не сме си позволявали да взимаме нетен дълг над това, което е необходимо, за да се финансира дефицитът. Именно заради това и съотношението на дълг към БВП остана константно през всичките тези години“, поясни Асен Василев.

Мартин Димитров от ПП-ДБ добави, че е отправил писмен въпрос към Министерството на финансите, за да получи информация какви са тези проекти, за които правителството има идея да финансира със 7 млрд. лева през държавни предприятия. Полученият отговор гласял: „Докато не бъде приет бюджетът, не можем да ви дадем отговор“. Това допълнително смутило депутата. Независимо от двете съображения предложението за дълга в размер до 18.9 млрд. лева бе гласувано от мнозинството от депутатите в бюджетната комисия.

Йордан Цонев от „ДПС – Ново начало“ подкрепи Министерството на финансите, че едва след като бюджетът бъде одобрен, тогава и ще бъдат обявени кои са политиките на ББР и кои са конкретно разписаните проекти. Той добави, че при този дефицит и при това състояние на публичните финанси, няма как да се увеличава капиталовата програма, заради което той би прехвърлил цялата общинска програма в частта със 7 млрд. лева, заложени като дълг.

Финансовият министър Теменужка Петкова обяви, че от екипа й са заложили през ББР за общинската програма да бъдат заделени до 900 млн. лева.

Друго предложение, което направи Асен Василев от ПП-ДБ, но също не бе прието, се отнасяше до премахване на възможността парите от капиталовата програма да се трансформират в пари за текущ ремонт до 30 септември.

„Това беше изключително порочна практика, вследствие на което капиталовата програма не се изпълняваше, а всички строители чакаха до 30 септември и след това взимаха пари за асфалтиране на дупки на четворни цена.

Връщането на тази практика ще бъде изключително проблемна за изпълнението на капиталовата програма и ще отвори много сериозни проблеми със строителството. В бюджета, който гласувахме за МРРБ, има достатъчно средства – над 1 млрд. лева за текущи ремонти“, подчерта Василев и добави, че в Закона за публичните финанси е записано, че е забранено да се „транспортират“ средства за нови пътища в средства за текущи ремонти.

Множество въпроси предизвика заложената в бюджета „СМР – Пътна мрежа“ – 185 броя на стойност 494 млн. лева. И от „Продължаваме промяната“ – „Демократична България“, и от „Възраждане“ поискаха конкретизиране на проектите, които са заложени в капиталовата програма под общото название „СМР – Пътна мрежа“.

Коста Стоянов поясни, че тъй като от АПИ не са предоставили на „Възарждане“ никакви конкретни проекти, те настояват приоритетно да се работи по онези от тях, които вече са били обсъдени и одобрени в МРРБ и в АПИ и за които е планирано скоро да бъдат реализирани.

Предложенията на ПП-ДБ и „Възраждане“ бяха отхвърлени. Освен това не се прие и призивът на Асен Василев да се заличи от така наречения резервен списък намерението за закупуване на правителствен хеликоптер и самолет за 300 млн. лева. Финансовият министър Теменужка Петкова бе категорична, че през 2025 г. не се предвижда закупуването на подобни летателни машини.
„Проектите в резервния списък имат само информативен характер – те са за намерения по отношение на това какво съответните първостепенни разпоредители с бюджетни средства биха искали да закупят в средносрочен и дългосрочен план“, поясни Петкова.

Василев подчерта, че проектът за хеликоптера и самолета може да се извади от резервния списък и на негово място да се впише друг – по-приоритетен и важен за хората.

В хода на дискусията Асен Василев поиска да предаде на Министерството на финансите заявки на кметове от ПП-ДБ, които още през декември 2024 г. са заявили желание да подменят проектите си по общинската програма, но това не се случило. Василев уточни, че с тази мярка няма да се създават нови задължения. Теменужка Петкова обясни, че след като кметовете на ПП-ДБ са изпуснали срока – до 30 декември, те имат нова възможност – до 30 юни да подадат корекциите си и подмените. Независимо от казаното от финансовия министър, Делян Добрев насърчи депутатите от ПП-ДБ до понеделник да представят писмата от своите градоначалници.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст