Магистрала „Струма“ през Кресненското дефиле ще е най-скъпият път в България. Председателят на управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) Йордан Вълчев уточни в четвъртък (20 март), че поръчката е търгувана при 80 млн. лв. на километър с общо 4 платна, но е възможно с инфлацията цената да достигне 120 млн. лева.
Магистрала „Струма“ се строи вече две десетилетия и половина (според очевидци тя трябваше да е готова за XXVIII летни олимпийски игри в Атина през 2004 г.), но все още не е завършена. А част от нея – през Кресненското дефиле – продължава да е двупосочен и двулентов път.
Три от четирите лота са готови, но последният буксува и става все по-скъп заради огромната инфлация в строителството. На 9 януари АПИ прекрати поредната поръчка, която беше за проучване и проектиране
на вариант извън дефилето за отсечката между Кресна и Крупник
в посока София. Причината бе, че препоръката на Бернската конвенция е да се строи успоредно източно от дефилето и в двете посоки, а не само в едната.
В края на миналата година Постоянният комитет на Бернската конвенция в Страсбург взе решение, с което се настоява българските власти да построят автомагистрала „Струма” изцяло извън Кресненския пролом. Той настоя и да се изготви пътна карта със срокове за изпълнение, за да може магистралата да бъде завършена до 2030 година. Природозащитниците пък обявиха, че ще подкрепят строителството, стига да се спазват указанията на Бернската конвенция.
През февруари
правителството прие въпросната пътна карта за завършване на автомагистралата,
в което са уточнени конкретни действия за изпълнение на проекта, отговорни институции, както и срокове. Също така са предвидени мерки за опазването на околната среда по време на строителството.
Преди седмица инж. Георги Златев от Контролния съвет на Браншовата камара „Пътища” призна, че има разминавания между желанията на българите да пътуват по повече магистрални пътища и темповете, с които те се изграждат. Според него довършването на „Струма“ е съвсем възможно до 2030 година.
Експертът напомни и тъжната реалност – по план
България трябваше да има цели девет магистрали с дължина над 1600 километра,
но ние разполагаме само с две напълно завършени – „Тракия” и „Марица”. Останалите, по които се работи са вечната „Хемус”, започната през далечната вече 1974 г., следват недовършените „Струма”, „Черно море”, „Русе – Велико Търново“, „Видин – Монтана“, „Европа и незапочната все още „Рила”, която трябваше да свърже ГКПП „Гюешево” с АМ „Тракия”.
След редица проверки на качеството на строителството и ремонта на пътища бе установено, че се полага по-евтин и некачествен материал, в по-малки от изискваните количества, а на много места е проявена небрежност при изграждането и неизбежно се стига до ремонт на ремонта. Това е причината да не може да се изчисли колко точно
български и европейски милиарда са „глътнали“ строители и подизпълнителите им.
Факт е, че дори да се строи една отсечка, това се случва бавно и струва много скъпо. Не случайно по стара традиция откриването на построени няколко километра се отбелязва с тържество и рязане на лента. Това е меко казано жалко.
Един от предлаганите варианти за ускоряване на строителството на магистрали е да се дават на концесия на частни изпълнители. Това обаче е неизгодно за държавата, защото след това частникът с пълно право ще сложи бариери и ще наложи такси, за да си избие инвестицията.
Едно нещо обаче е сигурно – при темпа на растеж на цените на строителните материали, ако поизчакаме още малко, километър от „Струма“ ще струва не 120, а 500 милиона. Евро, при това….