Приключи TEFAF 2025 – там, където музеите „пазаруват“ експонати

TEFAF


В нидерландския град Маастрихт приключи ежегодният панаир на изкуство и антиквариат – TEFAF. На последния от останалите мащабни международни панаири, посветени най-вече на произведения до ХХ век, се бяха регистрирали 271 участници от 21 страни.

Панаирът TEFAF е проект на Европейския фонд за изящни изкуства, основан през 1988 година. Той организира TEFAF Maastricht, фокусиран върху произведения на изкуството, създавани през 7-хилядолетната история на изкуствата, и TEFAF New York, който е фокусиран върху модернизма, съвременното изкуство и дизайна.

През 2024 г. панаирът в Маастрихт беше посетен от 70000 зрители, не по-малко се очакваха и тази година. В същото време мерило за успеха за TEFAF са не толкова посетителите, колкото продавачите и купувачите, а също и сумите, платени за произведенията на изкуството.

Тази година политическият и икономическият фон бе неблагоприятен за продажби.

„С Тръмп и войните всички се страхуват от всичко” – обясни в интервю за „Ню Йорк Таймс” Масимилиано Карето, партньор в галерията на старите майстори Caretto & Occhinegro (Рим и Торино).

Напрежението между САЩ и Европа влияе особено зле върху пазара на изкуство – все пак през ХХ век и ХХI век основните купувачи на произведения на изкуството са американците, уточни Карето.

Тази година над 400 институции изпратиха в Маастрихт свои представители на предварителния преглед, като на него дойдоха не по-малко от 62 групи „покровители” на различни световни музеи.

Сред тях бяха меценати на Музея за изящни изкуства в Бостън, директорът на Художествения музей на Пристънския университет Джеймс Стюард, на кого през октомври му предстои да открие просторна нова сграда; представители на музея „Метрополитън”, на Чикагския институт за изкуства, на „Лувър”, на галерията „Тейт”.

Сред продадените експонати бяха новооткритата картина „Полагането в гроба” на фламандския художник от XVI век Мартен ван Хемскерк (около 1500 г.), както и творбата на художника от Златния век на холандската живопис Алберт Кейп „Пейзаж с ездачи на пътека”, която стана собственост на частната колекция „Кремер” за 1 млн. долара.

Маастрихт
„Полагането в гроба” на Мартен ван Хемскерк

Сред „примамките“ на TEFAF 2025 бяха картини на Тициан („Мадоната с младенеца и Света Мария Магдалена”, 1550–1560), на Веласкес (”Преподобната майка Йеронима де ла Фуенте”, 1620), както и предполагаема творба на Микеланджело (скулптурното „Разпятие” на цена от 1 800 000 евро), произведение на Ван Гог („Натюрморт с два чувала и бутилка”, 1884, за 4 400 000 евро), както и картина на Гоген („Цветя във ваза върху ноти”, 1874–1876).

titian madonna and child with mary magdalene 1560s
„Мадоната с младенеца и Света Мария Магдалена” на Тициан

Според наблюдатели TEFAF Maastricht вече се преориентира – от стари майстори към по-добре продаващите се съвременни художници. Тази година в панаира участваха около 60 дилъри, специализирали се в сферата на съвременното изкуство.

mug sorolla ninos en la playa
”Преподобната майка Йеронима де ла Фуенте” на Веласкес

Миналата година TEFAF бе посетена от 525 директори на музеи и 622 музейни уредници. До този момент няма официална статистика колко са били посетителите през тази година.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще помогнат ли необозначените полицейски автомобили, които МВР планира да купи, за по-добрия контрол на агресивните шофьори?

Подкаст