Трябва да променим начина на учене в българските училища. Нужно е да префокусираме върху базовата грамотност на учениците. Трябва да направим така, че нашите ученици да учат задълбочено, а не да заучават материала. Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев пред БТВ.
Според Красимир Вълчев основната причина за недостига на време, е, че все повече се товари образователната система с предмети и все повече часове, и искаме децата да знаят много чужди езици.
„В момента ситуацията е такава, че не стигат часовете, учителите препускат през материала, а учениците не получават качествени знания. На нас ни трябва да освободим време в учебните планове. Искаме да направим една цялостна концептуална промяна в учебните планове“, каза той.
Вълчев допълни, че чуждите езици са повече като часове в гимназиалния етап, отколкото по български език, литература, математика и природни науки и взети заедно.
Той отчете, че е увеличена профилираната подготовка, но смята, че това трябва да се промени, защото не е необходимо за 12 години децата да придобиват знания и умения от висшето образование.
„Трябва да бъдат увеличени часовете по математика и природни науки. Там е нужно да се учи по-задълбочено. Трябва да се увеличат и часовете по литература и природните науки“, подчерта образователният министър.
По думите му учениците учат предметите, за да придобият нужните умения за бъдещето. „Трябва да се увеличат часовете по математика и природни науки, защото там в най-голяма степен, ако ученикът изтърва нещо, след това се натрупва дефицит, който е фатален и той не може да да компенсира. Това води до самоизключване и демотивация, и на практика той е изключен. Виждаме го по математика и особено сигурно се случва в прогимназиалния етап. Математиката развива едни от най-ценните умения – концентрацията, логиката и т.н. Задължителна матура по математика няма да има скоро“, каза Вълчев.
Той отбеляза, че с прекалено амбициозните планове ние демотивираме децата да учат математика. Една част от децата изостават и постепенно отпадат. Затова трябва да коментираме комплекс от мерки. Трябва да променим малко методите на преподаване, отчете Красимир Вълчев.
Другото много важно нещо е оценяването. То показва как се възпроизвеждат знания. Нашите учебни програми са по-амбициозни. Учениците трябва да разберат, че е по-важно да разбират това, което учат, каза той.
Ще предложим да се забранят мобилните телефони в училище, защото те доказано пречат на децата да учат, подчерта министърът на образованието.