Първият учебен ден наближава. Нерешените проблеми в българското образование остават да тегнат над ученици, учители и родители. Споровете колко учебници да има по един предмет, правата на учителите и масовото вменяване на отговорност към тях да възпитават децата на хората и посредствените резултати от външните оценявания са само част от бремето върху българските училища. Агресията между учениците, безобразният им външен вид и клипчетата с глупости, които непрекъснато снимат с мобилните телефони в час, също са част от дългия списък.
Междувременно, за началото на учебната година в Нидерландия бе съобщено, че се налага пълна забрана за използването на мобилни телефони. Всъщност, “мобилките” са забранени в гимназиите още в началото на годината, а сега в обхвата й вече попадат и началните училища.
Нидерландското Министерство на образованието заяви миналата седмица, че мобилните телефони разсейват учениците,
намаляват способността им да се концентрират
и – като цяло – се отразяват изключително неблагоприятно върху резултатите от обучението.
Телефоните все пак може да се използват в клас, ако са съвместими със съдържанието на урока, както и по медицински нужди или поради увреждане. По време на дискусиите преди приемането на новата мярка, експерти посочиха, че липсата на мобилни телефони и в час, и в междучасието помага на децата да се социализират повече, защото по-често разговарят помежду си.
След неуспешният опит за забрана през 2018 г., във Франция започва експеримент, в който в 200 училища учениците ще предават мобилните си телефони още при пристигане в училище. Целта е да се осигури “дигитална” пауза и децата да внимават повече в час. Ако експериментът е успешен,
от началото на следващата година забраната ще бъде въведена в цялата страна.
У нас ситуацията с телефоните е трагична. Учители споделят, че докато преподават учениците са в социалните мрежи, пишат съобщения, дори говорят по телефона. В учебните заведения, в който телефоните се събират в началото на часа, също не е спокойно, защото много ученици носят втори мобилен телефон, който използват в час.
В България няма точни и ясни правила за използването на телефони в час. В закона е казано, че учениците не трябва да ги използват в учебните часове и че всяко училище само решава чрез правилника си как да се справи с проблема.
Учители вече няколко пъти предлагат пълна забрана, но срещат
все по-упоритата и все по-агресивна съпротива на родителите,
според които телефоните са спокойствие, защото по всяко време могат да проверяват какво се случва с децата им.
Според Асоциация “Родители” това, че децата се обръщат към телефоните си в час означава, че преподаването не е достатъчно интересно. Добре, но учителят не е клоун, който е назначен да забавлява учениците и ако не успява трябва да бъде заменен от разнообразието в интернет.
Резултатите от пълното безхаберие е налице. Според данните от последното международно проучване PISA,
15-годишните ученици в България са последни по математика в Европейския съюз.
На дъното на класацията сме още по четене и природни науки. На огромна част от българските ученици им липсва и функционална грамотност, т.е. те не разбират какво учат.
Всяка година, преди първия звънец излиза порой от информация за проблемите в образованието. Казваме си какво не е наред, всички се съгласяват и нищо не се променя. Дори става по-зле. На външното оценяване след четвърти клас все повече деца не могат да се справят с теста, защото не могат да четат.
А има какво да се направи. Нищо, че липсва закон за забрана на телефоните в час, самите училища могат да ги забранят, ако родителите и учителите го изискат. Същото се отнася и за спазването на училищния правилник и нетърпимостта към агресията в училище. Време е да се наложат реални мерки срещу нарушителите, а родителите, които отказват да съдействат, трябва да бъдат глобявани. Ако някои иска развлекателни програми за децата си, друг може да иска децата му да научат нещо.