Китай си е извоювал доминираща роля на пазара на електрически превозни средства в Централна Азия. Сега Пекин се стреми да повтори успеха си в Кавказ. Азербайджан се очертава като „входната врата“ на Пекин за региона.
През първите десет месеца на миналата година Азербайджан е внесъл 2592 електрически превозни средства, като моделите, произведени в Китай, заемат 77% дял. Тенденцията към електрификация е ясна. Миналата година Азербайджан е внесъл 15 471 хибридни и електрически превозни средства от Китай на стойност 396 милиона долара, което е значително увеличение спрямо 4636 превозни средства на стойност 154 милиона долара, доставени през 2023 година.

Нарастващото присъствие на електрически превозни средства не се ограничава до леки автомобили. Баку също е внесъл електрически автобуси от китайските производители Yutong и BYD.
Увеличаването на износа за Азербайджан е отражение на нарастващото китайско присъствие на глобалния пазар на електрически превозни средства. Китайските модели вече заемат зашеметяващ 76% дял от световните продажби на електрически и плъг-ин хибридни превозни средства, благодарение на агресивното разширяване на нови пазари.

В Азербайджан благоприятните политики насърчават навлизането на електрически превозни средства. От 2019 г. вносните електрически превозни средства са освободени от данък добавена стойност, а от 2022 г. митата върху вноса на батерии и оборудване за зареждане са премахнати. Тези политики насърчиха потребителите да пренасочат вниманието си от конвенционалните автомобили към китайските електрически превозни средства.
Темповете на внос на китайски електрически превозни средства в Азербайджан се ускоряват. Миналия юли Electrify Azerbaijan LLC, дъщерно дружество на базираната в Баку SARDA Group, подписа споразумение с китайската BYD, обхващащо закупуването на електрически автобуси и създаването на производство на електрически автобуси в Азербайджан. Съгласно споразумението, 160 електрически автобуса, оборудвани с двигатели BYD, са доставени в Азербайджан за стартиране на пилотен проект, като някои автобуси са в експлоатация по време на екологичната конференция COP29 миналия ноември.

Сделката с BYD включва обща инвестиция от 60 милиона долара, като първоначалните 17.1 милиона долара са използвани за създаване на съвместно предприятие за производство на електрически автобуси в Химическия индустриален парк Сумгаит, създавайки 600 работни места. Очаква се BYD да започне и производство на резервни части в Азербайджан тази година, като се очаква тези компоненти да покрият 40% от общите разходи за сглобяване на автобуси до 2030 година. В крайна сметка компанията планира да увеличи годишния производствен капацитет в съоръжението в Сумгаит до 500 автобуса.
В икономически план китайските електрически превозни средства са по-достъпни за азербайджанските потребители от конкурентните западни модели. Освен това експлоатацията на електрическо превозно средство е приблизително пет пъти по-евтина от тази на автомобил с бензинов двигател. Намаляването на вътрешното търсене на традиционни автомобили, от своя страна, може потенциално да помогне на Азербайджан да изнася допълнителни обеми енергия.
Четете още : Сингапур проучва възможни доставки на стоки с чипове на Nvidia за Китай.