Лиляна Павлова: Дневните, тримесечни и шестмесечни винетки са неефективни

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова и председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Лазар Лазаров представиха новите винетни стикери за 2016 г

В нито една от седемте държави от Европейския съюз, които прилагат винетна система, няма въведени нито дневни, нито шестмесечни и тримесечни винетки. Това е причината и в България да няма такъв тип винетки, именно защото анализите показват, че са неефективни, струват много повече за гражданите, и разходите за тяхното производство, дистрибуция, продажба и контрол са неефективни, нарушават изцяло устойчивостта на системата и не водят до добър контрол и приходи. А в крайна сметка целта на тази винетна система е да плаща за пътищата и с приходите от тези такси да се реинвестират и да се ремонтират пътищата. Това заяви пред “Хоризонт“ в предаването “Неделя 150“ министърът на регионалното развитие и строителството Лиляна Павлова.

Безспорно това, което приема Парламента и законодателната власт, изпълнителната власт ще го приложим. Все пак когато се разглеждат едни законови промени, касаещи такъв тип сфери, трябва да се види какъв е опитът в останалите страни-членки на ЕС, които прилагат същата като нас винетна система, да се види какви са ползите и ефектите от една система и какво цели тя.

Не може да си позволим да ремонтираме стремително пътища, а трябва да разчитаме на приходите от тяхното ползване. Не случайно ние взехме решение да минем към смяна на модела на използването на пътищата и тяхното заплащане, която да доведе до този по-справедлив подход, за който всички се борим. А именно леките коли да плащат винетка и то електронна, и там контролът ще е по-добър. Но там ще премахнем една друга основателна критика към нас, и така те ще бъдат с валидност 12 месеца без значение в кой месец си я купил. Това ще стане веднага щом електронната винетна система бъде въведена.

Като опит за солидарност с тяхното негодувание сме взели като решение и винетките, но и бъдещите стикери да не се плащат за всички пътища, каза още министър Павлова: От 20 000 км републиканска пътна мрежа, 20 000 км общинска мрежа, всъщност общинската става изцяло безплатна, а от републиканската ще оставим безплатна над 3500 км пътища. Това са тези малките, третокласните пътища, които свързват малки населени места.

В момента е обявена третата процедура за избор на изпълнител, който да реализира на практика т.нар. ТОЛ-система, уточни Лиляна Павлова: Срокът за подаване на документите е до края на месец май, така че се надявам ако успеем да изберем изпълнител през лятото на тази година веднага да започне пререализация. Първият етап –въвеждането на системата ще трае от 8 месеца до 1 година. Аз се надявам, че ако започнем от есента на тази година, есента на другата година да имаме една работеща винетна система.

По повод предложението на министър Ангелкова процент от приходите в туризма да бъдат насочени целево за пътните дейности, Лиляна Павлова заяви, че всяка една инвестиция е инвестиция в бизнес, икономика и туризъм.

Проверката на процедурата за изграждането на новите два участъка от магистрала "Хемус" не откри незаконосъообразни процедури, каза още министър Павлова. Избраните да строят фирми имат изрядни документи и са изпълнили качествено достатъчно поръчки.

Министърът на регионалното развитие допълни, че "Пътната агенция" има готовност да осигури и обособи алтернативни маршрути и обходи, ако българските превозвачи наложат пълна блокада на гръцката граница по Великден и Гергьовден. Ремонтите на магистралите ще бъдат спрени след празниците, за да не пречат на пътуващите, обяви още Лиляна Павлова.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст