Въведената организация на движение при преминаването на „Дунав мост“ при Русе не е създадена от Министерството на финансите и неговите структури. Ето защо то няма отношение към така наречените виртуални опашки.
Това обясни министърът на финансите Теменужка Петкова по време на изслушването й по повод проблематичното преминаване на тирове на ГКПП при Русе, поставено като въпрос от страна на Иван Белчев – депутат от „Продължаваме промяната“ – „Демократична България“.
Конкретният проблем е провокиран от факта, че частна фирма пренебрегва шенгенските правила и принуждава тировете, които искат да минат през „Дунав мост“ в посока Румъния, да сe отклонят на управлявания от тях паркинг преди пункта.
Служителите на паркинга обясняват на шофьорите, че трябва да си вземат номер за „виртуална опашка“ за преминаване, въпреки че след влизането ни в Шенген, такава не би трябвало да има. При поставянето на въпроса самият Иван Белчев цитира решение на кмета на Русе, с което е дадена зелена светлина на работата на частния паркинг.
Теменужка Петкова представи свършеното от структурите към Министерството на финансите – след влизането на България в Шенген от 1 януари 2025 г. Агенция „Митници“ и Националната агенция за приходите са преустановили контролната дейност, извършвана преди тази дата на територията на вътрешните гранични пунктове.
Така по границата с Гърция контролните дейности са пренасочени извън пунктовете, а на границата с Румъния, съгласно решение на Министерския съвет, проверките се извършват по метода – „Анализ на риска“ в района на ГКПП, но с извеждане на превозното средство от потока на трафика, с цел да не пречи на движението.
Така единственото действие, което Агенция „Митници“ продължава да извършва на „Дунав мост“ при Русе е събиране на такса „Мост“ – това е инфраструктурната такса за преминаване на мостовото съоръжение на изхода от България.
Теменужка Петкова обясни, че с цел да не се пречи на трафика, Агенция „Митници“ поддържа четири гишета за товарни автомобили и шест гишета за леки автомобили – т.е. общо десет гишета за отчитане на такса „Мост“. Тя добави и че довеждащият булевард до гишетата разполага с две ленти, а мостът – с една лента в посока.
Финансовият министър добави, че вариантите за заплащане на таксата са в брой или с банкова карта. Шофьорите на леките автомобили могат и да плащат онлайн – чрез виртуален пост терминал, като подобна възможност предстои да се разработи и за товарните автомобили.
Тя отбеляза и че от 10 януари 2025 г. по споразумение между изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ и агенция „Митници“ на същите гишета се предоставят и еднократни разрешителни за международен превоз. Тази мярка била въведена по искане на товарните превозвачи с цел тяхното улесняване, тъй като в противен случай те е трябвало да се снабдяват с въпросните разрешителни, преди да започнат съответния курс, а това сериозно усложнявало планирането и логистиката им.
По време на изслушването депутати зададоха на финансовия министър и странични въпроси, несвързани с „виртуалната опашка“ на „Дунав мост“ край Дунав. Народният представител Александър Ненков я попита за приходите, събрани от Агенция „Митници“. По този повод Теменужка Петкова обяви, че
„Митниците“ са изпълнили на 99% плана си по отношение на приходите и за 2024 г. са събрали 13.8 млрд. лева.
Финансовият министър изрази увереност, че и за в бъдеще митническата администрация ще продължи да работи така усилено. Тя добави и че след влизането ни в Шенген се очаква повишаване на приходите. В същото време призна, че колкото и пари Агенция „Митници“ и НАП да съберат, те няма да са достатъчни за покриване на огромните разходи, наследени към момента.
По този повод Теменужка Петкова обяви, че съгласно проекта на бюджет, внесен от служебното правителство на Димитър Главчев, приходите са по-малко от разходите с 18 млрд. лева. „Това означава, че дупката в бюджета е 18 млрд. лева„, посочи финансовият министър.