В последния брой на списание Banker Special (бр. 78) имате възможност да прочетете разговора на Милен Стаматов със собственика на ESCUARA – Велизара Георгиева. Тук го публикуваме без съкращения.
Историята на компанията за официални, бални и булчински рокли ESCUARA започва преди 7 години, като в приказката за храбрия шивач. Само че в главната роля е основателят и собственик г-жа Велизара Георгиева. С изключително старание и упоритост, с реклама “от уста на уста” от изключително доволни клиенти, марката днес се радва на голяма популярност, без да прави компромис с качеството. Разговаряме с г-жа Велизара Георгиева за сбъднатите бизнес мечти и за пътя към успеха.
ESCUARA е компания с дългогодишен опит. Разкажете ни как започнахте и с какво портфолио от продукти?
– В началото започнахме със съпруга ми – може би ще е интересно за публиката, с 200 лева от неговата касичка. Беше тежък период за нас, това бяха единствените пари, с които разполагахме. Двамата се издържахме с неговата заплата, но бяхме решени, че това е нашият момент да започнем нещо.
Докато обмисляхме с какво да се захванем аз предложих да продаваме луксозни корсети. По онова време в България нямаше такива, а китайците предлагаха качествени и красиви корсети, на много достъпни цени.

Впоследствие решихме, че можем да намерим или да постигнем по-добро качество на продуктите тук, в България. Забелязахме, че интересът на клиентите се фокусира повече върху официалните рокли и затова се пренасочихме в тази сфера. Започнахме да търсим ателиета в София, с които да работим, за да предложим заедно по-високо качество, но и по-достъпна цена на нашите клиенти.
Това, обаче, се оказа изключително трудно, твърде малко ателиета откликнаха на предложението ни. Тогава моят съпруг каза: „Аз вярвам в теб! Знам, че ти ще се справиш!“.
Именно тогава, преди 7 години, за първи път в живота си пипнах шевна машина. Бях много упорита и твърдо бях решила, че мога да се справя, защото това ми е детската мечта. И така – малко по малко – с една машина, втора машина, с много грешки, с много упоритост, без никакви знания, но с много, много силно желание и мотивация, стигнахме до днес.

Корсети – хващам се за думата. Това е, може би, един от най-ярките символи за дамско облекло изобщо в историята на модата?
– Да, аз много, много държа на женствеността. Вярвам, че всяка дама има дадености, които харесва в себе си и други, които не харесва. Най-важно за мен е да подчертая това, което най-много харесва в себе си и да се постарая да прикривам това, което не харесва, така че наистина да се чувства възможно най-красива в роклите ни.

Очевидно го постигате. Мотото на ESCUARA… е „да направим луксозните дрехи по-достъпни за широката публика“. Как се постига това?
– Много трудно. Стараем се да търсим качествени материали на по-достъпни цени. Стремежът ни никога не е бил да изкарваме много пари от една рокля, а да спечелим възможно най-много доволни потребители с по-малко печалба за нас. Реално това е нашата мотивация със съпруга ми – удовлетвореността на клиента!
Вярваме, че всеки клиент заслужава индивидуално внимание, така че да се намери оптималният вариант. Не да му обясняваме колко му отива определена рокля, когато е тъкмо обратното. Напротив – аз уча служителите си да нямат скрупули и когато дрехата е неподходяща да си го казват директно: „Не стои добре, дайте да намерим нещо друго!“. Пробвайте повече разнообразни модели, цветове и така нататък, за да открием кое е вашето.

Ако са се почувствали като кралици и принцеси ще се върнат при вас. Подбирате продуктите си така, че да задоволяват всеки вкус? С какво най-много впечатлявате клиентите си?
– С това, че нашите рокли са малко по-различни от стандартните. Старая се да правя и по-конвенционални дизайни, но винаги оставям своят отпечатък. Най-често чувам от клиентите: „При вас има по-различни рокли от всички останали!“.
Залагаме на качествени материи, но тъй като сама си правя кройките и сама си разработвам технологията, това ми помага да свалям цената. Държа да сме максимално продуктивни, но не и за сметка на качеството.
Повечето велики дизайнери в света наистина сами си правят кройките. Което е комплимент към Вас. И обикновено са с някакво друго образование. Например, доколкото си спомням, Джанфранко Фере е архитект. И не случайно, дрехите му излеждат монументално – като гръцки храмове.

– Да, а Джани Версаче е химик.
Какво прави ESCUARA уникална и какъв път на развитие чертаете за компанията си, предвид факта, че сте започнали от малка, семейна фирма, чиято „рокля“ вече ви е отесняла.
– Обикновено,когато увеличават производството си и броя хората, които наемат, повечето фирми трудно успяват да контролират качеството. Надявам се, че в нашата компания ще съумеем да опазим качеството на продукцията и отношението към клиента, независимо колко се разрастваме. Защото това са нещата, които ни отличават – уважението, индивидуалният подход и безупречното обслужване на всеки един клиент.

Моята лична мисия е да накарам всяка дама, която носи наша рокля, да се чувства наистина като принцеса, като кралица, така че да я носи с изключително самочувствие.
Вярвате, че луксът не е привилегия, а категорично право на всяка дама. Каква е най-голямата награда за вас? Да видите щастието в очите на една дама, превърната в богиня във вашите изискани тоалети или нещо друго?

– Да, това е. Блясъкът в очите… Дори сълзите, които понякога напират в очите на майките на абитурентките, на майките на булките, това, което ги кара да се вълнуват. И когато дамите излязат от пробната и се погледнат в огледалото, да кажат: „Това е най-яката рокля, по-хубава е, отколкото си я представях!“ За мен това е най-голямата награда.
Това ме мотивира да се старая, да влагам сърце и душа във всяка рокля. Няма по-голямо постижение и по-добра реклама от доволния клиент. Най-важното за мен е да зарадвам хората, да им дам частица от себе си, частица от това, което правим, защото го правим с много любов.