България е на едно от последните места в Европа по брой на потребителите на интернет банкиране, но това вече не е проблем, защото може и да не й се наложи да догонва лидерите. Световната мода в дистанционното банкиране взе че ни изпревари и вече състезанието се води в полето на мобилните разплащания.
Мобилните разплащания не свършват с познатото ни плащане на паркинг в синя зона. Те не са и есемесите за подкрепа на болни, нито пък транзакции през електронно банкиране на банката, чийто клиент сме. Става дума за наистина мобилни разплащания, при които телефонът върши работата на банкова карта.
Обемът на мобилните разплащания в световен мащаб ще нарасне през 2015 г. до над 670 млрд. долара, смятат анализаторите от Juniper Research. През следващите 18 месеца в около 20 страни ще бъде въведена функцията NFC (технология за комуникация в близък обсег, която позволява извършването на плащания директно през телефоните посредством екипирани с NFC функция касови апарати). Само чрез нея мобилните транзакции до края на 2014 г. ще достигнат 50 млрд. долара. А до 2013 г. броят на хората, ползващи мобилни устройства за плащане, ще се удвои.
nbsp;
nbsp;
Първите технологични решения, които дават възможност за достъп до банката не само отвсякъде и по всяко време, но и без необходимостта от компютър и сложни системи за идентификация, се появиха и у нас. Всеки потенциално носи банката в своя джоб – в мобилния си телефон – и може да пести време и усилия, доверявайки се на технологично решение, което е с изчистен и лесен за работа потребителски интерфейс, икономичен достъп до интернет и с гарантирано ниво на сигурност.
В УниКредит Булбанк твърдо заложиха на мобилното банкиране. До 3-5 години телефоните ще убият и кредитните карти, така че пазете си шарената пластмаса – след години ще е антикварна ценност, убеден е Левон Хампарцумян, главен изпълнителен директор на УниКредит Булбанк.
В подкрепа на това твърдение е и фактът, че за олимпийските игри в Лондон през следващата година се изгражда цялостна система за разплащане с телефон. Ще могат да се правят резервации и да се плащат билети за транспорт или културни събития.
Системата за мобилно банкиране с телефон, по която се работи в УниКредит Булбанк, за първи път у нас не е свързана с конкретен мобилен оператор, модел или марка телефон. Може да се каже, че е универсална, защото е приложима за над 1200 модела мобилни телефони. Необходим е само апарат, който има интернет достъп.
Първата стъпка в развитието на мобилното банкиране, която банката направи и обяви на 7 декември, е предоставянето на информация и възможност за банкови операции по телефона. Всеки може да извика информация за баланса по сметките и историята на операциите, наличния баланс с овърдрафт, информация по стандартни депозити, обменни курсове, информация по кредитни карти и достъп до новини на банката. Операциите, които системата засега допуска, са плащания в лева през BISERA и RINGS, вътрешнобанкови плащания в лева, обмяна на валута, възможност за създаване на образци или използване на образци на документи, създадени в УниКредит Булбанк онлайн.
Системата Булбанк Мобайл работи с ПИН код, който клиентът сам избира. В телефона не остава никаква информация за транзакциите, които се правят.
Клиентът отива до банковия клон или чрез интернет банкирането на УниКредит Булбанк заявява услугата. Следва изпращане на заявка към платформата за регистрация и есемес с линк за сваляне на приложението, както и код за активация. Накрая клиентът сваля и инсталира апликацията на телефона си, стартира я и въвежда кодовете за апликация, след което избира собствен ПИН код за защита. Услугата е напълно безплатна.
Предстои да се пуснат опции, които ще ни позволят да ползваме телефона си като банкоматотърсач, както и да плащаме по безконтактен начин само като допрем дисплея на телефона до четец в банкомата, обеща Цветанка Минчева, заместник-директор Банкиране на дребно на УниКредит Булбанк.
В началото на годината VIVACOM стартира услугата Мобилен портфейл, която позволява на клиентите на телекома да осъществяват мобилни плащания и банкови преводи. VIVA PAY превръща телефона в ежедневно средство за банкиране, пазаруване и идентифициране по електронен път.
Мобилно разплащане разработиха М-Тел и ПИБ. Обектите, в които може да се плаща безконтактно, до края на годината ще станат поне 1000, обещават от банката. Банковите карти ще бъдат вкарани в телефона и за да се плати с тях, ще е достатъчно само да доближите мобилния си телефон до терминала в търговския обект, който приема безконтактни плащания, и да одобрите транзакцията.
Дъщерно дружество на Корпоративна търговска банка пък ще предлага услуги в сферата на мобилните плащания, търговия чрез мобилни устройства (телефон) и комуникации в близък обхват (NCF – Near Field Communications). Предвижда се новата компания да бъде учредена до края на календарната 2011 г. и да започне дейността си в началото на 2012 г., като предлагането на услугите за мобилни разплащания ще стартира след успешното преминаване на всички тестове за сигурност.
Банките у нас, а и по цял свят вече са принудени да се съобразяват с бурно развиващата се мобилност и с компаниите за онлайн разплащания.
nbsp;
Пробив каре в текста фаша
Голям пробив направи известната компания за онлайн преводи PayPal, през която и много българи пазаруват в интернет. Тя пусна приложение, което позволява през мобилен телефон да се изпращат и получават безплатно пари по Фейсбук. Новата услуга се нарича Send Money и е разработена специално за социалната мрежа на Марк Цукърбърг.
Ние свързваме най-голямата компания за онлайн преводи с най-голямата световна социална мрежа, за да улесним изпращането на пари на приятелите и семейството ви директно от Фейсбук, заяви маркетинговият директор на PayPal Джей Би Коутиньо на 18 ноември тази година. Новото ни приложение Send Money позволява да превърнете постовете на стената във Фейсбук в истински подаръци, добави той.
Към паричните преводи може да се прикрепват дигитални поздравителни картички или видеоклипове. За да се стигне до превода, се следват линкове в картичките или в посланията.
Очаква се новото приложение да се радва на голям успех още тази Коледа. Чрез него PayPal получава достъп до огромната потребителска база на Фейсбук, а социалната мрежа открива още една услуга, която да задържи потребителите още по-често и още по-дълго логнати в господстващата платформа за общуване в интернет.
Visa Европа например обяви, че пуска услуги за известия и мобилни разплащания от човек на човек и известия за извършена транзакция. Двете нови услуги са създадени, за да помогнат на потребителите да управляват средствата си и да извършват плащания от мобилните си телефони.
Ползите от мобилните разплащания от човек на човек са в няколко направления. Много лесни и удобни мобилни разплащания – без значение дали става въпрос за 10 евро, взети назаем от приятел, да се раздели общата сметка в ресторанта или да се изпратят пари на студент, който учи в друг град или страна. При тях не е необходимо да се открива отделна сметка. Те гарантират същото ниво на сигурност, с което са известни всички транзакции на Visa. Не e нужно получателите на сумата да са регистрирани за услугата.
Известията на Visa информират регистрираните за тази услуга картодържатели в реално време, когато тяхната карта е използвана за извършването на покупка или за изтегляне на пари в брой. Услугата използва платежната мрежа на Visa Европа, за да обработва информацията.
Банките членове на Visa Европа могат да избират между две различни услуги за известия на Visa. От една страна, това е Visa Alerts Data Feed – услуга, която позволява на банките членове с вече съществуваща платформа за известия да подобрят своите решения с възможността за известяване в почти реално време. Тези известия могат да бъдат персонализирани спрямо различните нужди на картодържателите и да включват изпращане на съобщение, когато е направена транзакция в чужбина, на банкомат или при покупка в интернет. Другата услуга е Visa Alerts Full Service, която позволява на банките членове да осигурят на техните картодържатели известяване в почти реално време, когато картата им бъде използвана.
Ползите са няколко. На първо място, се предлага лесен и бърз начин за уведомяване при извършена транзакция в рамките на страната или в чужбина. На второ, това е удобен начин за създаване на архив за извършените транзакции, без да трябва да се пази всяка отделна касова бележка. Не на последно място, е защитата против измами – потребителите научават моментално, когато тяхната карта бъде използвана без тяхно разрешение.
Засега мобилните разплащания от човек на човек на Visa ще бъдат достъпни само на английски език посредством приложение за операционната система Android и ще позволяват трансфер на средства само в една валута (евро) на картите Visa и VPAY, които са издадени в Европа. Поддръжката на други операционни системи, валути и плащания в страни извън Европа ще бъде осигурена през следващите няколко месеца.
От гледна точка на клиента системата е повече от проста. Извършването на плащанията не изисква получателят на сумата да бъде регистриран за услугата. Тя работи чрез приложение за смартфон, което позволява на потребителите да изпращат пари до контакт в телефонния си указател, номер на мобилен телефон или номер на карта Visa. Потребителят, който прави плащането (изпращачът) трябва да има карта Visa, издадена от банка, която поддържа услугата, и да се регистрира за услугата; да свали приложението за своя смартфон. След избирането на получателя средствата автоматично се изпращат до неговата дебитна, кредитна или предплатена карта Visa.
nbsp;
nbsp;
nbsp;