Еврото се търгуваше сравнително стабилно през седмицата (в диапазона от 1.25-1.26 щ. долара) въпреки задълбочаващата се криза в еврозоната. Според валутни анализатори всички сценарии за изхода от парламентарните избори в Гърция на 17 юни вече са калкулирани в цената на единната европейска валута, така че пазарът не бе доминиран от несигурността.
Индустриалният продукт на еврозоната
е намалял за втори пореден месец през април – с 0.8% спрямо март, съобщи статистическата служба на Европейския съюз на 13 юни. На годишна база понижението е 2.3 процента. Все пак този резултат е малко по-добър от усреднената прогноза на икономисти, анкетирани от агенция Блумбърг, за 1.2% месечен спад.
Основният виновник за лошия резултат този път е Германия, чийто индустриален продукт се е свил през април с 2% спрямо март. Италия и Испания съобщиха за месечно намаление съответно с 1.9 и 0.7 процента. Продуктът на Португалия е потънал с 6.5%, а Ирландия, Франция и Гърция се похвалиха с растеж.
Тези данни са поредният сигнал за задълбочаването на икономическия спад в еврозоната, където производителите снижават разходите и съкращават работни места заради забавянето на световния растеж.
За целия 27-членен ЕС индустриалният продукт е намалял с 0.4% месечно и с 1.7% годишно през април.
Франция ще предостави финансова подкрепа
на производителите на коли обеща министърът на промишлеността Арно Монбур в отговор на зова за помощ на Рено.
Рено и местният му съперник Пежо Ситроен се опитват да се справят с ненатоварените си мощности, след като търсенето на нови превозни средства от клиенти на Стария континент силно намаля. Продажбите на Рено са паднали с около 21% от януари до април, а на Пежо – с 14%, по оценка на Асоциацията на европейските производители на автомобили.
Обещанието на Монбур помогна на акциите на Пежо да заличат загубите си, а фирмените книжа на Рено забавиха спада си.
В САЩ има очевидни признаци
за охлаждане на стопанството. Продажбите на дребно през май са намалели с 0.2% в сравнение с април, когато са имали подобен спад. Без продадените превозни средства понижението е било с 0.4% – най-слабият резултат от май 2010-а досега. Благодарение на по-евтиния бензин са нараснали разходите на домакинствата за облекло и електроника. Спадът на разходите за гориво помага и за възстановяване на американските финанси и за повишение на доверието на потребителите в стопанските перспективи.
По-ниските цени на суровия петрол са допринесли и за охлаждане на инфлацията през май. Индексът на производствените цени е намалял с 1% след като през април понижението бе 0.2 процента.
Силният щатски долар пък помага за потискане на внесената отвън инфлация. Вносните стоки са поевтинели през миналия месец с 1% спрямо април и с 0.3% на годишна база.
Майският индекс на потребителските цени се е понижил с 0.3% – най-силно от декември 2008-а досега.
Инфлационните данни улесняват задачата на Федералния резерв да вземе допълнителни мерки за подпомагане на местното стопанство и за защитата му от европейската зараза. По правило подобни мерки включват основно печатането на пари. Което пък не позволява на щатския долар да поскъпва безконтролно към еврото.
У нас
междубанковият валутен пазар през седмицата беше доста активен. Среднодневнят валутен оборот достигна 2653 млн. евро (5188 млн. лева). Сделките в щатски долари имаха 0.8% дял от купената и продадена валута.