Западната дъга на Околовръстното забуксува

Така трябва да изглежда пътният възел между бул. “Царица Йоана” и Околовръстното в края на 2013-а.

В абсурден капан май ще попадне процедурата по изграждането на Западната дъга на столичното Околовръстно шосе. Преди дни премиерът Бойко Борисов попита кмета на София Йорданка Фандъкова, кога започва строежът от магистралата Люлиндо бул. Европа, но отговорът на този въпрос съвсем не е толкова лесен и вероятно поради тази причина тя си замълча.

Наистина въпросният участък от Околовръстното е с ключово значение, тъй като през него минават три от четирите трансевропейски коридора у нас, целият международен трафик по направлението Европа – Турция, както и голяма част от автомобилите, които се изсипват всеки ден по магистрала Люлин. Тесният двулентов път и огромните кратери и коловози по него обаче редовно водят до образуването на километрични задръствания на кръстовището с бул. Европа. Ситуацията става съвсем нетърпима през лятото, когато турските гастарбайтери започнат да се прибират за лятната си отпуска.

Същинското строителство вече трябваше да е започнало, след като още в края на 2011-а Агенция Пътна инфраструктура обяви обществената поръчка за избор на изпълнител. Оферти подадоха 13 компании и сдружения, три от които не бяха разгледани заради пропуски. От останалите кандидати пътната агенция се спря на 1 юни на обединението Трейс СОП – София, което предложи най-ниска цена от 39 850 000 лв., при заложена индикативна стойност от 74 млн. лева. В консорциума влизат добричката фирма Пътно строителство АД, Трейс Груп Холд заедно с дъщерното си дружество Пи Ес Ай – Стара Загора, както и Станилов ЕООД. Един от трите отхвърлени претенденти – италианското сдружение Салваторе Матарезе – Клаудио Салини Гранди Ливори, обаче обжалва пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) решението, с което бе отстранено от участие в процедурата. А от АПИ пък поискаха да се допусне предварително изпълнение на поръчката с аргумента, че проектът е ключов за разтоварването на трафика и че лошото състояние на пътя заплашва живота и здравето на гражданите. Другият коз на възложителя бе, че строителството на участъка се финансира по оперативна програма Транспорт и всяко забавяне може да доведе до нейното цялостно спиране от страна на Европейската комисия. Което съответно ще рефлектира и върху изграждането на редица други важни пътни участъци като лотове от магистрала Струмаи отсечката Калотина – Софийски околовръстен път.

Всичко това натежа пред КЗК и на 14 юни тя допусна предварителното изпълнение. Само че решението на антимонополистите бе обжалвано от Салваторе Матарезе – Клаудио Салини Гранди Ливори пред Върховния административен съд в рамките на тридневния срок и казусът съвсем се заплете. През тази седмица магистратите образуваха дело по протеста срещу допускането на предварително изпълнение, но заседание все още не е насрочено. Междувременно на 11 юли пълномощникът на италианското сдружение – адвокат Владимир Петров, оттегля изцяло подадената в КЗК жалба, а ден по-късно ведомството на Петко Николов прекратява производството по нея. Това обаче съвсем не означава, че изграждането на Западната дъга на столичното околовръстно може да започне. Според юристи, въпреки оттеглената жалба, сега ще трябва да се изчака ВАС да се произнесе по обжалваното решение. А кога ще стане това, е трудно да се каже особено при предстоящата ваканция на магистратите през август. Във всеки случай едва след евентуално тяхно положително определение ще може да се подпише договорът с избрания изпълнител.

На практика 22 месеца след сключването на контракта Западната дъга на Околовръстното трябва да заприлича напълно на Южната – с по три активни ленти за движение във всяка посока, локални платна и тротоари. Планирано е да се построят и две безконфликтни кръстовища – с бул. Царица Йоана (който в момента изобщо не стига до обходния път на столицата) и с бул. Сливница. Първото ще е подобно на пътния възел при бул. Черни връх, като директното трасе на Околовръстното ще минава на второ ниво чрез естакада. Същият подход ще се приложи при бул. Сливница, но вместо кръгово е предвидено светофарно регулирано кръстовище (както на бул. Симеоновско шосе) заради множеството изградени съоръжения в района и липсата на достатъчно пространство.

Впрочем вече е готов и техническият проект на втората част от Западната дъга – от река Какач, където ще има нов мост, до Северната скоростна тангента. Той е предаден на Агенция Пътна инфраструктура и след неговото одобрение също ще бъде обявен търг за изпълнител.

На финалната права е и обявената от Столична община обществена поръчка за избор на компания, която да изгради пробива на бул.Царица Йоанна, така че да се осигури пряка връзка от центъра на София към Банкя и Калотина. Прогнозната стойност за строителството на половинкилометровото трасе е около 2 млн. лв., а плановете са то да е готово до края на 2012-а. Дори и да се спазят обаче тези срокове, отсечката ще е безпредметна, ако заради жалбите на италианския консорциум се забави строителството по Западната дъга.

nbsp;

nbsp;

nbsp;

Над 23 хиляди граждани са се обадили в работещия денонощно Ситуационен център на Агенция Пътна инфраструктураза първото шестмесечие на 2012-а, съобщиха от ведомството. Повече от половината позвънявания – около 13 хиляди, са регистрирани през периода януари-март. В дните с обилен снеговалеж през зимните месеци са постъпвали в определени моменти по три обаждания на минута. Освен информация за актуалната пътна обстановка, шофьорите са търсили съвет за подходящ обходен маршрут, за движението през планинските проходи и състоянието по граничните контролно- пропускателни пунктове.

През летните месеци въпросите са свързани предимно с въведените поради ремонти временни организации на движението с ограниченията за тежкотоварните автомобили през почивните дни и в часовете с температури над 35 градуса.

Дежурните в Ситуациония център приемат и сигналите от телефон 112 за състоянието на републиканската пътна мрежа. Те са предимно за затруднения в движението поради заледен участък, възникнал пътен инцидент, паднали дървета и клони, разлят товар или свличане на земна маса на пътната настилка…

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Как смятате, промените по бул. "Витоша" и бул."Патриарх Евтимий" ще подобрят ли организацията на движението в центъра на София?

Подкаст