Чакащите подписи златни договори, за които БАНКЕРЪ писа в предишния си брой, започнаха да се материализират. През седмицата се разбра, че Министерството на икономиката, енергетиката и туризма набързо е разпределило близо 1.1 млн. лв., като се е споразумяло с четири фирми за изграждането на българските щандове за туристически изложения в Берлин, Москва и Киев.
Рекламният ни павилион за туристическата борса ITB в германската столица, която продължава до 10 март, ще изгради Арка ЛТД. За услугите си компанията, която е безспорен фаворит на министерството, ще получи близо 300 хил. лева. През 2012-а берлинският щанд пак бе нейно дело, като тогава тя прибра над 270 хил. лева. Дружеството, чиито собственици поравно са Димитър Гачев, Марина Гачева и Саво Вълчев, взе и над 200 хил. лв. за изложението в Киев.
Арка ЛТД бе предпочетено от икономическото ведомство и за World Travel Market 2012 в Лондон – най-големия и значим подобен форум в света. За изявата тогава й бяха платени 290 хил. лв., като интересното е, че договорът е бил сключен точно на 8 ноември, когато е била открита и самата борса. Това означава, че щандът е бил изработен без какъвто и да е документ между възложители и изпълнителя. Явно двете страни си имат голямо доверие. Във всеки случай година по-рано – през 2011-а, същата фирма спечели поръчките за изграждането на съоръженията за всички туристически изложения накуп. Тогава за труда си тя прибра над 1.26 млн. лева.
Никак не е случайна и компанията, с която отиващият си министър Делян Добрев се е споразумял за изграждането на павилиона за INTOURMARKET в Москва от 17 до 20 март. Става дума за Експо Вижън, която през последните години е печелила не е една и две поръчки в тази сфера. Любопитна подробност е, че дружеството на Симона Стоянова и Росен Кръстев, в партньорство с Юрапел комюникейшънс (чийто собственик е Триас холдинг АД на Николай Димитров и Илиана Неделчева-Димитрова), е автор на идейните проекти, използвани от държавата за всички международни туристически форуми, на които се явяваме от 2010-а насам.
Другите две изложения за тази година – MITT, което ще се състои от 21 до 24 март в руската столица, и UITT в Киев (27-29 март), са поверени на нови играчи. И поне привидно така се нарушава хегемонията на вече споменатите фирми. Строител на щанда за московската борса ще е регистрираното по Закона за задълженията и договорите дружество Контек. То е избрано с оферта от 370 хил. лв., но по-интересното е, че за него няма никакви данни в Търговския регистър и информационната система Дакси , нито дали е печелило държавни поръчки досега.
Същото се отнася и за компанията А и Б дизайн, която е избрана да изгради срещу 240 хил. лв. павилиона в Киев. Но тя поне присъства в правните регистри, от които става ясно, че неин едноличен собственик и управител е Александър Брайнов.
Освен на изброените международни туристически борси България се представя и на още редица по-малки изложения, за които обаче тихомълком се харчат сериозни суми. Само през февруари страната участва във форумите BIT в Милано, Ваканция и Спа Експо 2013 в София, IFT в Белград и Holiday world 2013 в Прага. Сега пък вървят конкурсите за изложенията Salon Mondial du Tourisme в Париж (21-24 март), Отдых без границ. Лето-осеньв Санкт Петербург (5-7април) и The Tourism Fair of Romania в Букурещ (14-17 март). Само че за тях няма обявления в регистъра на Агенцията за обществени поръчки и публиката няма как да научи кой е избран и колко му е платено. Обяснението на властите е, че предвидените за целта разходи са под долния праг, записан в Закона за обществените поръчки, над който задължително се провеждат публични наддавания.
Нелепото в цялата ситуация е, че е малко вероятно някога да узнаем как похарчените за подобни начинания милиони са се отразили върху потока на чуждестранните туристи. Проучвания и анализи за това просто не се правят.