Решение за подмяна на ръководствата на три от общинските фирми в София взе общинският съвет преди близо месец. Кандидатите за началническите места са се явили на конкурси и комисията, която ги е оценявала, е предоставила резултатите от тях на градския парламент. В съвета на директорите на едноличното акционерно дружество Лозана влизат Анна Манчева и Валентин Котов. В Софинвест ЕООД членове на директорския борд ще са Чавдар Гигов, Божидар Дончев и Захари Зарков. А в Географска информационна система – София (ГИС) поста си запазва досегашната управителка Веселка Дишева, а в съвета влиза и Ирина Стоянова.
Общинското дружество Лозана ЕАД
е създадено с решение №8 по протокол 73 от 21 септември 1995-а с капитал от 71 206 лева. То се занимава с производство и търговия с пластмасови изделия за бита, на кожена и текстилна галантерия, на пасмантерийни и кинкалерийни стоки, конфекция, детски играчки, метални изделия, печатна и книговезка дейност. Но всичко това има за цел да се осигури препитание на лица с намалена работоспособност. Фирмата е правоприемник на общинските фирми Здраве, Люлин и Напредък. Като наследник на споменатите фирми общинската Лозана се сдобива и със задоволително количество имоти. Една част от тях се ползват за производство, но от години не е прекратена порочната практика основните приходи на дружеството да идват от наеми. Организацията на работа тук куца от десетилетия. Извървилите се през годините началници не са спечелили нито един проект за финансиране по европейски програми, който би могъл и да го стабилизира финансово, но и да даде работни места на повече хора в неравностойно положение.
Единственото нещо, което беше направено през последните години, е, че фирмата започна да осигурява доста ценна за софиянци услуга – транспорт за трудноподвижни хора чрез пригодени за целта коли и придружаващ персонал за тях. Услугата струва колкото билета за градски транспорт и се извършва според заявките на потребителите. А те имат достъп до нея след заявка в социалните служби по местоживеене.
Що се отнася до производствената дейност, която осигурява хляба на хората, които и без това трудно преживяват, тя от години не е променяна и по никакъв начин не е адаптирана към новите условия на пазара. Активността на управителите на дружеството в тази посока досега остава, меко казано, незадоволителна.
През 1989-а Главна дирекция за изграждане на София се преобразува в общинска фирма Софинвест, а през 1997-а е преобразувана в
търговско дружество Софинвест ЕООД
Основната му задача е да изпълнява инвеститорските функции на обектите на Столичната община. В това се включват организиране на проучването, проектирането и строителството, изпълнение на инвеститорския контрол на основната част от изграждания сграден фонд, инженерна и социална инфраструктура на София. През 1999 -а Софинвесте лицензирана от Министерството на регионалното развитие и благоустройството да упражнява независим строителен надзор в проектирането и строителството на различни видове строежи. Освен това извършва правни анализи и оценка за бъдещи продажби на имоти. В годините, когато София се разпродаваше на безценица, името му се свърза и с, меко казано, неадекватните оценки (разбирай в полза на купувача). Тази практика вече е в историята. Говори се дори, че има случаи, когато оценките му са много по-високи, отколкото на свободния пазар.
Общинското дружество, което запазва своя началник за още един мандат (бел.ред. – договорите на шефовете на общински дружества са за три години), е
Географска информационна система – София ЕООД
Търговското дружество е създадено през 1999-а с Решение на Столичния общински съвет. То има задължението да създава и поддържа информационната система на Столичната община, която съдържа актуални данни за кадастралните и устройствените планове за територията на София, както и други географски данни. Дружеството е сертифицирано в съответствие с международния стандарт ISO 9001:20 от края на 2009 година.
Основните дейности на фирмата включват създаването, поддържането и актуализацията на кадастралните и устройствените планове на Столичната община в цифров вид, поддържане на база данни за имоти, сгради, административни адреси и имена на улици като част от географската информационна система на общината. Тя трябва да поддържа в изрядност и данните за собствеността върху поземлените имоти и сградите на територията на столицата. В нейната база данни има регистри на строителните разрешения, издавани от Направление Архитектура и градоустройство и от районните администрации на Столичната община, удостоверенията за въвеждане в експлоатация на сградите и съдържа архива на архитектурните планове на сградите.
Една от основните дейности на фирмата е онагледяването на земната повърхност чрез аерофотоснимки, както и обновяването на топографски, кадастрални и специализирани карти. През декември 2012-а тя предложи своя най-нов продукт – Ортофотоатлас на Столичната община в мащаб 1: 5000. Изданието е първото по рода си, създадено в България. Съставено е от аерофотоснимки, заснети през октомври 2011-а, и визуализира ортофотокарти за територията на цялата Столична община.
Общинската фирма е една от малкото, които от години са на печалба и не висят на врата на столичното кметство.
Рокадите в общинските дружества, които в повечето случаи са известни основно с това, че от години трупат сериозни загуби, започнаха още през миналата година. Столичният кмет Йорданка Фандъкова многократно каза, че няма да се примири с това.
Конкурсите за нови началници
вървят по своеобразен план за подмяна, но има и такива, които се обявяват по спешност. Такъв е случаят с отстранения преди седмица пореден шеф на Софийски имоти Диян Цветков, който бе уличен във финансови злоупотреби. Човекът взел, че си купил костюм за сметка на дружеството… За мястото му вече е обявен конкурс. Дружеството има значителен ръст на печалбите си през последните години, макар че всички знаем колко опоскано беше то след гастрола в него на скандалноизвестния негов бивш началник Тошко Добрев…
Освен собствеността в основното дружество, Софийски имоти притежава 100% от дружеството Лабело ЕООД, както и 0.19% в холдинг Света София АД, 3.43% от Общинска банка, 48.75% в Търговска верига София АД, 41.96% в Парк Мария Луиза АД, 34% в София сити къмпани АД и 34.05% в Професионален футболен клуб Славия АД.
Скоро
предстои и смяната на директорите на Топлофикация
Наред са и ръководителите на транспортните дружества, на Чистота Искър, на ВиК и на Озеленяване. Според шефа на стопанската комисия на Столичната община Николай Стойнев в близките месеци ще бъдат обявени конкурси за началници на всички тези дружества.
Макар че още не са оповестени официалните отчети (бел.ред. – ще бъдат готови в края на месеца), отсега се знае, че Топлофикация има сериозен отрицателен финансов резултат. Прогнозната стойност на загубите е над 10 млн. лв., но може да се окаже и повече. Според Стойнев това основно се дължи на разходите около сериозната авария в ТЕЦ София в края на 2011-а, която струвала на дружеството 18 млн. лева. Независимо от това инвестиционната и ремонтната програма на топлинната компания се изпълнявала в срок. Вече били подменени 37 км тръби, а в процес на изграждане е и турбината за ко-генерация, която глътнала 32 млн. лева. Но затова пък в края на тази година ефективността от тази инвестиция щяла да бъде значителна, обясни шефът на стопанската комисия.
Скоро ще бъде сменен и началникът на Чистота Искър. Общинската фирма се занимава със сметосъбиране и с почистване на улиците, с извозване на твърди битови отпадъци, с изграждане и експлоатация на депа и на инсталации за депониране и преработка на отпадъци и т. н. Според официалните данни на компанията годишният й оборот е 10 млн. лева. Дружеството разполага със завидно голям автопарк от специални автомобили за извършване на изброените дейности и с добре оборудвана техническа база. То е между печелившите общински структури.
Очевидно обаче
промяната в ръководството на Озеленяване
се оказва най-наложителна отново. То от години виси като воденичен камък на врата на столичното кметство. Финансовите му резултати са плачевни, а смяната на караула тук винаги става, след като поредният директор е уличен във финансови злоупотреби.
Вестник БАНКЕРЪ е изписал доста вестникарски страници за размаха в присвояването на шефовете на това вечно губещо предприятие. Като се тръгне от скандалния Любомир Ников, който все още е подсъдим за източването на повече от 580 хил. лв. само за година, и се стигне до едва ли не кокошкарските подвизи на Ненко Ненков, който беше пропуснал да внесе в общинския бюджет близо четвърт милион лева. Макар че дружеството все още не е предало отчета си, то едва ли ще излезе на печалба тази година, смятат запознати…
Шефът на стопанската комисия Николай Стойнев смята, че там, където вече са извършени промени в управлението на общинските дружества, работата била подобрена значително.
Такава била ситуацията в дружествата, които управляват пазарите на столицата. Техните ръководства бяха сменени през миналата година. И макар че се очаква те да декларират сега по-нисък финансов резултат в сравнение с предишната година, той ще се дължи на това, че сега тези дружества правят цялостна промяна на столичните пазари и усилено инвестират в проекти и в подобряване на градската среда. Така например Пазари Възраждане, чийто началник е Николай Георгиев, са вложили над 300 хил. лв. само за проекта за реконструкцията на Женския пазар. В момента ръководството на дружеството е разработило нов проект с финансиране по програма Джесика. То очаква да получи близо 7.5 млн. лв., а общата инвестиция ще бъде 8.5 млн. лева. Разликата се финансира от самото дружество. До 25 март трябва да приключи подаването на документи за обявения конкурс за изпълнител. До този момент документация за участие в състезанието са закупили осем фирми, които ще се борят за тази немалка поръчка.
Дружеството вече е ремонтирало първия участък от пазара Димитър Петков, където инвестицията е 462 хил. лева. До края на март ще приключи и процедурата по проекта за втория участък, който ще погълне още 1.1 млн. лева.
Усилена работа тече и в Пазари Юг, чийто директорски борд също беше изцяло подменен. На мястото на освободените Олег Модов, Светлана Коева-Каранджулова и Лозан Такев влязоха Ваня Вербовска, Николай Попов и Атанас Медникаров. В момента е възложено проектирането на няколко пазарни площадки в Красно село, в кварталите Иван Вазов и Борово.
Официалната информация за Пазари Север е, че за изпълнителен директор там миналата година е била избрана Райна Александрова, предложена от червените съветници, а останалите двама членове са Николай Ваньов, бивш брокер в Инвестбанк,и Десислава Зафирова. Според бившия председател на гражданското сдружение ГЕРБ Душана Здравкова тя е била секретарка на министър Цветан Цветанов, преди той да влезе във властта. В момента се работи по проекта за нова борса за цветя в кв. Надежда.
Усилени ремонти предстоят и на началниците на Пазари Изток. Те ще преобразяват Римската стена. Условието, което е поставено пред проектантите, е да се изтъкнат археологическите находки на мястото. Вече са ремонтирани част от пазарите Ситняково и Слатина, които също са в капитала на дружеството.
На Пазари Западпромените в началническите постове бяха силно партийно изразени. От борда на директорите миналата година бяха освободени Христо Дряновски и Васил Лечев и бяха заменени от Галина Димитрова от ГЕРБ и от бившия кмет на район Оборище (от СДС) Пенка Арменкова. Изпълнителният директор Цвятко Горанов тогава не беше сменен, тъй като се знае, че е представител на герберското мнозинство. Както през миналата година, така и сега се очаква икономическите резултати на това дружество да бъдат най-слаби. Това е малко странно, тъй като точно то държи едни от най-апетитните терени в столицата. Под негово ръководство са книжният пазар на площад Славейков, зеленчуковият на Граф Игнатиев, пазарите в Красна поляна и Люлин…
Оптимизмът обаче едва ли може да бъде пренесен към вече извършените промени в общинска фирма Галатея. А те също бяха силно оцветени партийно.
Доста странно беше решението
за промените в ръководството на това дружество през есента на миналата година. За всички беше ясно, че загубите, които то трупа, се увеличават, но в борда на дружеството единственият оцелял от старото ръководство се оказаПетър Петров, баща на водещия в БТВ Росен Петров. Любопитното в случая беше, че според представените документи Петър Петров по същото време е и директор в основния спонсор на МВР чрез дъщерната му фирма Безконтактни мултиплексорни вериги. За 2011-а тя вече беше дарила на вътрешното министерство 6.6 млн. лв., или с 2 млн. лв. повече, отколкото през 2010 година.
Заради лошите финансови резултати на Галатея бяха освободени изпълнителният директор Красимир Костов и Параскева Гергова, а на тяхно място влязоха Весела Карадимитрова (ГЕРБ) и Христо Проданов (БСП). С днешна дата обаче финансовите показатели на дружеството не се различават особено от тези през предишните години. Въпреки че общинската фирма притежава няколко доста атрактивни имота по Черноморието и във вътрешността на страната…?! А става дума за 27 бивши детски лагера. Оказва се обаче, че до този момент нито едно от ръководствата на дружеството не е успяло да актуализира документацията за собствеността си и част от тези лагери са построени на общински терени. Само документите на девет имота са изрядни и дружеството може да се разпорежда с тях. На този етап то трупа загуби, защото всички бази трябва да бъдат охранявани. А очевидно шефовете му нямат визия как да използват тези, които биха могли да помогнат то да изплува.
Малко по-оптимистична е картината в Спортна София, макар че там трудно може да се говори за промени. Дружеството продължава да се управлява от преизбрания стар изпълнителен директор Бойко Додов. В борда на директорите остана и бившият кмет на район Студентски Константин Арабаджиев. Единственият нов човек е Николай Крулев. За него се знаеше само, че е бил в управлението на държавното дружество Национална спортна база. Очертава се общинската фирма, която стопанисва спортните терени в столицата, да излезе на печалба, макар и незначителна. Причината е, че там също се харчат сериозни суми за ремонти. Единственото успокояващо в случая е, че най-сетне има шанс там да започнат да работят по проекти за европейско финансиране.
Но какво е дереджето на общинските дружества ще стане наистина ясно в края на месеца, когато излязат финансовите им отчети.