Мотаем араби за парите за пистата

Новата писта на столичното летище бе открита през 2006 г.

Ръководството на Летище София предприема всевъзможни ходове, за да не плати 38 млн. долара на изпълнителя на новата писта – консорциума МАК/АДМАК. След продължителна съдебна сага през 2011-а трибуналът към Международния арбитражен съд при търговската камара в Париж взе решение в полза на кувейтската фирма, което след обжалване бе потвърдено и година по-късно.

Консорциумът построи и пусна в експлоатация през 2006 г. пистата на новия терминал на софийското летище със заем от Кувейтския фонд за развитие. После обаче той заведе иск срещу аеропорта за забавяне на разрешителните за строеж, оскъпяване на работата и неизплатени суми за 54 млн. долара. Българската страна също заведе насрещни искове – основният бе за 5.2 млн. долара, или 10% от общата стойност на проекта, плюс още няколко допълнителни, с които претенциите ни достигнаха до 11 млн. долара.

След проведена обществена поръчка за наш юридически представител бе избрана американо-аглийско-френската адвокатска кантора Саланс и партньори. Тя успя да намали претенциите на ищците до 38 млн. долара, но след окончателното решение на Международния арбитражен съд сумата вече трябва да се плаща.

От финансовия отчет на летището за миналата година става ясно, че на 18 декември то е получило призовка от Софийския градски съд с искова молба от МАК/АДМАК за признаване и допускане за изпълнение на чуждестранното съдебното решение – т. нар. екзеватура. В отговора си обаче от българското дружество оспорват исковата молба и претендират, че екзеватурата трябва да бъде отхвърлена, тъй като е неоснователна и недоказана и съответно не бива да се допуска изпълнението на окончателното решение на Международния арбитражен съд.

За да може едно чуждестранно арбитражно решение да се ползва на територията на Република България със силата, която то има според правото на държавата, където е било постановено, в случая Франция, решението трябва да бъде признато и неговото изпълнение да бъде допуснато у нас. Компетентен да признае и допусне изпълнението е българският държавен съд. Производството е триинстанционно и към настоящия момент все още няма насрочване на образуваното дело в Софийския градски съд (първа инстанция), заявяват от ръководството на Летище София. Според тях до окончателното влизане в сила на решението на българския съд няма да има изискуемо и дължимо плащане на дълга.

Доколко обаче подобни номера няма да ни се върнат тъпкано с лихвите? Факт е, че обстоятелствата съвсем не са в наша полза, да не говорим, че в Брюксел едва ли ще се понрави особено подходът ни.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст