Офшорки смучат и рекламния бизнес

През юни тази година съпругата на Сергей Станишев - Моника Йосифова

Милионите левове, които държавата, а и големите фирми у нас плащат за реклама и пиар изтичат към офшорни зони. Сред най-предпочитаните дестинации са Кипър и Холандия. Именно там големите играчи на пазара, като Красимир Гергов и Моника Йосифова, без никакво притеснение крият печалбите си и избягват данъчното облагане. Тези, обвити досега в мъгла факти излизат на светло след продължаващите проверки на в. БАНКЕРЪ в търговските регистри. Въпросът е дали управляващите ще си отворят очите за тази информация, или ще продължат единствено с популистките закани да ограничат сенчестия бизнес.

Оказва се например, че клетвите на лидера на БСП Сергей Станишев как съпругата му Моника Йосифова нямала нищо общо с офшорни компании, са силно преувеличени. Документите във фирмените регистри доказват точно обратното и истинността на фактите е неопровержима. Фирмата на Йосифова Креативни маркетингови и комуникационни решения официално се води собственост на кипърската Валеджо консултантс лимитид. Но тя е упълномощила не кой да е, а именно видната пиарка да движи всичките й дела в България (виж факсимилето). Това се случва още при учредяването на дружеството през 2006-а и след това на всички документи стои подписът на Йосифова.

Дали за да се заличат следите, или по друга причина, на 6 юни тази година (точно когато се разпалваше скандалът с офшорките на президента Росен Плевнелиев) съпругата на Станишев отстъпва управленския си стол в Креативни маркетингови и комуникационни решения на Боряна Пашева. Междувременно упълномощава и адвокат Милена Иванова да представлява компанията. Така към днешна дата реално няма пряка връзка между

Моника Йосифова и кипърската офшорка

nbsp;

Иначе сред клиентите й са били Виваком, Рила спорт, Телелинк, Астра Зенека, Актавис, Зара, Булгартабак – Благоевград, Лъки Банско, телевизия ББТ, Шкода Алианс, Винпром Пещера, Солвей, Дженерали, Суперхостинг, Бет феър, Нестле България, финансовата група Кампан, Ти Би Ай и други.

Дъщерното дружество на Креативни маркетингови и комуникационни решения – Бизнес дата, пък може да се похвали с договор на стойност 60 хил. лв. за подготовка и излъчване на рекламни и информационни материали за Програмата за развитие на селските райони. Впрочем, както БАНКЕРЪ вече писа, точно Моника Йосифова се оказа най-големият играч в рекламните кампании на оперативните програми. Чрез фирмите си Актив груп, Консорциум за диалог с администрацията и Прозрачност за еврофондовете тя е успяла да вземе 3 150 771 лева. Само за популяризиране на структурните инструменти на ЕС в България и осигуряване на информираност и прозрачност при усвояването на евросредствата е получила 1 399 797 лева. Други 1 078 833 лв. пък идват от информационната кампания на програмата Административен капацитет. Спечелила е пари и от производството и разпространението на рекламно-информационни материали за Околна среда.

С кипърски корени е и една друга популярна пиар агенция – Арчър Айдиас (бившата Лео Бърнет), която прибра над два милиона лева от рекламирането на Програмата за развитие на селските райони. Фирмата участва и в ръководеното от медийния и рекламен бос Красимир Гергов обединение Ти Си Ти Ви, което спечели над 8 млн. лв. за рекламата на цифорвизацията. Според информационна система Дакси Арчър Айдиас се ръководи от Вихра Хаджигенчева и Даниела и Анани Явашеви. Мажоритарен собственик на дружеството обаче е създадената на 5 май 2007-а Уедхолм мениджмънт лимитед (Wedholme management limited). Съдейки по записаното в търговския регистър на Кипър (Department of Registrar of Companies and Official Receiver) офисът й е на ул. Свети Павел №15 в Никозия. Никак не е за пропускане и фактът, че на същото място се помещава и замесената в скандала с президента Росен Плевнелиев Inox management limited, чийто собственик се оказа бившата му съпруга Виктория. Това е така, защото

Арчър Айдиас и Плевнелиева

nbsp;

ползват услугите на един и същи посредник – Mediterranean.

По-задълбочено разглеждане на фирмените документи показва, че Уедхолм мениджмънт лимитед се представлява у нас от същата адвокатка Милена Иванова, която е обслужвала и Моника Йосифова. Въпросната дама е в борда на директорите на Лозен парк АД, чийто управител е Георги Людмилов Тренчев. Последният е близък съдружник на споменатия вече Красимир Гергов и заедно със социолозите Андрей Райчев и Кънчо Стойчев ръководи Блексийрама АД – собственика на едноименния голф комплекс.

Около Георги Тренчев също има кипърски офшорки. Става дума за Гео адвайзърс Сайпръс лимитед, което е собственик на управляваната от него Гео адвайзърс България. Случайно или не, представител на дружеството от острова на Афродита у нас пак е адвокат Милена Иванова. Поради това не е учудващо, че офисът му в Никозия е на познатия вече адрес – ул. Свети Павел №15. Иначе името на Гео адвайзърс България нашумя покрай покупката на ресторант Горски домв местността Алеко на Витоша през 2011 година.

Собствениците и на други големи фирми от рекламния бранш, свързани с Красимир Гергов, са акостирали на острова на Афродита. Такива са например А тийм, Маркан лайн и Интерреклама, които се водят на Грантон ентърпрайзиз лимитид. Компанията е регистрирана на ул. Михалокополу №12 в Никозия, а у нас се представлява от Теодора Ъндъруд. Госпожа Ъндъруд управлява цяла дузина пиар и рекламни агенции, сред които и А тийм и Маркан лайн. Тя е и член на сдружението Българска асоциация за външна реклама.

Според кипърския търговски регистър капиталът на Грантон ентърпрайзиз лимитид е 3 673 080 евро, като целият, без една акция от 1.71 евро, се държи от Нюз аутдор България ООД. Интересното в случая е, че известната у нас компания, която също се ръководи от Теодора Ъндъруд, е сменила два пъти името си за последните две години. През 2011-а се прекръства на К аут оф хоум, а от 10 май тази година вече е Джей си деко България. Всички тези маневри със сигурност не са случайни, тъй като освен наименованието се променя собствеността. До юли 2010-а тя е била в ръцете на Красимир Гергов и Нюз аут ъф хоум Б.В., Нидерландия. След това на мястото на холандското дружество идва Новакорп лимитед, а в средата на 2011-а целият капитал е прехвърлен на Жи Се Деко България Б.В.. Вестник БАНКЕРЪ успя да се добере до досието на последната фирма, което се води в Търговската камара на Амстердам. От него става ясно, че тя има

уставен капитал от 90 млн. евро

nbsp;

а членове на съвета на директорите са Жан-Фрасноа Деко, Тило Щарке, Красимир Гергов и Теодора Ъндъруд. С което цикълът на офшорните капитали на практика се затваря. Изяснява се и пътят на печалбите от външната реклама, които реализират плеядата от дружества около Гергов и Ъндъруд. Ако някой е забравил, точно техните К аут оф хоум (сега Джей си деко България), Пиеро 97 и Прайм аутдор спечелиха половината пакети в конкурса за билбордовете на Столичната община. Агенция Прима пък, която е собственост на Джей си деко България, лъсна в списъка на фирмите, които са се облажили от рекламните кампании на еврофондовете. В случая агенцията е взела 1 127 030 лв. за информационни кампании и обучения по оперативната програма Конкурентоспособност.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще помогнат ли необозначените полицейски автомобили, които МВР планира да купи, за по-добрия контрол на агресивните шофьори?

Подкаст