Търсим модела за ново управление

Migration Image

Цветозар Томов е роден през 1954 година. Завършил е журналистика в СУ Св. Климент Охридски. Със социология се занимава от 1986 г., когато работи в Националния институт за младежта. От 1991 г. е директор на социологическата програма на Центъра за изследване на демокрацията. През периода 1992-1996 г. управлява частната агенция Маркетинг консулт. От 2000 до 2002 г. е директор по изследванията в Сова Харис, след което оглавява социологическа агенция Скала.

Г-н Томов, как попаднахте в Гражданския съвет, иницииран от Реформаторския блок?

– Бях поканен от две от партиите в блока. Няма да конкретизирам, защото вътре са седем формации, пък и не това е важно. Приех, защото 12-те точки, около които се обединиха реформаторите, за мен са приемливи. Дали имат потенциала да ги осъществят е друг въпрос, но дойдох, за да видя за какво става дума. Ние се събирахме около месец и нещо преди да взема решение дали да се включа, но постепенно се увлякох. Реших, че има смисъл.

Ще изоставите ли професионалното си поприще в името на новото амплоа, или двете неща ще вървят успоредно?

– Те не могат да вървят съвсем успоредно, защото публичната отговорност на социолога – не че я спазват всички мои колеги – трябва да бъде политически неутрална. Затова вероятно ще се откажа да влизам в ролята на социолог по медиите. Пък и отдавна не представям социологически данни. Ангажиментът ми не е партиен, защото не членувам в нито една от партиите в блока, нито някога съм членувал в партия, но при всички положения е политически. Подкрепям политиката на Реформаторския блок, участвам в нейната изработка и от тази гледна точка не би било коректно да коментирам политическите процеси в България като неутрален наблюдател.

Възможно ли е тогава да напуснете Гражданския съвет, ако се разочаровате от работата на Реформаторския блок?

– Разбира се, че е възможно. Ще остана, докато виждам смисъл. Не казвам, че няма подводни камъни, но през последния месец и нещо за първи път се озовах в компанията на хора, които се опитват да мислят за политика през общия интерес. Доколко това ще продължи и дали ще се превърне в доминираща тенденция, е рано да кажа. Но до този момент съвсем екзактно се спазва правилото всяко политическо решение на коалицията да минава през Гражданския съвет, да бъде обсъждано и да получи одобрението му. Това е едно от нещата, което най-много ме привлича. До този момент не е имало решение, което да науча от медиите. Надявам се практиката да продължи, защото в противен случай съветът наистина може да се превърне в орган-джуфка, притурка или орнамент някакъв, което мен лично би ме демотивирало да участвам.

Кой ще е първият въпрос, с който ще се захване съветът?

– Основната ни задача на този етап е да разкажем на обществото на достатъчно достъпен език какво бихме искали да променим в държавата. Участваме в раждащ се политически проект и програмата му тепърва ще се конкретизира, но при всички положения основният въпрос, върху който разсъждаваме, е как могат да се случат реформите. Без България да стане правова държава ние нямаме никакъв шанс като общество, затова реформата на правоохранителната система най-често се обсъжда. Вторият приоритетен въпрос е как да направим институциите работещи. И третото, което ми се струва много важно, е свързано с факта, че в България няма работещи механизми за контрол над властта. А когато една власт не се контролира, тя винаги се изражда. България е толкова зле не защото сме някакви по-негодни хора или защото политиците ни са по-големи изроди от чуждите и не за това, че са се сраснали с мафия , бандитизъм, бизнес и политика, а защото липсват условия, при които властта да се чувства непрекъснато заплашена и принудена да се съобразява с волята на гражданското общество и на институциите. Развитите европейски демокрации са по-добре от нас, защото политиците там знаят, че сгазят ли лука, отиват на кино и губят това, което имат. Така трябва да стане и в България.

Партиите в Реформаторския блок неведнъж са се разминавали в политическите си позиции, а може да се предположи, че гражданите в новия контролен орган невинаги ще са на едно мнение. Как ще се взимат решенията с консенсус при толкова многобройна и шарена група?

– Идеята за консенсус се свежда до това да се поставим в ситуация, при която всеки спорен въпрос да бъде обсъждан, докато се намери някакъв модел, около който всички становища да се обединят. Смисълът е в дебатирането и в търсенето на възможности за сходни позиции. Но дали това ще е достатъчно и ефективно при решаването на текущи проблеми, още не знам. Засега работи. А що се отнася до партийните становища, формациите в блока могат да са на седем различни мнения – това си е тяхна работа. Участвайки в гражданския съвет, аз не се съобразявам с ничие партийно мнение. Такова, разбира се, може да бъде изказано, но дали ще го приемем или не, зависи от конкретната позиция, а не от съответната партия.

Не се ли опасявате от партиен натиск, все пак? Това са седем партии, могат да станат и десет…

– Теоретично да, но нямат възможност да наложат диктат и да вземат сами решение, освен ако не разтурят самата идея. Нали това е ценността й! Пък и как да ни натиснат партиите? Как да ме натиснат точно мен, например? Трябва да ме убедят, че са прави. Според мен идеята на Реформаторския блок ще успее и ще стигне дотам да предложи ново управление на България, ако хората лека полека забравят кои партии ги представляват.

Познавате ли политическите опоненти на Реформаторския блок, т. нар. конкуренция, в лицето на партия Република БГ и проекта на Саша Безуханова България може, които също се борят за нов политически модел у нас?

– Не ги познавам в подробности, но ако сме толкова близки, да заповядат в Реформаторския блок. Тях съм склонен да ги приема като нещо по-нормално, отколкото тези, които в момента ни управляват. Не виждам възможност за взаимодействие с партии, които очевидно са обвързани със сегашното статукво.

Значи изключвате евентуално сътрудничество с ГЕРБ и отцепниците, които ще формират отделна партия?

– Категорично, обединение с ГЕРБ не е възможно. С отцепниците им – още по-невъзможно. Със сегашното си ръководство, политическия си материал и начина, по който е свързана с мафията, ГЕРБ не може да осъществява политиките, към които се стреми Реформаторският блок. Този въпрос бе обсъден в гражданския съвет на една от първите му сбирки. Няма да скрия, че има хора, които смятат, че преговори с ГЕРБ са неизбежни, но нямаше нито един член на съвета, който да изрази позитивно становище към тази партия. Бихме преговаряли, ако във формацията настъпят някои качествени промени, а хората в нея станат достатъчно разумни, за да се говори с тях върху някаква ценностна платформа. Но можете да бъдете абсолютно сигурни, че нито един член на Гражданския съвет няма да седне на една маса за преговори с лицето Цветан Цветанов, например. Както и с всички други хора, чието политическо компрометиране е стигнало степен, при която е невъзможно един цивилизован човек да мисли за диалог.

Наскоро партиите в Реформаторския блок се разделиха по въпроса за бъдещото разширяване на обединението. Какви са настроенията в Гражданския съвет по тази тема?

– Реформаторският блок е замислен като отворена за нови членове организация. От което не следва, че произволно ще се приема който и да е. Така че отговорът ми е двоен. Реформаторският блок може да се разшири, ако към него искат да се присъединят партии, които Гражданският съвет може да приеме.

Каква е вашата лична визия за изход от политическата криза в страната?

– Има песимистичен, реалистичен и оптимистичен сценарий. Песимистичният изход е лека полека социалното напрежение да спадне, протестите да не успеят, това правителство да се окопае и след няколко години в България да има социален взрив. След него обаче ще имаме една много по-разрушена страна – морално, социално, а вероятно и икономически. Със сегашния модел на управление БСП и ДПС могат да смачкат този народ, за известно време да го накарат да шушука в ъглите, дори да го оскотят съвсем, но не могат да управляват по този начин европейска страна в ХХI век.

Оптимистичният вариант е правителството да прояви отговорността да си тръгне час по-скоро и в едни избори българинът да не изнася деня за размисъл, след като е гласувал, а да го използва преди това. Важното е накрая така да променим това общество, че да е възможно то да бъде управлявано по-разумно. И аз вярвам, че се включвам в проект, който може да доведе до повече цивилизованост в българската политика.

Що се отнася до реалистичния изход от политическата криза – той е някъде по средата. Промяната няма да се случи толкова бързо и съвсем не на първите избори. Страната вероятно ще мине през още няколко социални сътресения, може би през още едно правителство от типа БСП – ДПС, но в крайна сметка сегашният политически модел ще бъде отстранен.

Тоест, допускате варианта Реформаторският блок да не участва в евентуално следващо правителство?

– Не само го допускам. Смятам, че ако блокът няма достатъчно потенциал да състави кабинет, е по-добре в най-добрия случай да предложи своята подкрепа за друг, готов да управлява в рамките на принципите, които Реформаторският блок иска да наложи. Целта е да се поеме отговорност за проблемите на страната тогава, когато има достатъчно доверие сред обществото.

Подобен сценарий няма ли да обезкуражи всички?

– Възможно е, подводни камъни колкото искате… Има хора, има апетити за власт и регионални структури, които подобно на повечето партии също искат да се наредят на политическата трапеза. И ако искаме точно тази трапеза на властта да я направим по-постна, трябва да имаме някакъв потенциал да се противопоставим. Дали ще стане или не, не мога да кажа, но определено има шанс.

Кое според вас е посланието, с което могат да се спечелят едни евентуални следващи избори?

– О, много надалеч ме пратихте. Честният ми отговор е, че не знам. Знам обаче, че в Гражданския съвет говорим за неща, които вълнуват 80 на сто от българите, и че искаме да предложим промени, които, ако успеем да приведем в практиката, са в състояние да създадат друго отношение към политиката.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че "домовата книга" на президента Румен Радев трябва да се допълни?

Подкаст