Дългоочакваното трайно решение на конфликта с разрешителните за товарни превози между България и Турция остава за следващата седмица. Идния понеделник в Истанбул ще се проведе среща между министрите на транспорта на двете страни заедно с представители на браншовите организации. По принцип на масата на преговорите противоречията трябва да бъдат загладени, но позициите, с които българските представители ще отидат край Босфора, изглеждат доста разклатени след случилото се през последните дни. Отново ясно пролича разнобоят между нашите браншови асоциации и изпълнителната власт, както и липсата на консенсус вътре между самите превозвачи.
Първо, представители на няколко от по-малките превозвачески фирми блокираха граничните пунктове „Капитан Андреево“ и „Лесово“, като спряха колегите си да влизат и напускат страната. Пропускани бяха само леки коли и автобуси. Акцията бе подкрепена на думи от АЕБТРИ, откъдето обаче възроптаха срещу бездействието на правителството. „Ако до три дни няма реакция по отношение на проблема с разрешителните за Турция, протестиращи превозвачи ще дойдат в София“, закани се Георги Петърнейчев, председател на управителния съвет на организацията.
В същото време от Съюза на международните превозвачи оповестиха, че няма да участват в блокадата и ще изчакат срещата на транспортните министри, която предварително бе насрочена за 21 февруари.
Затварянето на границата щеше да даде резултат само ако всички български фирми в сектора бяха единни и склонни да търпят несгодите от протестните действия. Вместо това се стигна до абсурда 6-7 камиона на българската фирма „Доан 69“, собственост на българския гражданин Сунай Караасан, да тръгнат да пробиват блокадата със загасени фарове, без да се подчинят и на полицейски сигнал да спрат.
В цялата тази какофония министърът на транспорта Данаил Папазов се оказа в Сингапур. Така „горещият картоф“ отиде в ръцете на вицепремиера по икономическите въпроси Даниела Бобева, а след спешна среща с премиера Пламен Орешарски заместник транспортният министър Антон Гинев замина за границата, за да успокоява превозвачите. В крайна сметка рано сутринта на 13 февруари блокадата бе вдигната и километричните опашки с ТИР-ове започнаха да се източват в двете посоки. България обаче направи крачка назад, предоставяйки на Турция 100 хил. разрешителни за нейните превозвачи.
Именно заради тези ценни документи е цялата драма. Анкара от години упорито се опитва да диктува правилата при раздаването им, като ни предоставя много малка квота, а иска за себе си многократно по-голяма. За 2012-2013-а бе договорено турците да получат 250 хил. разрешителни, въпреки че те реално ползват около половината от тях. За същия период нашите превозвачи получиха 10 хиляди, колкото в действителност са им необходими. В края на януари Анкара на своя глава реши да намали българските разрешителни наполовина и ни изпрати само 5 хил. с аргумента, че и тя иска орязване на квотата си до 125 хиляди. Първата реакция на нашето транспортно министерство бе да изпрати на Турция също 5 хиляди, но реално с направената през седмицата отстъпка комшиите вече са постигнали своето.
„Турската страна искаше тези разрешителни още преди да започне блокадата, но за да бъдат отпуснати те, браншът настояваше да се защити българският интерес. А той е увеличаване и на българските разрешителни, а не само на турските. Това означава, че от 250 хил. разрешителни 125 хиляди ще бъдат дадени на турската страна, а България ще има само 1100 за превоз на стоки от Турция за трети страни“, заяви депутатът от ГЕРБ Станислав Иванов. Според него проблемът с превозвачите е чисто политически и трябва да се разреши с дипломатически средства. Но вицепремиерът Бобева смята, че ситуацията е изцяло в компетенциите на ресорните министри. Тя отказа да посочи с каква позиция държавата ни ще отиде на предстоящите преговори, предупреждавайки все пак да не се очаква с магическа пръчка изведнъж да се решат всички въпроси.
„На започващите разговори между България и Турция по проблемите на товарните превозвачи ще се обсъди нова спогодба между двете страни, защото действащата е подписана през 1977-а. Може ли две функциониращи пазарни икономики да уреждат отношенията си с рамка, създадена преди толкова години?“, попита риторично Бобева.
По време на нарочното заседание на парламентарната Комисия по транспорт в четвъртък (13 февруари) Данаил Папазов заяви, че на срещата в Истанбул ще бъдат представени поне четири наши искания. „Необходимо е да се установят правила, по които ще се работи оттук нататък, но преговорите ще са сложни“, призна транспортният министър.
Колкото до турците, те не дават индикации, че са склонни на компромис. Становището им е, че в случая става въпрос за разрешителните за транзитни превози за трети страни и София няма право да определя броя на квотите.
„Българските превозвачи сега искат дял от тортата на турските тирове за европейските пазари“, коментира през седмицата турският министър на транспорта, морската администрация и съобщенията Лютфи Елван. Турският износ към Западна Европа се оценява между 500 млн. и 750 млн. евро, като много голяма част от него е към Германия.
Турската страна ще настоява и за преразглеждане на споразумението с Европейския митнически съюз, чийто член е, поради затрудненията, които й се създават заради транзитните превози.