Задаващите се летни месеци по традиция са сред любимите за собствениците на всяко едно летище, а и за авиокомпаниите. Заради предстоящите празници през април и май и очертаващите се вече на хоризонта летни отпуски потокът от пътници се увеличава лавинообразно и съвсем не е пресилено да се каже, че приходите през този напрегнат период осигуряват най-големия дял от печалбата на превозвачите за годината. Затова и подготовката е повече от сериозна – откриват се нови и допълнителни линии, афишират се големи промоции, приключват ремонти на писти и терминали…
Хорото през тази година поведе столичното летище, като след 15-годишно прекъсване бе възстановена
въздушната връзка между София и Белград
На събитието през седмицата присъства и министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов, чиито очаквания са още до края на 2014-а над 30 хил. души да се възползват от новата дестинация. Маршрутът между двете балкански столици ще се обслужва от самолети ATR 72 на авиокомпанията Air Serbia и полети ще има всеки ден от Терминал 2. Съдейки от написаното в интернет страницата на сръбската фирма, двупосочният билет ще струва 170 евро с всички включени такси.
Макар на пръв поглед тази линия да не изглежда чак толкова важна, тя крие много сериозен потенциал. През август 2013-а един от най-големите играчи на авиопазара – националната авиокомпания на Обединените арабски емирства Etihad Airways, придоби 49% от закъсалия тогава сръбски национален превозвач JAT Airways и го прекръсти на Air Serbia. Арабите поеха за пет години ръководството и се ангажираха да вложат 200 млн. долара. Открити бяха и редица линии до Абу Даби и други дестинации в Близкия изток, от които и българският туризъм и бизнес могат да се възползват.
С първия полет на Air Serbia на практика бе открито лятното полетно разписание на софийското летище, което влезе в сила на 30 март. То предлага удобни директни връзки до 47 международни аеропорта, обслужвани от 22 авиокомпании. Най-посещаваният град отново ще е Лондон, следван от Виена, Милано, Париж, Варна, Берлин, Франкфурт, Брюксел, Москва, Рим, Мадрид и Барселона. По-късно през сезона ще бъдат открити
още два нови редовни маршрута
От средата на май Wizz Air ще предложи два пъти седмично директни курсове до шведския исторически град Малмьо. Те ще са в петък и понеделник, като цената за двупосочния билет ще е около 200 лв., но с уговорката, че ще се плаща за допълнителен багаж, ако надхвърля 32 кг, салонният куфар трябва да е с определени размери и чекирането да се извърши онлайн.
По същото време нискобюджетният превозвач ще пусне директна линия и до израелската столица Тел Авив. Самолетите ще излитат в понеделник, сряда и петък и билетите вече са в продажба на интернет страницата на Wizz Air, като двупосочният ще струва към 240 лева. Но и в този случай ще са в сила споменатите ограничения.
„Ангажиментът на Wizz Air към България се подчертава още веднъж с новата връзка. Ние се надяваме, че тази линия ще стане поне толкова популярна, колкото другите ни 16 отсечки от българската мрежа, както и че София ще се възползва от туристическия поток от Израел, което ще стимулира създаването на работни места в туризма и обслужващите сектори. От друга страна, сме убедени, че българските клиенти ще оценят красивия Тел Авив през цялата година и ще стане популярно да се резервира дълъг уикенд в този приятелски и топъл град“, заяви при представянето на трасето говорителят на Wizz Air Даниел де Карвало.
Най-голямата нискотарифна авиокомпания в Централна и Източна Европа обяви за още една нова линия – Малта – София, която ще започне да се експлоатира от 20 юни. Курсовете ще са два пъти седмично – в понеделник и петък, а цените започват от 40 евро. Редовното разписание на „Летище София“ през юни ще бъде попълнено и с директна връзка до друга балканска столица – Загреб. Полетите ще се изпълняват от хърватския нискобюджетен превозвач Dalmatian и ще са във вторник, четвъртък и събота.
Най-голяма
суматоха ще има на морските летища в Бургас и Варна,
които се стопанисват от концесионера „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД. През 2013-а бургаският аеропорт постигна нов рекорд в историята си, като през него преминаха почти 2.5 млн. пътници. Най-много бяха руснаците, като техният брой достигна 640 хил., което е ръст от 20% в сравнение с предишната година. След тях се наредиха курортистите от Великобритания и Германия. Летището във Варна пък отчете 1.32 млн. пасажери.
Със сигурност броят на пътниците, а и техният комфорт ще се увеличат значително, тъй като и двете ни морски летища вече разполагат със съвременни терминали. Новото съоръжение във Варна отвори врати в края на август миналата година, а в Бургас в началото на декември и едва това лято те ще могат да разгърнат пълния си капацитет.
В морската столица летният сезон ще бъде открит с
чартър от Варна до Родос за Великден
Курсовете ще се изпълняват под търговската марка Varna Fly, в която са обединили усилията си варненските туроператори „АБ травел“, „Горанов И. В“ и „Евро Варна“.
„Общо 45 авиокомпании са заявили желанието си за извършване на чартърни полети от и до „Летище Варна“. До края на април очакваме заявки от още десет, като интересен е фактът, че през този летен сезон ще реализираме 100 полета повече от и до Германия. Няма спад в броя на полетите от и до Русия и Украйна“, коментира директорът на аеропорта Димитър Костадинов.
Колкото до Бургас, там вече очакват първите летовници. Те ще пристигнат от Израел. Иначе тази година в „Слънчев бряг“ най-много ще са туристите от Англия, Германия и Източна Европа, а досега няма анулирани резервации и от украинския туристически пазар.