Точно 40 години след откриването й Централната гара в София дочака началото на своята модернизация. На 3 април, в присъствието на кмета на столицата Йорданка Фандъкова, заместник-министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Петър Киров и генералния директор на Националната компания „Железопътна инфраструктура“ Милчо Ламбрев бе дадено началото на рехабилитацията на овехтялото здание.
На официалната церемония бе съобщено, че за целта ще бъдат вложени над 75 млн. лв., като парите са осигурени по оперативната програма „Транспорт“. Строителството е поверено на обединението „ГБС – „Централна гара София“, в което влизат „Главболгарстрой“ АД, „Водострой 98 и „Промишлено строителство-Холдинг“. Консорциумът успя да победи останали петима кандидати, като четирима от тях бяха отстранени още преди да бъдат отворени ценовите им предложения.
Гарата ще разполага със собствен възобновяем енергиен източник. Предвижда се функционално преустройство на приемната, нови перонни покрития и настилки. Напълно ще бъдат обновени пешеходният подлез, хидроизолацията му, контактната мрежа, ще има външен и вътрешен подземен паркинг и т.н. Ще се подменят най-после и неработещите от десетилетия ескалатори. Търговските помещения – магазини и заведения, ще са разположени върху 11 хил. кв. метра. Ще бъде създаден и нов координационен център за управление на железопътното движение в цялата страна.
Срокът за завършване на дейностите е 18 месеца, което означава че жп станцията ще е с нова визия през октомври 2015-а. Графикът за движение на влаковете няма да се променя, а билетните каси ще бъдат преместени временно в сутерена на сградата.
За необходимостта от спешна рехабилитация на Централната софийска гара се заговори още преди десет години. Тогавашният министър на транспорта в кабинета на НДСВ Николай Василев се възмути от състоянието й и заяви, че тя или трябва да се ремонтира основно, или да се разруши до основи и да се изгради наново. До събаряне не се стигна, но и ремонт не видяхме. През 2008-а, при управлението на тройната коалиция, се проведе архитектурен конкурс за новото лице на Централна гара. Пръв бе класиран проектът на „Архитектоника студио“, сред управителите на което е и Калин Диков, брат на главния архитект на София Петър Диков. В крайна сметка фирмата бе дисквалифицирана, защото не е предала предложението си анонимно. Проектът й обаче бе откупен от Националната компания „Железопътна инфраструктура“.
Всичко това сега вече е история, но големият проблем с предгаровия площад – т.нар. Ротонда и мизерията, която цари там ще остане нерешен. Собственик на тази територия е Столичната община и независимо от обещанията на управляващите, че тя ще бъде прехвърлена на транспортното министерство, това така и не стана.