Мондиал 2014 чупи рекорди за милиарди

Migration Image

Съдейки по числата, Мондиал 2014 без съмнение е най-стойностното, доходоносно и скъпо първенство в историята на футбола. Шампионатът в Бразилия ще остави в историята всички финансови рекорди от предишните надпревари. Като се започне с най-големия награден фонд от 35 млн. долара, който ще спечели победителят на финала, премине се през колосалните приходи от 4 млрд. долара, очаквани от световната футболна централа ФИФА, и се стигне до невижданата досега инвестиция от 14 млрд. долара, която Страната на кафето направи за провеждането на турнира. Три милиона билети за 64-те двубоя на Мондиал 2014 бяха разграбени като топъл хляб за броени дни след пускането им за продажба.

„Постигнахме огромен финансов успех. Никога не сме продавали толкова много билети“, похвали се генералният секретар на ФИФА Джером Валке. Не всички жители на 200-милионната Бразилия обаче споделят този ентусиазъм, тъй като за изграждането и реновирането на 12-те стадиона, пътната мрежа и градската инфраструктура бяха похарчени доста повече средства, отколкото показваха предварителните разчети.

Малка утеха за бразилците е, че новата инфраструктура в големите градове ще носи милиарди и ще се изплаща дългосрочно. ФИФА също подпомогна най-силната икономика в Южна Америка, като 221.6 милиона от 2-та милиарда долара, похарчени от централата за шампионата, отидоха в местния организационен комитет. Освенпремията за отбора, който ще вдигне купата на 13 юли, останалите 31 претенденти също ще си поделят доста внушителен награден фонд – общо 323 млн. долара. Футболните федерации, чиито отбори са на финалите, получиха 48 млн. за подготовка, а 70 млн. долара разпределят клубовете (предимно европейски), чиито играчи попаднаха в националните селекции.

Наградата от 35 млн. долара за победителя обаче дори не достига един процент от това, което ще прибере ФИФА от рекламодателите си и от продажбата на телевизионни права за квалификациите и финалния турнир. Големите медии и спонсорите ще налеят в световната централа 4 млрд. долара като само европейските телевизии са извадили над 1.7 млрд. долара, за да отразят борбата в квалификационните групи на Стария континент и финалите. „Голямата шестица“ от спонсори на ФИФА – „Адидас“, „Кока-Кола“, „Емирейтс“, „Хюндай“, „Сони“ и „Виза“, плащат на година над 177 млн. долара за удоволствието да виждат имената си на най-високото футболно ниво, а за четиригодишния цикъл до Мондиал 2014 тази сума надхвърли 708 млн. долара. Осемте спонсори от второ ниво – „Будвайзър“, „Кастрол“, „Континентъл“, „Джонсън енд Джонсън“, „Макдоналдс“, „Мой Парк“, „Ой“ и „Ингли“, дават още 524 млн. долара, а бразилските компании са извадили 120 млн. долара. ФИФА ще спечели стотици милиони от феновете, купили си билети, от агенциите, продаващи най-луксозните места на големи корпоративни клиенти, както и от лицензи за търговията със сувенири.

Огромно внимание (и средства) е отделено на телевизионното отразяване на шампионата. Преди няколко месеца ФИФА осребри чек за 20 млн. долара за закупуването на мощни генератори, които да осигурят безпроблемната транслация на картината. В посока постигане на най-високите телевизионни рейтинги бяха инвестирани още десетки милиони в рекламни продукции. Статистиката показва, че финалът на Мондиал 2010 Испания-Холандия е бил изгледан от 530 милиона души, а почти 1 млрд. души са видели поне минута от мача на домашните си телевизори. Целта е този рекорд да бъде надминат. Модерните технологии ще се настанят трайно по трибуните на бразилските стадиони. Всеки двубой от надпреварата ще бъде отразен от 34 камери под различни ъгли, а екип от 3000 души ще работи по всяка 90-минутна футболна продукция.

Шоуто наистина си заслужава, тъй като в битката за титлата излизат най-скъпите 32 тима, играли някога на световно първенство. Над 6.43 млрд. евро (8.7 млрд. долара) по изчисления на „Тайм“ струват селекциите на финалистите. Най-стойностни са играчите на актуалния световен шампион Испания. „Ла фурия“ на Дел Боске е оценена на 670 млн. евро. На второ място е Бундестимът с цена от 604 млн. евро, а трети са домакините от Бразилия с 502 млн. евро. Франция струва 443 млн., а Аржентина – 421 млн. евро. Най-евтини са играчите на Австралия и Хондурас – по 22 млн. евро в пакет. Звездата на Аржентина и „Барселона“ Лионел Меси е най-скъпият футболист с оценка от 130 млн. евро. На втора позиция е носителят на „Златната топка“ Кристиано Роналдо, чиято стойност е към 108 млн. евро. Португалският национал обаче е кралят в битката на социалните мрежи, които също се готвят да отчетат рекордни показатели по време на Мондиал 2014. Кристиано Роналдо е №1 в „Туитър“, където е следен от над 26 млн. души, а във „Фейсбук“ армията му от фенове е още по-многобройна – над 84 милиона приятели. При добро представяне в Бразилия той със сигурност ще направи огромна услуга на двете конкурентни социални мрежи, като увеличи почитателите си.

От своя страна „Туитър“ и „Фейсбук“ се сборичкаха здраво за надмощие на най-голямата футболна сцена. Базираната в Сан Франциско компания за интернет „следване“ бе създадена три месеца преди старта на Мондиал 2006 и до голяма степен дължи светкавичната си трансформация в глобална социална мрежа именно на футбола. „Туитър“ има 255 милиона регистрирани потребители, които се увеличават с главоломни темпове. Мрежата отчете рекордните 8.4 милиона „туитвания“ по време на финала в Шампионската лига „Реал“-„Атлетико“ (Мадрид), а сега се прицели в нови висини. Оттам очакват и последователите на Неймар да станат далеч повече, отколкото сегашните 11 милиона, както и феновете на Уейн Рууни да надхвърлят 9 млн. души.

„При нас най-запалените фенове на футбола могат да са в постоянен контакт и да подкрепят любимите си отбори, играчи и треньори. „Туитър“ е мястото, където привържениците от целия свят си комуникират в реално време, обсъждат мачовете и изрязяват емоциите си от всеки вкаран гол. Ще дадем съвсем нови измерения на Мондиал 2014 в реално време“, заявяват от компанията.

„Фейсбук ще е най-големият медиен източник на информация за Световната купа. Ние имаме 500 милиона потребители, интересуващи се от футбол, докато цялата аудитория на „Туитър “ не надхвърля 250 милиона“, отговориха от конкуренцията. „Фейсбук“ направи първия по рода си „мобилен стадион“, на който потребителите, използващи смартфони, могат да гледат мачовете, да следят резултатите на живо и да получават най-разнообразна статистика за съставите, смените, контузиите. „Фейсбук“ се опитва да стопи предимството на „Туитър“ в „живото“ проследяване на шампионата, но дори да не успее, поне си е осигурил „футболното“ ухажване от страна на най-големите рекламодатели.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Очаквате ли цените на имотите да се повишат още след влизането ни в еврозоната?

Подкаст