ВХОД / РЕГИСТРАЦИЯ

Пощаджиите намериха изход от кризата

Държавните пощи все по-трудно се ориентират.

На някого може да му прозвучи налудничаво, но в епохата на дигиталните съобщения, мигновения чат през интернет и всевъзможните други начини за бърза комуникация пощенският пазар у нас продължава да се развива, и то със съвсем прилични темпове. Според последния доклад на Комисията за регулиране на съобщенията за състоянието на сектора броят на пощенските оператори у нас се увеличава. Към края на 2013-а на пазара са действали 134 компании, или със 17% повече, отколкото година по-рано. Влезлите 19 нови играчи са се насочили към куриерските услуги поради необходимия за това единствено уведомителен режим и най-вече сравнително ниското ниво на първоначални инвестиции.

Наистина, трудно е това да се определи като разцвет, но все пак приходите от пощенски пратки и услуги са се увеличили от 245 млн. на 258 млн. лева. На всичко отгоре този оборот е реализиран независимо от значително намалелия брой пратки – 175 млн., при 182 млн. през 2012-а. Което ясно показва, че стойността на една пренесена пратка се е увеличила и индиректно говори за нарасналото доверие към фирмите от сектора.

Куриерските услуги продължават да са водещи на пазара, формирайки годишно 65% от общия оборот. Пощенските пратки генерират 15% от постъпленията, паричните преводи дават 3%, пряката пощенска реклама е с дял от 1 на сто. Всъщност промяна в сравнение с миналата година има само при два сегмента. С 3 на сто е паднал делът на “Хибридната поща”, в която основно влизат сметките за комунални услуги, доставяни на домашен адрес. Но точно с толкова са се увеличили колетните пратки за страната и чужбина – знак за все по-масово навлизащата и у нас електронна търговия.

На практика точно в търговията през мрежата се крие разцветът на пощаджиите. В края на май главният изпълнителен директор на “Пощи,електронна търговия иколети” в Deutsche Post DHL Юрген Гердес представи едно много интересно изследване – Global E-Tailing 2025. В него се прогнозираше, че онлайн пазаруването до 2025-а ще достигне 40% от общия обем на търговията в развитите страни и 30 на сто в развиващите. До голяма степен то потвърждава случващото се в България. Според Националния статистически институт електронната търговия у нас е с дял от около 10 на сто. През 2013-а 683 хил. българи са се възползвали от нея, което е увеличение с 3 процентни пункта спрямо предишната година. Очакванията на специалистите са, че до 2015-а пазаруването през интернет у нас ще достигне до 15% от търговията на дребно, което със сигурност ще даде отражение върху развитието на пощенския сектор.

“Въпреки свитото потребление в традиционните магазини в последните три-четири години интернет продажбите нараснаха многократно. В този смисъл кризата изигра положителна роля за развитието на онлайн търговията, тъй като това се оказа един от алтернативните начини за запазване и развитие на бизнеса. Огромна роля имаше и навлизането на мобилните технологии, които промениха мисленето както на клиентите, така и на компаниите. Но тепърва предстои интернет пазарът да се разраства и развива”, каза неотдавна за “БАНКЕРЪ” Дора Василевa, председател на управителния съвет на Българската уебасоциация.

Роенето на електронните магазини в момента е толкова скоростно, че никой не може да каже точната им бройка. Непрекъснато изникват нови, а други спират да работят. Любопитното е, че освен малкия бизнес продажбите си в мрежата пренесоха и големите търговски вериги. Предимствата са повече от ясни – можеш да достигнеш до огромна аудитория, и то без да вложиш кой знае какви ресурси, тъй като първоначалната инвестиция за създаването на е-магазин не е голяма. Тя зависи доколко атрактивен и функционален ще е сайтът, коя фирма ще го изработи и как той ще се рекламира в интернет. Обикновено в рамките на година търговците успяват да възстановят вложенията си, като при активна реклама в социалните мрежи печалбата идва и по-бързо.

От всичко това, разбира се, печелят и фирмите, които играят на пощенския пазар, защото те са посредникът между продавача и купувача. И при тази ситуация обаче държавният оператор – “Български пощи”, издиша под напора на конкуренцията. Съдейки от данните на КРС, при колетите до 20 кг (където са най-масовите пратки купувани през интернет) позициите на държавното дружество са драстично отслабени, като делът му спада от 73 на 25% само за година. А сумата съвсем не е за подценяване – за 2013 г. приходите, реализирани от предоставяне на колетни пратки, възлизат на 11.7 млн. лв. (9.3 млн. лв. за доставки в страната и 2.4 млн. лв. – в чужбина). Печеливши, естествено, са основните конкуренти – “Еконт Експрес” ООД, “Тип Топ Куриер” АД, “МиБМ Експрес” ООД и “Стар Пост”ООД.

“Български пощи” продължава да губи позиции и при услугата “пощенски парични преводи”, където през 2013-а са се “завъртели” 8.5 млн. лева.От 85% през 2012-а сега делът на оператора пада до 67 на сто, като заплахата и в този случай да изгуби лидерството си е все по-реална. А при куриерските услуги, хибридната поща и пряката пощенска реклама, с нищожния дял от 4 на сто, крахът на компанията е пълен. При все че там се разпределят над 200 млн. лв. от общо 258-те млн. лв. за миналата година.

В последна сметка финансовият отчет на “Български пощи” показва, че загубата й се е увеличила от 2 млн. на 3.144 млн. лева. Слаба утеха е, че за първите пет месеца на тази година фирмата за първи път излезе на печалба от512 хил.лева. Да не забравяме, че през март БНБ й отказа лиценз за развиване на дейност като платежна институция. Тогава от централната банка ясно посочиха и дефектите, които спъват тези нейни намерения: “Компанията не е доказала, че има ясна организационна структура, прозрачни и последователни правила за отговорност, ефективен контрол на рисковете, механизми за вътрешен контрол, програма за мерките срещу пране на пари. Държавното дружество не е успяло да покаже, че бизнес планът и прогнозният му бюджет позволяват използване на системи за работа като платежна институция, липсват подходящи мерки за защита на парите на клиентите. Друг проблем са и ръководните органи – по закон те трябва да имат квалификация, професионален опит и добра репутация”.

Според експертите пощенските оператори трябва не само да се адаптират към бързо променящата се среда, но и да се превърнат в движеща сила на промените, като предлагат все по-специфични и разнообразни услуги, увеличавайки ефективността си. Картинка, в която държавната фирма определено не се вписва.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Противоконституционна ли е мярката за отнемане на коли от пияни и дрогирани шофьори?

Подкаст