Да правиш бизнес с колите на другите

колите на другите

Бизнес школата Essec, в която се запознават Александър Грандреми и Гари Коен през 2008-а , се намира в едно от предградията на Париж. Общественият транспорт е нередовен, а спирките са значително по-малко, отколкото в центъра на града. Двамата с  удоволствие биха ходили на занятията с кола, но не могат да си го позволят.

„Идеята да създадем нещо, с чиято помощ хората биха могли да използват автомобил, се роди сякаш от само себе си – спомня си Грандреми. – Тъй като нямах собствен превоз, започнах редовно да взимам колата на Гари –  и в делниците, и в почивните дни. Исках да го компенсирам по някакъв начин за услугата и се опитвах да преценя колко харчи той, когато ми дава своята кола.“

Двамата бързо установяват, че и други студенти също биха използвали с удоволствие чужди автомобили. Затова започват да развиват технология, позволяваща преотстъпването на коли през интернет. Така се появява социална мрежа, където хората пишат къде възнамеряват да пътуват, каква кола предлагат и да обменят мнения за автомобилите, които са ползвали. Идеята прераства в първата във Франция децентрализирана компания за коли под наем.

Ако някой се нуждае от автомобил в Париж, Марсилия или Лион, отваря сайта deways.com, съобщава къде се намира и си избира кола от списъка. Резервацията става за минута. Собственикът на автомобила получава електронно писмо и решава дали да приеме заявката или да я отхвърли. Deways.com поема гаранциите по договора за наем и застраховката в периода на ползването, свеждайки до минимум всички обичайни формалности при такива случаи.

Основателите бързо осъзнават, че проблемът, който решават, излиза далеч извън рамките на техния университетски кампус. Системата, която са измислили, е напълно приложима и може да стане популярна сред много жители на големите градове. Една от най-важните задачи на Deways.com. е да повишава доверието. Хората могат да се договорят  въз основа на общи интереси, хоби, професия или просто адрес на учебно заведение.

„Екипът ни поощрява собствениците на автомобили да създават собствени организации на потребителите по местоживеене или месторабота, използвайки възможностите на Deways.com за самореклама – обяснява Грандреми. – Така се създава по-голямо доверие между потребителите, а за собственика това може да означава по-стабилен доход.“

Грандреми и Коен винаги са мечтали да станат предприемачи. Може би защото са израснали в семейства, които имат собствен бизнес. И двамата признават, че нямали понятие колко перспективна може да се окаже мисълта да споделиш колата си с другите.

„Александър е инженер и възнамеряваше да създаде компания в областта на възобновяемите енергийни източници – усмихва се Коен. – Аз пък исках да развивам бизнес, който е свързан по някакъв начин с телефоните. В проекта ни  Deways.com е заложено това, към което всеки от нас се стремеше.“   

През 2012-а планът им е реализиран в няколко кампуса на френски бизнес школи и двамата успяват да привлекат 1.2 млн. евро инвестиции от американеца Еял Ароноф, основател на Quest Software. Сега Deways.com има 13 хил. потребители, които след четри месеца ще са над 20 хиляди. Очакванията са компанията да започне да носи печалба през 2015-а. Междувременно Коен и Грандреми привличат нови инвестиции и разширяват бизнеса си. Налага им се да се конкурират с подобни фирми като американската Zipcar, която има солидни позиции във Великобритания. Затова продължават да търсят проницателни инвеститори, които вярват в по-голямото сътрудничество и по-високата ефективност.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Очаквате ли цените на имотите да се повишат още след влизането ни в еврозоната?

Подкаст