С нова такса ще бъдат обложени всички авиокомпании, изпълняващи полети в контролираното от България въздушно пространство. Това става ясно от предложените от транспортното министерство промени в Закона за гражданското въздухоплаване, които в момента са пуснати за обществено обсъждане. Идеята е събраните средства да бъдат използвани за изработването и практическото прилагане на Национален план за търсене и спасяване при авиационни произшествия извън района на летищата (където действат аварийни ситуационни центрове). Въпросният план трябва да бъде приет от Министерския съвет, но за реализирането му е необходимо да се включат представители на редица ведомства и организации, имащи компетентност и ресурси за търсене и спасяване при катастрофи на самолети. Основно това са структури на министерствата на отбраната, на вътрешните работи, на здравеопазването, на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, на неправителствени организации като БЧК, и други.
Изграждането и поддържането на координационен център за търсене и спасяване е изискване на Международната организация за гражданско въздухоплаване – ИКАО. Целта е да се надградят способностите на тези звена, които вече съответстват на редица стандартизационни документи на НАТО, и да се създаде ефикасна национална система, отговаряща на разпоредбите на Конвенцията за международно гражданско въздухоплаване. Само че за изпълнението на тази сложна задача ще са необходими пари и те ще бъдат осигурени чрез пътните такси за прелитане над територията на страната, които се събират от Държавното предприятие "Ръководство на въздушното движение". Прогнозата е, че за периода 2015 – 2019-а ще са достатъчни 2 млн. лева.
В момента размерът на усреднената базова таксова единица за прелитане е 36.56 евро, но ако нормативните промени бъдат приети в сегашния им вид, тя ще се повиши.
Таксата за спасяване ще е поредният налог, който ще се стовари върху плещите на авиопревозвачите. Сега те плащат на РВД за аеронавигационно обслужване и използване на навигационни средства, а пък на летищата за кацане, паркиране, пътници, ползване на ръкав, за сигурност и екологичната такса за шум.
Друга промяна в Закона за гражданското въздухоплаване предвижда да отпадне изискването за попълване, изпращане и одобрение на полетен план за полети извън контролираното въздушно пространство. Днес това е задължително, за да може да се реагира по-адекватно в случай на инцидент или катастрофа. Не такава обаче е практиката в останалите държави от Европейския съюз. Ето защо вече само екипажите на въздухоплавателни средства, желаещи да бъдат обект на евентуално търсене и спасяване, е необходимо да представят полетен план на органите за обслужване на въздушното движение.
Намеренията също така са от основния предмет на дейност на РВД да отпадне метрологичното обслужване. Предприятието разполага с налична метрологична лаборатория, която използва за свои цели и по изключение предоставя услуги на трети лица, но това на практика е съпътстваща дейност.
"Според Закона за измерванията, провеждането на метрологични изследвания и предоставянето на услуги, свързани с тях, попада в обхвата на дейности, извършвани от Българския институт по метрология и това е един от начините на финансиране на института. С отпадането на метрологичното обслужване от основния предмет на дейност на Държавното предприятие „Ръководство на въздушното движение“ ще се елиминира съществуващото дублиране…", мотивират се от транспортното министерство.