Нова такса за авиокомпаниите

ЛетищеСамолет

С нова такса ще бъдат обложени всички авиокомпании, изпълняващи полети в контролираното от България въздушно пространство. Това става ясно от предложените от транспортното министерство промени в Закона за гражданското въздухоплаване, които в момента са пуснати за обществено обсъждане. Идеята е събраните средства да бъдат използвани за изработването и практическото прилагане на Национален план за търсене и спасяване при авиационни произшествия извън района на летищата (където действат аварийни ситуационни центрове). Въпросният план трябва да бъде приет от Министерския съвет, но за реализирането му е необходимо да се включат представители на редица ведомства и организации, имащи компетентност и ресурси за търсене и спасяване при катастрофи на самолети. Основно това са структури на министерствата на отбраната, на вътрешните работи, на здравеопазването, на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, на неправителствени организации като БЧК, и други. 

Изграждането и поддържането на координационен център за търсене и спасяване е изискване на Международната организация за гражданско въздухоплаване – ИКАО. Целта е да се надградят способностите на тези звена, които вече съответстват на редица стандартизационни документи на НАТО, и да се създаде ефикасна национална система, отговаряща на разпоредбите на Конвенцията за международно гражданско въздухоплаване. Само че за изпълнението на тази сложна задача ще са необходими пари и те ще бъдат осигурени чрез пътните такси за прелитане над територията на страната, които се събират от Държавното предприятие "Ръководство на въздушното движение". Прогнозата е, че за периода 2015 – 2019-а ще са достатъчни 2 млн. лева. 

В момента размерът на усреднената базова таксова единица за прелитане е 36.56 евро, но ако нормативните промени бъдат приети в сегашния им вид, тя ще се повиши. 

Таксата за спасяване ще е поредният налог, който ще се стовари върху плещите на авиопревозвачите. Сега те плащат на РВД за аеронавигационно обслужване и използване на навигационни средства, а пък на летищата за кацане, паркиране, пътници, ползване на ръкав, за сигурност и екологичната такса за шум. 

Друга промяна в Закона за гражданското въздухоплаване предвижда  да отпадне изискването за попълване, изпращане и одобрение на полетен план за полети извън контролираното въздушно пространство. Днес това е задължително, за да може да се реагира по-адекватно в случай на инцидент или катастрофа. Не такава обаче е практиката в останалите държави от Европейския съюз. Ето защо вече само екипажите на въздухоплавателни средства, желаещи да бъдат обект на евентуално търсене и спасяване, е необходимо да представят полетен план на органите за обслужване на въздушното движение. 

Намеренията също така са от основния предмет на дейност на РВД да отпадне метрологичното обслужване. Предприятието разполага с налична метрологична лаборатория, която използва за свои цели и по изключение  предоставя услуги на трети лица, но това на практика е съпътстваща дейност. 

"Според Закона за измерванията, провеждането на метрологични изследвания и предоставянето на услуги, свързани с тях, попада в обхвата на дейности, извършвани от  Българския институт по метрология и това е един от начините на финансиране на института. С отпадането на метрологичното обслужване от основния предмет на дейност на Държавното предприятие „Ръководство на въздушното движение“ ще се елиминира съществуващото дублиране…", мотивират се от транспортното министерство.  

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Осезаема ли е разликата в битовите сметки спрямо миналогодишните ви разходи?

Подкаст