По Коледа и Нова година центровете на много градове се преобразяват в места за организиране на базари, разходки и улични представления. Не е задължително обаче тези празници да са свързани с националните традиции или с желанието гражданите да бъдат зарадвани. Причините за новогодишните тържества стават все по-меркантилни – фестивалите привличат туристи, които увеличават доходите на местните власти през зимата. Впрочем опитът показва, че за добрия бизнес проект няма лошо време.
Традиция, покорила света
Базарите са едни от най-известните символи на Коледа в Европа. От края на ноември по централните градски площади се разпъват палатки, търгуващи с новогодишни подаръци, украшения и местни деликатеси. През последното десетилетие повсеместното разпространение на новогодишните базари е свързано с бурното развите на туризма. В Германия най-известни са коледни панаири в Нюрнберг, Дрезден, Щутгард, Франкфурт, Дортмунд, Кьолн и Берлин, които само за месец се посещават от 1 млн. до 3 млн. души.
Не по-малко популярни са празничните базари в Копенхаген, Стокхолм, Виена, Брюксел, Страсбруг, Болоня и в прибалтийските столици. И това не е за чудене, защото всички те са успешни търговски начинания. Печалбата от една палатка за четири седмици може да достигне десетки хиляди евро, което надвишава в пъти себестойността на търговското място. Фирмите, специализирани в организирането на подобни панаири, предлагат услугите си от 50 хил. евро за изграждането на 20 палатки до 300 хил. евро за по-мащабни обекти.
Огънят Хогманай
Шотландците са превърнали старинната езическа традиция за празнуване на Нова година в една от най-големите новогодишни атракции в света. Празникът Хогнамай е пренесен в Шотландия от викингите, които отбелязвали деня на зимното слънцестоене. Огънят е важна част от него от древни времена. Горящият пламък символизира знанията, надеждата и просвещението, изгарянето на миналото и осветяването на пътеката към бъдещето. Затова празнуването на Нова година в Шотландия се придружава от огнени шоута и паради.
Първият новогодишен фестивал е проведен в Единбург в навечерието на 1993-а, а след четири години Хогнамай попада в Книгата на рекордите на Гинес като най-голямата новогодишна вечеринка, на която се събират около 400 хил. души. Успехът не е случаен. В столицата на Шотландия се провеждат около 13 международни фестивала, но Хогнамай е единственият, който се финансира пряко от града и всяка година покрива загуби от 200 хил. до 500 хил. паунда. На критиките организаторите отговарят, че той носи на Единбург 32 млн. паунда косвени доходи.
Зимна приказка
Новогодишният празник отминава, но някъде зимата продължава още дълги месеци. Фестивалът Winterlude в канадския град Отава е пример как това може да бъде превърнато в конкурентно предимство. По правило мероприятието продължава почти през целия февруари. Главната забележителност и атракция е пързалянето по седемкилометровия канал Ридо, който до неотдавна беше най-дългият в света. Въпросното удоволствие е възможно заради местния климат, тъй като безопасността изисква температурата на въздуха да не надвишва -10 градуса.
В разположеното наблизо градче Гатино пък местният парк се изпълва със снежни и ледени скулптури, къщички, площадки за игри и спортуване. Според легендата тъкмо на това място живее символът на фестивала – Семейството на ледените хамстери.
По време на проявата цяла Отава и околните селища се превръщат в сцена за стотици концерти, постановки, изложби и пърформънси, повечето безплатни. Всяка година в Winterlude участват над 600 хил. души, като над две трети от тях са туристи. В подготовката се включват целият град, местният бизнес и множество доброволци. Бюджетът на фестивала за миналата година е бил 2.5 млн. долара.