С одобрените от правителството промени в Закона за здравното осигуряване на практика бе даден старт на ударния ремонт на нормативите в системата. В името на Нейно величество "финансовата стабилност" новите текстове залагат дузина здравни капани за пациенти, болници и доставчици на лекарства и апаратура. Железните им зъби със сигурност ще щракнат и мнозина ще изохкат главно от болката, която ще усетят заради празните си джобове. Ако парламентът приеме поправките в този им вид, най-внимателни да не стъпят накриво трябва да са здравно неосигурените. Те ще получат гратисен период от шест месеца да платят вноските си за последните три години. Когато го направят, по живо-по здраво и срещу 500 лв. "на калпак", ще се връщат в системата на здравното осигуряване. Но за пропусналите срока мисията става невъзможна. Те ще дължат всички осигуровки, натрупани откакто у нас съществува задължително здравно осигуряване. Тоест за 15 години сумата главоломно нараства до към 2500 лева.
"Ако вие се ударите с безкрайно скъпата си кола и това изисква месец лечение в болница за 50 000, 100 000 или 200 000 лв., няма как да възстановите правата си с 500 лв., платени за последните три години", обясни здравният министър Петър Москов. Трябва да му се признае, че обикновено той прави много колоритни и образни сравнения, само че това никак не му се получи. Ако караме безкрайно скъпата си кола и се ударим с нея, значи имаме достатъчно пари не само да внасяме за здраве, но и да платим лечението. Всеки знае, че длъжници на здравната каса в огромния процент са или отдавна емигрирали българи, или трайно безработни хора. За първите, дали ще платят 500 или 2500 лв., общо взето е все тая. Те пак ще дойдат у нас, ако им се наложи да си направят операция, която в чужбина струва десетки хиляди евро. Безработните обаче ще гризнат дървото, тъй като посмъртно
няма да могат да съберат въпросната сума
накуп. Дори и вече да са си намерили работа за 300-400 лв. месечно. В тази връзка е странно, че на болниците се вменява ролята на здравно Гестапо. Те ще бъдат задължени в тридневен срок да докладват на НАП за всеки здравнонеосигурен, който са прегледали.
"Не може държавата да не знае във всеки момент колко са неосигурените и това ще се промени", мотивира се Москов. Това е така. Но е логично първо да ги преброиш, после да разбереш по какви причини не плащат и чак тогава да размахваш тоягата. А в случая става обратното.
Тази недомислица донякъде се компенсира от факта, че кабинетът пое ангажимент да увеличава с 5% годишно сумата, която плаща за здравно осигуряване на около 4 млн. деца, пенсионери, държавни служители, военни полицаи и работещи в съдебната система. Това ще стане от началото на 2016-а. (Сега държавата е най-некоректният платец, като покрива едва половината от осигуровките им.) По сметките на касата годишно ще влизат с около 50 млн. лв. повече, докато през 2025-а сумата не набъбне с 500 млн. лева. Макар че покачването на вноските можеше да се направи и в по-кратък срок, до голяма степен този ход ще реши финансовите проблеми в системата.
Медицинските услуги, за които плаща здравната каса, пък ще се разделят на основни и допълнителни. Дейностите, които ще включват двата пакета, ще бъдат регламентирани с наредба от министъра на здравеопазването. Което звучи малко странно, тъй като е по-логично този, който плаща (касата), да поръчва музиката. А и решението е твърде важно, за да бъде взето без мнението на лекари, пациенти и здравни фондове.
Стъпка напред е решението методиките за остойностяване и заплащане на медицинските дейности, обемите и цените им, както и условията за контрол по изпълнението на договорите и санкциите да бъдат договаряни между ръководствата на осигурителния фонд и съсловните организации. Намерението е да се възстановяват и арбитражните комисии, в които ще се жалват наказаните лекари и болници. Но по-важното е какъв ще е съставът на въпросните комисии?
Касата също получава някои спорни правомощия, които може да използва по недобронамерен начин. Институцията ще проучва
дали пациентите са доволни от качеството
на предоставените им здравни услуги и ще може да къса договори с лечебниците, за които има системно лоши отзиви. Но доколко меродавни и представителни ще са тези анкети? От своя страна не ресорният министър, а надзорът на касата занапред ще определя списъка на заболяванията за домашно лечение, за които се плащат лекарства, медицински изделия и диетични храни.
В лекарствената политика, според министър Москов, са заложени поредица от механизми, които дават лостове на държавата и здравната каса да договарят по-добри цени и модерни медикаменти. Те обаче едва ли ще бъдат приети с добро око от фармацевтичния сектор. С промените в Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина се предвижда централизирано договаряне на отстъпки за лекарства с производителите и дистрибуторите. То ще е задължително за медикаментите за домашно лечение, за онкологията и за хапчетата по национални програми, покривани от бюджета на здравното ведомство. С други думи, без отстъпки касата вече няма да плаща за въпросните илачи. Сега остава да разберем и кой ще поеме отговорност,
ако производителят се обиди и се оттегли
от нашия пазар, а продуктът му е без аналог?
Планира се също така въвеждането на оценка за ефективността на иновативните лекарствени продукти, които влизат в Позитивния лекарствен списък. Идеята е всеки медикамент да получава тригодишен статут на одобрен. Впоследствие Националният съвет по цени и реимбурсиране на лекарствените продукти ще оценява неговата ефикасност, терапевтична ефективност, безопасност и фармако-икономически показатели. Лекарствата, които се окажат неефективни, ще се изхвърлят от списъка, а притежателят на разрешението за употреба ще е задължен да възстанови на касата получените средства. Този текст, от една страна, създава предпоставки за лобизъм, а от друга – не е ясно на какво основание ще си искаш парите за нещо, закупено и използвано преди три години…