Невъзстановеното ДДС е в размер на 105 млн. лева в края на 2014-а

салдо

Към края на 2014 година невъзстановеното ДДС е на най-ниското равнище за последните 10 години. Това показва приетата днес от кабинета информация на финансовия министър Владислав Горанов за касовото изпълнение на държавния бюджет и на основните показатели на консолидираната фискална програма за миналата година.

По данни от месечните отчети на първостепенните разпоредители с бюджет, салдото по консолидираната фискална програма (КФП) е отрицателно и в размер на 3 048.2 млн. лв. (3.7% от прогнозния БВП). Бюджетната позиция на страната към края на 2014 г. е в съответствие с поставените цели в актуализираната бюджетна програма за годината. Прогнозите и предварителните оценки за размера на дефицита на сектор „Държавно управление“ по методологията на Европейската система от национални сметки 2010 очертават той да отбележи подобрение спрямо заложената цел от 3.5% от прогнозния БВП, като на настоящия етап очакванията са той да бъде в размер на около 3,3% от прогнозния БВП. Това ограничава размера на еднократното отклонение от референтната стойност за дефицита по Пакта за стабилност и растеж, което е индикатор при анализа и окончателното вземане на решение за иницииране на процедура по наличието на прекомерен дефицит в България.

Постъпилите приходи и помощи по КФП са в размер на 29 406.8 млн. лв., или 98.1% от разчетите по ЗИД на ЗДБРБ за 2014 година.

Общата сума на данъчните постъпления (вкл. приходите от осигурителни вноски) за 2014 г. възлиза на 23 028.2 млн. лв., което представлява 98.8% от планираните за годината приходи в актуализираните разчети. В структурно отношение приходите от социални и здравноосигурителни вноски надвишават разчета за годината и в голяма степен компенсират изоставането при постъпленията от ДДС, с което данъчните приходи по КФП са близки до планираните с актуализираните разчети за годината. Съпоставено с предходната година, данъчните постъпления нарастват номинално с 2.9% (657.9 млн. лв.).

Приходите в частта на преките данъци са 4 275.8 млн. лв., което е 99.9% от предвидените в ЗИД на ЗДБРБ за 2014 г. и нарастват спрямо предходната година с 374.3 млн. лв. (9.6%). Постъпленията от ДДФЛ бележат ръст от 10.6% (248.0 млн. лв.). Нарастване за миналата година се отчита и при приходите от корпоративни данъци – със 126.3 млн. лв., което е с 8.1% повече от 2013 година.

Приходите от косвени данъци са в размер на 11 480.8 млн. лв., което е 96.2% от актуализираната програма за годината. Постъпленията от ДДС са в размер на 7 264.4 млн. лв., или 94.4% от планираните за годината. Съпоставени с предходната година, приходите от ДДС са по-ниски със 102.1 млн. лв., основно поради по-високия размер на възстановения ДДС към фирмите. В края на миналата година невъзстановеното ДДС е в размер на 105 млн. лв., което е най-ниското равнище на показателя за последните 10 години и е значително под отчетения в края на 2013 година (240 млн. лв.). Друг фактор, който трябва да се има предвид при съпоставката с предходната година, е базовият ефект от постъпили през месец февруари 2013 г. еднократни приходи от стари просрочени данъчни задължения в размер на 65 млн. лева. Приходите от акцизи са в размер на 4 038.7 млн. лв., или 99.5% от планираните за годината. Съпоставено с предходната година, постъпленията от акцизи са по-ниски номинално със 17.1 млн. лв. (0.4%). Постъпленията от мита са 153.1 млн. лв., или 102.5% спрямо разчета за годината. Постъпленията от други данъци (вкл. имуществени данъци и др. данъци по ЗКПО) са в размер на 822.4 млн. лв., или 101.5% изпълнение на актуализираните годишни разчети. Приходите от социалноосигурителни и здравни вноски са 6 449.2 млн. лв., което представлява 102.7% спрямо разчетените за годината. Съпоставено с предходната година, приходите от осигурителни вноски нарастват номинално с 6.4% (389 млн. лева).

Неданъчните приходи са в размер на 3 457 млн. лв., което представлява 100.7% изпълнение на актуализираните годишни разчети. Това е с 493.5 млн. лв. по-малко от предходната година, което се дължи на базов ефект от постъпили еднократни приходи през 2013 г. от дивидент за държавата и от присъдена сума в полза на държавата по арбитражно дело.

Постъпленията от помощи от страната и чужбина (вкл. помощите от фондовете на ЕС) са в размер на 2 921.6 млн. лв., което представлява 90.3% от годишния разчет.

Разходите по консолидираната фискална програма (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) за 2014 г. възлизат на 32 455 млн. лв., което е 98.4% от актуализираните годишни разчети. Спрямо 2013 г. общо разходите по КФП са нараснали с 2 037.1 млн. лв. (6.7%), което се дължи основно на ускореното усвояване на средствата по програмите и фондовете на ЕС и на ръст при социалните и здравноосигурителните плащания. Разходите по сметките за европейски средства (вкл. националното съфинансиране) нарастват с 23.6% (870.6 млн. лв.) спрямо 2013 г., а социалните и здравноосигурителните разходи – със 7.5% (942.8 млн. лв.) спрямо отчетените за 2013 година.

Нелихвените разходи са в размер на 30 920.4 млн. лв., което представлява 103,2% спрямо актуализираните годишни разчети. Текущите нелихвени разходи за 2014 г. са в размер на 26 025 млн. лв. (104.5% спрямо разчета за годината), капиталовите разходи (вкл. нетният прираст на държавния резерв) възлизат на 4 895.4 млн. лева. Лихвените плащания са в размер на 579.8 млн. лв. (86.6% от планираните за 2014 г.).

Частта от вноската на България в бюджета на ЕС, изплатена към края на годината от централния бюджет, възлиза на 954.9 млн. лева.

Бюджетното салдо по КФП на касова основа за 2014 г. е отрицателно в размер на 3 048.2 млн. лв., което се формира от дефицит по националния бюджет в размер на 2 388.5 млн. лв. и дефицит по европейските средства в размер на 659.6 млн. лева.

Размерът на фискалния резерв към края на 2014-а е 9.2 млрд. лв., в т.ч. 8.1 млрд. лв. депозити на фискалния резерв в БНБ и банки и 1.1 млрд. лв. вземания от фондовете на ЕС за сертифицирани разходи, аванси и др. Ресурсът на разположение във фискалния резерв позволи през януари 2015-а безпроблемно да бъдат извършени плащанията по обслужването на дълга, свързани основно с падежиращата емисия глобални облигации, деноминирани в щатски долари, от 2002 година.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че избирателната система за парламентарния вот трябва да бъде променена?

Подкаст