Ново депо за здравните поръчки

Министерски съвет заседание Петър Москов мин. на здравеопазването

Министерският съвет реши да създаде орган за централизирано възлагане на обществени поръчки в сектор "Здравеопазване". Новото звено ще провежда процедурите, ще избира изпълнители и ще сключва рамкови споразумения. Намеренията са това да се случи чрез специално създадена интегрирана информационна система или онлайн платформа за електронна търговия. Процесът по възлагане на конкурсите ще бъде ръководен от министъра на здравеопазването и ще премине на три етапа. Първоначално ще се правят търгове само от името и за сметка на многопрофилните, университетските и специализираните болници, както и за клиниките за долекуване и рехабилитация. След това в системата ще се включат всички останали лечебни заведения. На третия етап ще се разшири обхватът на стоките, посочени в електронния каталог. Идеята за създаването на "командно депо" за здравни поръчки е болниците да пестят време, административен и финансов ресурс. Цените на лекарствата по план пък би следвало да падат, тъй като ведомството ще поръчва големи количества, и се предполага, че ще получава отстъпки от производители и дистрибутори. Освен това с електронната платформа трябва да се увеличи конкуренцията и да се пресече корупцията в сектора.

Централизацията на търговете обаче е нож с две остриета. От една страна, здравното министерство сигурно наистина ще договори по-ниски цени за лекарствата. Но системата може  да стане по-тромава, тъй като болниците реално ще работят чрез посредник и по-трудно ще планират разходите си в дългосрочен план. В случая не е ясно и какъв ще е статутът на частните болници. Ако например "Софиямед", "Сердика" или "Токуда" постигнат по-ниска цена на доставка от тази в електронния регистър, кой и как ще ги принуди да пазаруват чрез държавата? Друг е въпросът, че министерството трябва спешно да увеличи административния си капацитет. И да намери десетки милиони левове оборотни средства, за да плаща навреме. Да припомним, че преди 2011-а количествата медикаменти, които то поръчваше, никога не стигаха заради ограничения му бюджет. Ръководството постоянно бе критикувано и реши да подхвърли на болниците "горещия картоф".

Що се касае до способностите на здравното ведомство да прави мащабни обществени поръчки, на този етап те изглеждат доста съмнителни. Търгът за актуализиране на софтуера, необходим за Националната здравна карта, бе спрян временно от Комисията за защита на конкуренцията. Срещу ведомството са образувани две актуални производства, засягащи оборудването на над десет болници с големи и малки клинични лабораторни системи на стойност 2.77 млн. лева. От октомври 2014-а "виси" поръчката за втория линеен ускорител за ИСУЛ, за който са отделени почти 5 млн. лева. Най-голямата временно блокирана поръчка обаче е за доставката на уредба за хеликална терапия за нуждите на Столичната онкология, плюс роботизирана система за стереотактична радиохирургия в УМБАЛ "Св. Георги" в Пловдив с прогнозна стойност над 16.58 млн. лв. без ДДС. Разбира се, министерството по презумпция е невинно, докато КЗК и евентуално съдът не се произнесат. Но е факт, че голяма част от обществените му поръчки се обжалват, а процедурите се бавят. Какво ли ще стане, когато те станат в пъти повече?

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Трябва ли да се въведе таван на надценките на основните хранителни продукти?

Подкаст