Фирмите за скрап надуха сирената

Три пъти е намалял броят на площадките за предаване на черни и цветни метали в страната през последната година.

Пореден напън за разчистване на пазара от нелегалната конкуренция предприеха фирмите, занимаващи се с рециклиране на цветни метали. От асоциацията им заявиха през седмицата, че ще предложат на Народното събрание да бъдат наказвани с лишаване от свобода от една до десет години крадците на кабели, електропроводници, елементи на електронната съобщителна инфраструктура, части от локомотиви и вагони, жп линии или пристанищни съоръжения, всякакви елементи от пътната инфраструктура (пътни знаци, мантинели, метални капаци от шахти, части от уличното осветление или от водонапоителни системи), както и на паметници на културата, направени от метал. 

По принцип в тези предложения няма нищо лошо. От години например Националната компания железопътна инфраструктура (НКЖИ) настоява кражбите на елементи от железопътната мрежа да се класифицират като акт на тероризъм. Поради тази причина миналата година имаше редица инциденти с дерайлирали влакове, като най-сериозният – при гара Яна, доведе до щети за 400 хил. лева. Годишно загубите от подобни посегателства надхвърлят 1 млн. лв.,  без в тази сума да се включват  средствата, наливани за отстраняване на щетите и ремонти.

"Краде се почти всичко – действащи съоръжения от осигурителната и телекомуникационната техника, съоръженията за електрозахранване и енергетика, т.е. контактната мрежа, железопътни релси, стрелкови части, скрепителни елементи… С една дума, всякакви метални и медни детайли, които могат да бъдат предадени на складовете за вторични суровини. При това посегателствата се извършват в железопътни участъци с интензивно влаково движение", обясни преди време ръководството на НКЖИ.  Установени са и най-проблемните отсечки – Искър – Биримирци, Подуяне – разпределителна, Перник – разпределителна, както и районите около Волуяк, Мусачево и гарите във Варна, Плевен и Видин. Тоест все места с компактно циганско население, където заради уклончивите текстове в Наказателния кодекс кражбите все повече се увеличават и трябва да палим свещ, че още не се е случила някоя по-сериозна катастрофа с жертви. 

Подобна е ситуацията и с електрическата мрежа – само в София през 2014-а кражбите на кабели нарушиха подаването на ток на стотици хиляди жители в няколко квартала.

Всичко това засяга в много голяма степен обществения интерес, може да доведе до опасност за живота и здравето на хората и до причиняване на имуществени и неимуществени вреди на голям кръг от лица, посочва в мотивите си Българската асоциация по рециклиране. Някои нейни предложения обаче са

доста спорни, сред които и лишаване от свобода от една до пет години за незаконно приемане или съхраняване на отпадъци от черни и цветни метали без притежаване на необходимото разрешително. Според браншовиците тази промяна е наложителна и заради някои разпоредби на Наказателния кодекс – в момента там е записано, че се наказват тези, които "извършват търговска дейност с отпадъци от черни и цветни метали без лиценз", а такива вече не съществуват в правния мир. От две години лицензите са заменени от разрешения, издавани от районите инспекции по околна среда. Абсурдът е, че заради нежеланието на държавната администрация да промени остарелите текстове на практика днес никой не може да бъде наказан. Междувременно – заради високите банкови гаранции (25 хил. лв. на фирма плюс още 5 хиляди), броят на площадките за скрап през последните 24 месеца е намалял с 65% и от около 2300 – 2400 сега те са около осемстотин. От тях незаконните били над 500 и работели по три начина – като автоморги, в които се предава скрап, като пунктове с разрешително само за събиране на хартия и пластмаса, поради което не им е необходима банкова гаранция или като абсолютно незаконни пунктове, приемащи метали.

Ако има нещо странно, то е, че същата асоциация и нейните членове реагираха преди по-малко от година като ужилени срещу законовите промени, предвиждащи забрана за физически лица да предават скрап в пунктовете за вторични суровини, а само на специални общински площадки, и то безвъзмездно. Намеренията бяха търговията да се осъществява само от юридически лица и разплащанията да стават единствено по банков път. Така кражбите на черни и цветни метали щяха да намалеят драстично, само че щеше да умре и бизнесът  със скрап, от който се печели добре. Иначе, кой каквото и да говори, навсякъде в цивилизования свят хората предават вторичните суровини безплатно. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст