Авиопазарът се обърна на Запад

Летище София Аерогара Терминал - 2 писта самолети

Изключително сериозно раздвижване очаква българския авиопазар през тази година, показват предварителните заявки на авиокомпаниите, които оперират на международните летища в София, Бургас и Варна. На столичния аеропорт лятното разписание влезе в сила на 28 март, като от началото на май 2015-а швейцарската авиокомпания Swiss International възстановява своята редовна линия от Цюрих до София. Отново ще има директни полети и до Южна Италия, като това лято Mistral Air ще лети до Катания и Бари.

Най-разнообразна в своите предложения е нискобюджетната унгарска авиокомпания Wizz Air, която вече продава билети за полети от София до пет нови дестинации. От средата на септември този превозвач също ще лети до Бари, а освен това и до Кьолн, Женева, Мюнхен, и Неапол. Най-ниската цена за еднопосочен билет е именно до Бари – 49.99 лева. Полетите дотам ще са два пъти седмично в понеделник и петък и започват от 14 септември. Познавачи изтъкват редица хубави градчета в региона Пулия, които по този начин ще станат достъпни. А и от Бари лесно може да се стигне до Сицилия и Корсика.

За същата дата е предвидено откриването и на полетите към Кьолн. Цената за еднопосочния курс с включени такси и малък салонен багаж тръгва от 59.99 лева.

Пак през септември ще започнат полетите до Женева, а от 16 септември – в сряда и събота, самолет на Wizz Air ще лети до Неапол и Мюнхен (Менинген). Всичко това няма да е за сметка на намаляване на някои от традиционните линии на авиокомпанията от и към София. Точно обратното, търговският й директор Гергю Арбан заяви, че ще бъдат увеличена честотата на полетите до няколко дестинации –  тези до лондонското летище "Лутън" вместо 11 стават 14, до Болоня и Ларнака нарастват на четири, а до Дубай и Малта ще се лети по три пъти седмично. "Това не само ще увеличи възможностите за пътувания на българите, но и ще доведе още туристи в България, които идват за отдих, културен туризъм или за да отидат на ски", отбеляза Арбан.

За да може да изпълнява безпроблемно увеличеното си разписание от София, към  флотилията на Wizz Air ще се добави още един самолет "Ербъс" А320. По този начин капацитетът за превозване на пътници ще скочи до 1.2 млн. души годишно. 

С интерес ще  очакваме тази пролет и отговора на въпроса дали най-накрая отново ще има директна линия между България и САЩ? Афишираните през миналата година полети е възможно да започнат още през май, като ще се изпълняват от авиокомпанията "Би Ейч Ер", съобщи преди дни изпълнителният директор на софийското летище Христо Щерионов. Превозвачът имал  намерение да лети до Чикаго и Ню Йорк без междинно кацане с "Еърбъс"А 330-200, който и в момента е на столичния аеропорт, само че скептиците посочват, че до началото на май не остава дори и месец и половина, а все още няма пуснати билети, нито реклама за новите дестинации. Факт е обаче, че ако те бъдат открити, със сигурност ще привлекат много пътници. Включително и от другите балкански държави – Румъния, Сърбия, Гърция, Македония и Албания.  

В същото време и отделни чуждестранни компании правят планове за полети до София. Китайската South China например е поискала от летището информация за капацитета и условията, при които може да осъществява полети. Сходно запитване е отправил и индийски превозвач.

Далеч по-сложна е ситуацията с морските ни летища в Бургас и Варна. По традиция те разчитат изключително много на туристическия поток, но той може да се окаже сериозно редуциран заради размириците между Украйна и Русия. Вероятно поради тази причина засега ръководствата им не бързат с изявленията си за лятото. През 2014-а варненският аеропорт отбеляза ръст от 5.2% на обслужените пътници, като броят им достигна близо 1.4 млн., а руските туристи бяха най-многобройни – над 337.8 хиляди. Същото бе и на бургаското летище – от 2.5 млн. пътници над 680.7 хил. бяха от Русия. 

Неотдавна стана ясно, че най-големият британски туроператор "Томас Кук" окончателно се отказа от опитите да възстанови чартърната линия до Варна. За Северното Черноморие няма достатъчно туристи, обясни главният мениджър на "Томас Кук" за България Алекс Вреде на среща с министъра на туризма Николина Ангелкова. Все пак туроператорът продължава полетите си за Бургас и оттам ще превозва англичаните, които искат да летуват на "Златни пясъци". Тази липса ще се компенсира донякъде от намеренията на Turkish Airlines да развива още повече връзката между Варна и Истанбул. С влизането в сила на лятното разписание между двете летища ще има по 22 полета (11 на посока) седмично и билетите вече са в продажба. Сега по направлението Истанбул – Варна – Истанбул самолетите летят четири пъти в седмицата, но от 30 март, според направената заявка, полетите ще се изпълняват всеки ден, като в понеделник, сряда, петък и събота са планирани по два полета. Това съвсем не е изненада, тъй като Турция е най-перспективният близък пазар до България, а и прогнозите са, че тенденцията от последните години за увеличаване на туристите от съседната страна ще се запази и през 2015-а.

Конкретно за Бургас положението с руските туристи изглежда малко по-обнадеждаващо. Днес полети до Москва изпълняват само "S7 airlines" и "България Ер". Но от началото на май към тях ще се присъединят "Таймир еърланс" (с полети до Санкт Петербург), "Метроджет", "Ямал" и "VIN airlines"  "Трансаеро" и "Урал Еърлайнс". 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст