Всички искат промяна, но като се стигне до тяхната област, се оказва, че не я искат
Имаме добри министри, но има и такива, от които може още много да се желае
Ние, българите, може би криво разбрахме демокрацията – че всеки има права, но няма задължения
Г-н Велчев, какви ще бъдат приоритетите на ГЕРБ през тази пленарна сесия?
– За разлика от 41-ото Народно събрание, сега приоритетите на партията са едно, на парламента – са друго. Защото не управляваме сами, а с помощта на коалиционните ни партньори от Реформаторския блок, както и на подкрепящите ни АБВ и Патриотичния фронт. Аз бих наблегнал на два основни момента, които за мен трябва да са приоритет на всички народни представители и партии, които са в парламента. Ще започна от това, което трябва да се направи като промени в конституцията, за да може да се осъществи съдебната реформа. Всички ще се съгласят, че ако не се проведе тази реформа, нищо добро не очаква България. Сега, по време на почивката между сесиите, се срещах с, бих казал, преуспели българи, които работят и в Америка, и в Западна Европа. И те поставят въпроса много правилно: защо непрекъснато ние говорим за чуждестранни инвеститори, като би трябвало, като държава, първо да обърнем внимание на нашите си инвеститори – българи, които работят в чужбина, успели са и искат да се върнат да инвестират в България. Основният проблем, който те изтъкват, е корупцията. Затова бързам да кажа, че втори приоритет на изпълнителната власт според нас трябва да бъде електронното правителство. Аз забелязвам една тенденция в поведението на държавната администрация и имам съмнения, че те саботират цялата процедура и въвеждането на електронно правителство.
Защо мислите така?
– Донякъде е обяснимо от лична гледна точка на някои администратори. Защото администрацията е прекалено раздута. Бих посочил един факт. Не може преди година и половина, когато беше 41-ото НС, да оставим 540 човека персонал в парламента, а да заварим 720. Само за година и три месеца да се увеличи толкова много администрацията! В годините се забелязваше една такава тенденция, особено когато се образуваха коалиции. Според мен най-много беше увеличена администрацията, когато от двойната коалиция на НДСВ и ДПС тя стана тройна. Тогава не уволниха нито един, а трябваше да назначат хората на БСП. Аз съм забелязал, че когато се върнеш пак на власт, най-трудното е да се направят съкращения. Затова – като трети приоритет, казвам, че е пенсионната реформа.
А казусът КТБ вече не е ли приоритет?
– КТБ е нещо, което би трябвало да е приоритет не на нас в Народното събрание, а на правителството. Приоритет на ДАНС. Ето и сега много неща се научават от медиите – скрити доклади, появили се фантоми, които искат или заявяват, че купуват фирми на Цветан Василев. Тук нещата не опират до парламента, а до другите държавни институции, които трябва да си свършат работата.
Ще съберете ли нужното мнозинство за промени в конституцията? Коя е ахилесовата пета на съдебната система – ВСС или „гнилите ябълки“? Това, което се случва със съдия Ченалова, не Ви ли прилича повече на разчистване на сметки, отколкото на съдебна реформа?
– Винаги има такива съмнения. Права сте, че винаги когато се прибегне до наказания, определени кръгове, заинтересовани веднага пускат варианта за разчистване на сметки. Но реформа се прави трудно. Реформа основно означава промяна. А най-интересното е, че всички в държавата казват, че се нуждаем от промяна, но когато се стигне до дадена област, се оказва, че тези, които работят в тази област, не желаят промяната. Казват: нека в другите сфери да се направи промяната, ние не сме най-важните.
Виждате здравеопазването. Как да се направи реформа в здравеопазването, след като самите лекари не я желаят? Това го казвам най-отговорно. Нима е толкова трудно да се въведе електронната здравна карта? И когато отидете в болница, да се знае не само какви са били действията на лекарите, какви лекарства са били предписани, дали са ви правени операции, или не… И с тази карта винаги и по всяко време може да бъде проверено колко дена сте били в болнични, дали сте били, или не… На практика електронната карта е по-добра форма на контрол.
За въвеждането на електронната здравна карта се говори от поне 10 години.
– Затова го казвам. Защото и аз откакто се занимавам с политика, това са едни от основните неща – електронно правителство, електронна здравна карта. Аз, като гражданин, не като политик, ще ви кажа откъде идват проблемите в България. Ние имахме една строго контролирана система, каквато беше тоталитарната – като ръководител в държавно предприятие много добре знаех какво значи, като влезе в предприятието „Държавен и партиен контрол“, всички се изправяха на нокти! Излизайки от една такава система, ние може би криво разбрахме демокрацията – че всеки има права, но няма задължения. Има една такава партия, дето непрекъснато говори за права и свободи, но никога не се споменава за задължения. В демокрацията основното са задълженията. Хората трябва да знаят, че преди всичко имат задължения към държавата, към институциите и би трябвало да имат задължение към себе си.
Като стана дума за тази партия и за здравеопазване, да Ви попитам: притеснявате ли се, че ДПС ще успее да събере подписи и да внесе искане за вот на недоверие на кабинета заради министър Петър Москов? От БСП казаха, че ще си помислят…
– Не. Това са политически игри. Нормално е партиите в опозиция от време на време да показват, че съществуват и да искат някакъв вот на недоверие. Мисля, че поне в момента това ще е най-необоснованият вот, който би съществувал. И изобщо не ме притеснява това, че някой ще поиска вот на недоверие. Правителството върви добре, върши си добре работата. Не може да се очакват някакви чудеса, които то да направи за няколко месеца. Въпросът е да се върви в правилната посока.
Видяхме кои са министрите отличници на кабинета според социологическите проучвания. Каква е Вашата лична класация? Кои се справят много добре и кои не се справят?
– Не мога да го направя, въпреки че имам впечатления от министрите. Само ще кажа, че наистина има министри, от които може още много да се желае. Имаме много добри министри. Нормално е не всички еднакво добре да си вършат работата. Надявам се обаче, че тези, които не се справят толкова добре, колкото колегите им, ще навлязат в работата и в скоро време ще покажат по-добри резултати. Не искам да ги назовавам, защото МС не е само от министри на ГЕРБ.
В 41-ото НС бях председател на групата и на три пъти правихме един експеримент, като продължавам да твърдя, че беше много добър. Давахме цифрови оценки на министрите. Убеден съм в положителния резултат на тези оценки, защото те бяха анонимни. Всеки народен представител попълваше една бланка, в която фигурираха всички членове на Министерския съвет, и им се слагаха оценки. Тогавашният и сегашен премиер даде добра оценка на самото действие от страна на парламентарната група, защото се видя, че "бележките" наистина бяха много обективни. И тогава не ставаше дума само за това, че оценяваме дадения министър като фигура. Имаше и елемент, в който се оценяваше работата на министерствата, на техните поделения в различните области на страната, както и хората, които работят в тях. Това беше много важно. Сега обаче не мисля, че това може да стане, защото получаването на по-ниски оценки на министри, които не са от ГЕРБ, от нашата парламентарна група ще се тълкува по друг начин и няма да е здравословно за правителството.
Кога ще има нов управител на БНБ и ГЕРБ има ли свой фаворит?
– Аз лично не съм участвал в обсъждане. Смятам, че това са много важни въпроси, както и този за конституцията, и не бих си позволил да давам мнение кога и кое трябва да се промени, защото има достатъчно добри експерти и в ГЕРБ, и, надявам се, в нашите партньори, с които заедно управляваме. Нека във всяка област думата да имат експертите, а не политиците. Затова ще си спестя възможността да дам мнение, не смятам, че съм добър експерт в тази област.
Очевидно, че Иван Искров ще си изкара мандата, въпреки всичко.
– Да. Ако говоря от гледна точка на закона, това е така. Но това е и въпрос на морал, и лична преценка на всеки човек. Нека той сам да реши как е по-правилно да постъпи. Друг въпрос е аз как мисля и как бих постъпил.
Красимир Велчев е роден на 6 януари 1951 г. в София. По образование е инженер със специалност „Автоматизация на производството“, а по професия е бизнесмен. Завършва Токийския университет – "Контрол над мениджмънта и качеството", специализира "Управление на човешки ресурси" в УНСС. Има завършен курс за пилот на ултралек самолет. Член е на Изпълнителната комисия на ГЕРБ. Депутат в 41-ото, 42-ото и 43-ото НС.