Ще плащаме с телефон в магазина

Visa paywave. Плащане през мобилен телефон

Всеки четвърти притежател на смартфон у нас го използва за заплащане на покупки от разстояние. Това е изненадващото твърдение в анализ на пазара на мобилното банкиране, изготвен от Google Consumer Barometer. Тези 25% ни поставят в челото на световните класации, като се има предвид, че страни с традиции и отчетливи стремежи към мобилни банкови услуги като Германия, Япония и Канада имат дялове съответно от 17, 16 и 14 процента. Прозаичното обяснение, че смартфоните са все още скъпи за българските потребители, по-слабо са разпространени и тези, които си ги позволяват, "изцеждат" всичките им екстри, не е единственото обяснение за този феномен. Другото обяснение е в това, че българските банки заедно с мобилните оператори правят много за развитието на този вид банкови услуги, при които като краен резултат банковите карти ще станат излишни и всичко ще се върши от "Негово величество" мобилния телефон.

Битката между банкирането "от място" и мобилното банкиране като че ли изглежда спечелена от "подвижността". Като реален резултат се отчита това, че в мобилното банкиране се правят пет пъти повече инвестиции от онлайн банкирането. Активността на съответните потребители е шест пъти по-висока. Ако традиционният клиент на банка я посещава физически не повече от един път в месеца, а онлайн клиентът – два-три пъти виртуално, то при феновете на мобилното банкиране говорим за поне 12 пъти месечно "влизане".

Но нека най-после кажем какво представлява мобилното банкиране и какви услуги засега предлага то?

То е система, която позволява на клиентите на финансови институции да проверяват, управляват и контролират финансите си, използвайки мобилно устройство. Това определение позволява в категорията мобилно банкиране да влиза и така популярното в България SMS банкиране. Всъщност SMS банкирането е предшественик на съвременното мобилно банкиране, което включва управлението на почти всички банкови услуги през мобилния телефон. Възможностите на SMS банкирането са доста ограничени и включват уведомителни услуги: известяване за движение по сметка, напомняне за заплащане на вноска, известяване за транзакция с банкова карта, проверка на наличност по сметка.

Доста повече възможности дава мобилното банкиране чрез специалните приложения за мобилни телефони, разработени и предлагани от банковите институции. Такъв тип банкови услуги могат да използват клиентите на банките, притежаващи телефони с мобилна операционна система. Повечето съвременни телефони се предлагат с някоя от операционните системи Android, iOS (операционната система на Iphone), Windows Phone.

Разходка из сайтовете на банките, опериращи в България, показа, че водещите институции вече предлагат мобилно банкиране. Водещите банки в България инвестират сериозно в тази сфера, като някои от тях дори стимулират клиентите си чрез рекламни кампании и по-ниски такси да използват този канал за управление на сметките си.

Това, което спира хората да се доверят на мобилното банкиране, до голяма степен е притеснението за сигурността на средствата им, както и недоверието да се използва нещо ново и различно.

"Алианц Мобилно Банкиране" е иновативна банкова услуга, която дава възможност да се правят платежни и справочни операции директно от мобилен телефон. Мобилният "портфейл" е услуга, която банката предлага през мобилните оператори GLOBUL (G- Wallet) и  VIVACOM (VIVA Pay), която е интегрирана в SIM картата на мобилния телефон. Включва интерактивно меню и записан електронен подпис, чрез който се извършва банкирането. Чрез тази услуга може да се заплатят стоки и услуги на ПОС терминали в търговските обекти и в електронните магазини със или без потвърждаване с ПИН кода. Чрез нея се извършва превод към една банкова сметка в левове на територията на страната. Може да се плащат всички месечни задължения, вноски и абонаменти, както и да се проверява наличността по сметките на потребителя. Всичко това става без сваляне или инсталиране на допълнителни приложения.

"Пасивно" мобилно банкиране може да се нарече мобилната банкова услуга, предлагана от "Банка ДСК" – можете да прегледате салдо по сметката, да получите информация за кредитите и банковите карти, които имате, да прегледате историята на транзакциите по сметката си. Имате опция и да заредите виртуалната си сметка, това е сметка, която може да използвате за онлайн разплащания. Дава ви се възможност да откриете на картата най-близките да вашето местоположение банкомати и банкови офиси. Имате актуална информация за обменните курсове и вграден валутен калкулатор.  За да използвате мобилната услуга на "Банка ДСК", няма нужда да инсталирате допълнителни програми на телефона си, нужно е само да отворите мобилния си браузър и да въведете потребителското име и паролата си в мобилния сайт на банката.

Малко повече възможности дава мобилното банкиране на банка "Пиреос". Тук в добавка на "пасивните" справки по сметката можете да правите преводи към други сметки в същата банка, платежно нареждане към други банки или валутен превод. Сигурността на трансфера на данни е гарантирана чрез ползването на протокол WTLS със 128 битово криптиране, а транзакциите към трети лица са защитени чрез въвеждането на допълнителни кодове за идентификация ExtraPIN. Тук също няма нужда да инсталирате допълнително приложение.

Интересно решение предлагат Пощенска банка съвместно с мобилния оператор GLOBUL, вече Telenor. За да използват услугата, клиентите на банката трябва да заявят безплатно специална SIM карта – с включено приложение за извършване на финансови операции и осигуряваща телекомуникационна свързаност на всички участници в системата. Използвайки картата, клиентите на банката могат да нареждат средства към сметки във всички банки в страната през платежните системи СЕП, Бисера и РИНГС.

От Първа инвестиционна банка предлагат мобилна версия на виртуалния си банков клон, която се ползва активно от 2011 г. насам. С нея можете да банкирате навсякъде чрез своето iOS (iPhone, iPod touch, iPad), Android, Symbian, Windows Phone (Mobile) устройство. Ако имате BlackBerry или устройство с друга операционна система, също можете да банкирате, но за пълна функционалност трябва да си инсталирате друг браузър – Opera Mini например. Можете да правите не само справки, но и да нареждате преводи и да откривате сметки, като използвате Token устройство.

Пет пъти повече клиенти за две години са започнали да извършват всекидневни банкови операции през мобилните си телефони. Това показва анализ на "УниКредит Булбанк" за развитие на алтернативните канали за банкиране. Ръстът при използването на онлайн банкиране на годишна база е от 85 процента. Това сподели Цветанка Минчева, директор "Банкиране на дребно" в "УниКредит Булбанк".

Освен това мобилнотo банкиране на "УниКредит Булбанк" вече може да се използва и за таблети. Подобно на версията за смартфони приложението се отличава с уникален дизайн и улеснена навигация. Функционалностите в свободната зона са  достъпни за всички – калкулатор на валути, най-близкият клон или банкомат, контакти с банката. След активиране – директно от устройството, клиентът има възможност да следи актуална наличност и движение по банкови сметки, информация по дебитни и кредитни карти и кредити. През тази година "Булбанк Мобайл" ще бъде обновен с нова версия, която ще включва меню за плащане на битови сметки, налично за всички версии на приложението и възможност за автоматично заявяване на дебитни карти.

Накъде все пак върви банкирането през смартфона? Отговорът е прост – към изхвърляне на банковите карти, помненето на ПИН кодове и други затруднения. Картинката от бъдещето е тази: търговски (ПОС) терминал в магазин; лентата изсипва покупките във фирмена торбичка; касиерката казва сумата; клиентът вади телефона си, включва мобилното банкиране с един пръст и поднася телефона до четеца на ПОС-а. Сигнал и плащането са извършени. Касова бележка. Приятен ден!

Това ще се случи до три години.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст