Речните кораби „заседнаха“ в Украйна

Речни кораби

Основната дейност на Параходство "Българско речно плаване" – превозът на товари по Дунав, е силно зависима от рисковете на международния фрахтов (воден) пазар, от нивото на реката и от атмосферните условия.

През тази година русенската фирма не може да се оплаче от условията за работа. Периодът януари-март предложи благоприятна навигационна обстановка. Това пък позволи приходите на дружеството да нараснат с 8.30% спрямо същия период на 2014-а. Разходите по дейността са се свили с 14.78 на сто. Така компанията завърши тримесечието с печалба от 1.333 млн. лв., като подобрява резултата си четири пъти спрямо март миналата година.

Приходите на параходството се влияят от множество фактори. През 2015 г. основният ще бъде темпът на възстановяване на отделните държави в Европа, както и растежът в отделните браншове и потреблението като цяло. Конфликтът между Украйна и Русия остава един от основните рискове за фирмата. През миналата година той стана причина за прекратяване на доставките по Дунав на суровини от украинските пристанища Рени и Измаил. По тази причина пък на речния пазар през втората половина на миналата година, както и в началато на 2015-а, остана само един доминиращ товаропоток – на зърното, изнасяно от България, Сърбия и Унгария, където таксата за превоз на стоки, която се заплаща на превозвача, твърдо се договаря в евро.

През декември и януари обаче се забеляза слабо активизиране на експорта на суровини от Украйна, констатират мениджърите на фирмата. В по-голямата си част това са въглища за нуждите на населението и на ТЕЦ-овете в България. Тези доставки също се заплащат в евро, тъй като вносителите се въздържат да договарят таксите в долари заради непрекъснато растящия курс на американската валута спрямо лева.

Тенденциите, които могат да се развият при някои от най-масовите товари по река Дунав за следващия период, са в различна посока и сила от гледна точка на приходите на фирмата. Например през май се очаква минимално предлагане на малки, остатъчни обеми от пшеница и царевица за превоз. Едва през юни ще се търсят превозвачи за първите количества ечемик и рапица от новата реколта. Събирането на реколтата и началото на износа обаче ще са в силна зависимост и от метеорологичните условия – обилни дъждове през юни биха изместили новата зърнена кампания към юли.

Влияние върху този пазар оказа състоянието на металургичния комбинат в сръбския град Смедерево – той продължава да работи с понижена мощност повече от година, което е ограничило количествата на вносните суровини, използвани за производствената му дейност. Усложнената обстановка в Украйна допълнително внася доза несигурност в доставките на руди, на концентрат и кокс, които, за да достигнат до товарните пристанища Рени и Измаил, трябва да пресекат територията на страната.

С приключване на зимния сезон намалява и потреблението на енергийни въглища и въглища за населението. През април-май започват планираните профилактики и ремонти в ТЕЦ-овете, така че първите количества от суровината по новите договори се очаква да се появят на пазара след юни. Не са цветущи нещата и при превоза на минерални торове – от тях също се предлагат малки партиди за превоз през май, а след това той ще спре до есента.   

Основен акционер в параходството с дял от 78.42% от акциите с право на глас е "Българска корабна компания" ЕАД, която е част от групата на "Химимпорт".

Периодът на второто тримесечие (от април до юни) съвпада с пролетното пълноводие на Дунав, отбелязват от фирмата. Най-характерно тогава е високото ниво на реката, което позволява почти 100% да се използва товароподемността на съдовете, но има и негативен ефект от покачване на разхода на гориво за превоз на единица товар.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще помогнат ли необозначените полицейски автомобили, които МВР планира да купи, за по-добрия контрол на агресивните шофьори?

Подкаст