Американец създава „Пепси-Кола“ като лекарство

пепси

Две безалкохолни напитки определят вкуса на съвременния човек – "Ко?ка-Ко?ла" (Coca-Cola) и "Пепси-Кола" (Pepsi). Интересно е, че те са замислени като лекарство, което се купува без рецепта.

На днешния ден през 1903 г. Кайлаб Брадхам патентова в САЩ напитката "Пепси-Кола", газирана безалкохолна напитка, произвеждана от PepsiCo (или нейни лицензополучатели).

Тя всъщност е създадена през август 1898 г. от фармацевта Кайлаб Брадхам под името "Питието на Брад" в Ню Берн (Северна Каролина), който я произвежда и продава в своята аптека. По-късно е прекръстена на Pepsi-Cola, вероятно по имената на храносмилателния ензим пепсин и ядките на растението "Кола". Оригиналната рецепта на Брадам не съдържа "Кола" или кофеин, но има близък вкус с популярната "Coca-Cola", което става причина в името да присъства "кола". "Пепси" в името произлиза от "пепсин" – ензим, който спомага храносмилането и е популярна съставка в безалкохолните напитки по това време (също и в дъвките). Спорен е въпросът, дали оригиналната рецепта го е съдържала. На 16 юни 1903 г. напитката "Пепси-Кола" е регистрирана като търговска марка.

Има и други теории за произхода на думата "pepsi". Например, че Кейлъб Брадхам закупува името "Pep Kola" от местен конкурент и го променя на Pepsi-Cola.

Според някои Pepsi-Cola е анаграма на Episcopal – голяма църква, намираща се срещу аптеката на Брадам. В сайта на компанията има плакет, който потвърждава тази теория, въпреки че PepsiCo я отрича.

Говори се, че Кейлъб Брадам и неговите клиенти кръстили напитката Pepsi, защото сметнали, че името звучи добре или че като газирана напитка тя съдържа някаква енергия, жизненост (на английски pep).

Много хора смятат, че Брадам взема името или от състоянието диспепсия (стомашна болка или лошо храносмилане), или от пепсиновия корен, за който се предполага, че бил една от съставките, но освен това се използвал като лекарство за стомашно неразположение. Първоначално напитката се приготвяла от газирана вода, захар, ванилия, редки масла и ядки от растението кола.

През 1903 г. Брадам премества бутилирането на Pepsi–Cola от аптеката си в склад под наем. През следващата година "Пепси" се продава в бутилки от 6 унции (около 170 мл). Две години по-късно е създадено първото лого на напитката, което е променено през 1924 г. и отново след две години. През 1929 г. в реклами във вестниците пионерът в автомобилните надпревари Барни Олдфилд подкрепя "Пепси" като я нарича "първокласна напитка… разхладителна, освежаваща, добро средство за ободряване преди състезание".

По време на Голямата депресия, Pepsi-Cola Company банкрутира – до голяма степен в резултат на финансовите загуби от спекулациите с бясно вариращите цени на захарта след Първата световна война. Активите са продадени и Рой Мегаргъл купува търговската марка Pepsi. Осем години по-късно компанията отново банкрутира. Активите й са купени от Чарлз Гът, президента на Loft Inc – производител на бонбони с магазини, в които има машини за газирани напитки. Гът искал да замени Coca-Cola, тъй като тази компания отказала да му даде отстъпка за сиропа, който използвал в машините. Впоследствие бизнесменът накарал химиците на Loft да променят формулата на "Пепси".

По време на Голямата депресия "Пепси" печели популярност с въвеждането през 1936 г. на бутилката от 12 унции (330 мл). При първоначалната цена от 10 цента продажбите са малки, но когато цената е намалена на 5 цента, продажбите скачат до небесата.

Успехът на "Пепси" по времето на Гът идва, когато бизнесът на Loft Company запада. Тъй като той използва финансови и материални активи на Loft Company, за да утвърди успеха на новата Pepsi, Loft Company, която е на ръба на фалита, го съди за правата на собственост върху Pepsi Cola Company. След дълга съдебна борба Гът губи и двете компании се сливат, а непосредствено след сливането Loft Company е ликвидирана.

Новият президент на Pepsi-Cola – Уолтър Мак, който управлява компанията през 40-те години, има доста прогресивни идеи за онова време. Той забелязва, че маркетинговата стратегия на компанията или игнорира афро-американците, или използва етнически стереотипи при тяхното представяне. Той осъзнава, че те са недокосната пазарна ниша и "Пепси" има шанс да завоюва голям пазарен дял, като насочи маркетинговата си стратегия директно към тази целева група. Мак наема екип от 12 души, който измисля реклами, които представят черните американци в позитивна светлина, като например рекламата с усмихната майка, държаща стек Пепси докато синът и (младият Рон Браун, който по-късно става министър на търговията) посяга към една от бутилките.
Друга рекламна кампания, наречена "Лидери в своите области", прави портрет на двадесет изтъкнати афро-американци, като например, носителя на Нобелова награда Ралф Бънчи и фотографа Гордън Паркс.

Напитката има много варианти: Diet Pepsi, Pepsi Max, Pepsi Samba, Pepsi Gold, Pepsi Blue, Pepsi Light, Pepsi Twist.

В България напитките на PepsiCo се произвеждат и разпространяват от "Агрима" от средата на 90-те години.
 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Подкрепяте ли отварянето на държавни магазини в пощите?

Подкаст