Многомилионната галавечеря за строителните фирми е сервирана. Ясни са и избраниците, които ще си оближат пръстите след угощението. Образно казано, това се случва в бранша след развръзката при най-голямата инфраструктурна обществена поръчка за годината – тази за изграждането на централата част от третата метролиния в София. За нея са предвидени близо половин милиард лева от новата оперативна програма "Транспорт", но преди дни се разбра, че строителите са поискали "едва" 444 млн. лв. за реализацията на обекта. И ако няма обжалвания или други спънки пред процедурата, строителните работи може да започнат още тази есен.
По принцип целият трети метродиаметър е с дължина над 16 км – от кв. "Горна баня" до ж.к. "Васил Левски". Засега обаче във фокуса на вниманието е само централният 7-километров участък от линията, по който ще има седем метростанции – на ъгъла на ул. "Житница" и бул. "Цар Борис III", на кръстовището на булевардите "Акад. И. Е. Гешов" и "България", до НДК, между булевардите "Васил Левски" и "Патриарх Евтимий", на "Петте кьошета", на пл. "Орлов мост" и до Малък градски театър "Зад канала". Въпросното трасе е разделено на четири подобекта, така че дейностите да не се концентрират в ръцете на един или двама строители. Различно спрямо досегашната практика е и това, че изграждането на тунелите е обособено от строителството на метростанциите.
Впрочем именно за прокопаването на седемкилометровия подземен път бяха предвидени половината от всичките пари – 240 млн. лева. Това бе и подобектът в обществената поръчка, за който имаше най-много кандидати. В последна сметка най-ниска цена (183 593 761 лв.) предложи турската фирма Gülermak. Досега тя не е работила по големи проекти у нас, но е сред водещите строители в южната ни съседка. Компанията, макар и участваща самостоятелно, се справи с конкуренцията на три обединения. При това съвсем не става дума за случайни играчи. Единият е "Гражданско дружество ДВУ", обединяващо "ВИА Конструкт Груп" и "Ултрастрой" с турската "Доуш иншаат ве тинджарет", която прокара тунелите за метрото под бул. "Витоша" и "Мария Луиза". Другият претендент с по-висока оферта е консорциумът "София Метро Лайн 3", съставен от китайската СССС и "Трейс – Бургас", също активен участник в строежа на подземната железница досега. А третият победен от Gülermak кандидат е "Станилов Инженеринг", който в конкретния случай разчиташе на помощта на чешките "Метростав" и "Метропроект", участващи заедно като ДЗЗД "СМ Метро 4".
Другата голяма хапка в търга са трите централни метростанции – "Петте кьошета", НДК и "Попа". С тях ще се заемат "Джи Пи Груп" и "Станилов", които са сегашните строители на разширението на метрото от "Джеймс Баучер" до кв. "Хладилника". Фирмите, играещи заедно с "Интер Про" и "БИАС – М" в ДЗЗД "Метро Билд Център", са дали оферта от 112 674 363 лева. Което е само с три милиона под предложението на другия кандидат – Обединението "Метроцентър" ("Евроалианс Инженеринг" и "Пи Ес Ай").
Още по-малка е разликата между първите двама мераклии да строят станциите на кръстовището между ул. "Житница" и бул. "Цар Борис III" и това на булевардите "Акад. И. Е. Гешов" и "България". С предложение от 57 329 137 лв. на първо място е обединението "МЕТРО-3-2014", в което влизат фирмите "Монолит София" , "Балканстрой" и "Балканстрой София", а веднага след него, с 59 400 001 лв., е "Геометро – СК", включващо "Геострой", "СК – 13", "Геотехмин" и "Метропроект".
Останалите две спирки на метрото – на пл. "Орлов мост" и до Малък градски театър "Зад канала", ще се строят от "Трейс" срещу малко над 90 млн. лева. За тях компанията на Николай Михайлов на практика нямаше никаква конкуренция, тъй като единственият друг кандидат (консорциум от три испански компании и "СК 13 Пътстрой") бе отстранен заради пропуски в документацията.
Важно е да се отбележи, че по-голяма част от новите тунели ще се изграждат с познатата ни вече машина тип "къртица". Така неудобствата за пешеходците и шофьорите ще бъдат сведени до минимум. Единствено за участъка около метростанция "Орлов мост" ще се използва т. нар. нов австрийски метод, при който се работи на отделни открити малки участъци.
За да може веднага след завършването трасето да влезе в експлоатация, общинската фирма "Метрополитен" е обявила паралелно с търга за строителството и поръчка за закупуването на нови влакове. Става дума за 20 мотриси с дължина 60 метра. Прогнозната цена е 336 млн. лв., осигурени също от оперативната програма "Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020". Според заданието с част от парите ще се доставят, монтират и тестват и системите за телекомуникационно управление на влаковото движение, за централизиран контрол и други.
Към същата обществена поръчка е заложена и опцията след време "Метрополитен" да поиска още десет мотриси, без да прави нов конкурс. За производството и доставката на допълнителните влакчета ще се прилагат същите изисквания като за първоначалните двайсет. Те ще са необходими едва след завършването на цялата трета линия, което се очаква да стане след 2020-а. Тази опция обаче ще се задейства само ако има осигурено финансиране в размер на 168 млн. лева. Засега толкова излишни средства по еврофондовете няма, но с годините могат да бъдат спестени – както от отпадането на някои проекти, така и заради провеждането на обществени поръчки, които винаги съкращават прогнозните разходи.
По-сериозният проблем в случая е, че пари няма и за самото строителство на останалите участъци от третия метродиаметър. Макар и голяма част от тях да са наземни (по бул. "Владимир Вазов"), става въпрос за най-малко 320 млн. лева.