Президентът на Nintendo Сатору Ивата почина преди дни от онкологично заболяване на 55-годишна възраст. Въпреки тежката диагноза през последните години той си оставаше публична личност и не се уморяваше да спори с инвеститорите, които искаха от него ту да съкрати броя на служителите, ту изцяло да се откаже от собствените си конзоли. Президентът редовно поемаше отговорност за случващото си в компанията. През 2011-а например обяви, че ще приспадне 50% от годишната си заплата, тъй като продажбите на Nintendo 3DS се оказаха по-ниски от прогнозираните. Година и половина след постъпването на устройството в магазините в Япония, САЩ и Европа се наложи цената му да бъде намалена.
За разлика от много мениджъри на компании, произвеждащи игри, Ивата често се появяваше пред публика. По негова инициатива в интернет започна публикуването на записи от кръглите маси Iwata Asks. На тях лично разпитваше дизайнерите на игри за един или друг проект, позволявайки на редовите потребители да научат повече за работата в обикновено закритите за външни погледи студия на Nintendo.
Първата си игра Сатору Ивата създава още в гимназията и запознава с нея съучениците си. Основната тема в нея е бейзболът и тя е можела да се играе на един от най-ранните модели калкулатори на Hewlett Packard. Години по-късно, в речта си на изложбата GDC 2005, японецът спомена, че тогавашната възторжена приятелска реакция към проекта му го накарала да почувства гордост от творението си и затвърдила желанието му да разработва игрови устройства.
В 1978-а Ивата постъпва в Токийския технологичен университет. През свободното си време редовно посещавал столичен магазин, който пръв открил отдел, посветен изцяло на домашните компютри. Докато разглеждал стоките, Ивата намирал съмишленици. През 1980-а създаденият от него клуб по интереси прераснал в компанията HAL Laboratory. Името е взаимствано от изчислителната машина в научнофантастичния филм на Стенли Кубрик "Космическа Одисея: 2001", излязъл на екраните преди 1968-а. По-късно, когато вече оглавяваше Nintendo, той шеговито отбелязваше, че инженерният опит, придобит в института, му помагал да не се поддава на заблудите на дизайнерите на новите конзоли. Ивата работи в HAL Laboratory от 1992 до 2000 г., като през последните две години е и неин президент. След това се премества в Nintendo, като през 2002-ра поема щафетата от Хироши Ямаучи, който лично избира приемника си и така променя традицията президентът на фирмата да е член на семейство Ямаучи.
Ивата отговаряше за стратегията на Nintendo след излизането на пазара през 2001-ва на приставката GameCube. Тя даде нов тласък на корпоративната война със Sony и Microsoft. По негова инициатива през 2004-а бе пусната приставката Nintendo DS, а през 2006-а изключително популярната – Wii. Само през първите два дни от продажбите й в Европа бяха купени 325 хил. устройства, а в САЩ – 660 хиляди. Иначе казано, Nintendo е единственият производител на конозоли, който печели от самото начало на продажбите на приставката. За сравнение, основният му конкурент Sony губи от продажбата на всяко устройство PlayStation 3, а конзолата на Microsoft – Xbox 360, не носи нито печалби, нито загуби.
Ивата работеше върху игрите от сериите The Legend of Zelda и Kirby. Основното му постижение обаче е неговото участие в създаването на култовата видеоигра "Марио", на която принадлежат няколко рекорда като първото място в класацията на 50-те най-добри персонажи в компютърните игри в Книгата на рекордите на Гинес.