Милиони за медии на властта по Програма “Транспорт”

метростанция „Летище София“ се състоя церемонията по пускане на метрото до Летище София. Бойко Борисов - министър - председател Йорданка Фандъкова - кмет на София Ивайло Московски - министър на транспорта

Въпреки сериозните критики за напразно похарчените пари за реклама на различните проекти от старата програма "Транспорт" и в новото й издание управляващите са заделили значителна сума за тази дейност. По-конкретно, от общият й бюджет, възлизащ на 1.604 млрд. евро, над 2 млн. ще отидат за "Информация и публичност". Тези средства транспортното министерство ще използва за популяризиране на програмата като цяло. Отделно до 1 на сто от разходите по всеки проект ще могат да отиват за популяризиране и визуализация.

При мащаба на програма "Транспорт"  сумите, които ще се дават, съвсем няма да са малки. По първата приоритетна ос "Развитие на железопътната инфраструктура по основната трансевропейска транспортна мрежа" са предвидени 572.34 млн. евро. Те ще са за два големи проекта. Първият е свързан с рехабилитацията и осъвременяването на 111 км жп линии от железопътния участък Пловдив-Бургас (включително и гарите в двата града). Другият е за модернизацията на трасето София-Септември в отсечките от Елин Пелин до Ихтиман и от Ихтиман  до Септември с обща дължина 79 километра. По тази ос ще бъде финансирано и разработването на технически проект за модернизацията на линията между Радомир и Гюешево, като с всички пари ще се разпорежда Националната компания "Железопътна инфраструктура".

За развитието на пътищата по "основната" и "разширената" Трансевропейска транспортна мрежа също са определени 572.34 млн. евро. Огромната част от тях обаче ще отиде само за изграждането на лот 3 от магистрала "Струма" между Благоевград и Сандански. С останалото ще се финансира подготовката на проектите за магистралите "Черно море" и "Русе – Велико Търново", както и разширението на моста Русе – Гюргево. В случая парите ще отидат по сметките на националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" и на Агенция "Пътна инфраструктура".  

По третото направление за "Подобряване на интермодалността при превоза на пътници и товари и развитие на устойчив градски транспорт" са разписани 361.3 млн. евро. А "големият" инвестиционен проект отново ще е подземната железница в София. За строителството на третия метродиаметър от бул."Ботевградско шосе", през бул. "Владимир Вазов" и центъра, до ж.к. "Овча купел" и за разширението на втори метродиаметър от станция "Джеймс Баучер" до кръстовището на бул. "Черни връх" с бул. "Хенрик Ибсен" и ул. "Сребърна" са предвидени 341.3 млн. евро. Съвсем очаквано тази сума ще получи общинската фирма "Метрополитен". 

Останалите 20 млн. евро са за обновяване на гарите в Стара Загора, Нова Загора и Чирпан и за изграждането на интермодален товарен терминал в гр. Русе, като целта е да се създадат условия за оптимално съчетаване и интегриране на вътрешноводен, железопътен и автомобилен транспорт. С тях също ще се разпорежда Националната компания "Железопътна инфраструктура". 

По-"дребните" проекти всъщност ще са по четвъртата ос – "Иновации в управлението и услугите – внедряване на модернизирана инфраструктура за управление на трафика, подобряване на безопасността и сигурността на транспорта". За информационни системи в корабоплаването, доставка на мултифункционални плавателни съдове, развитие на информационни системи за управление на автомобилния трафик, повишаване на качеството на аеронавигационните данни, подобряване на управлението на околната среда в областта на гражданското въздухоплаване и т.н. са записани общо 57.9 млн. евро. С тях ще се разпореждат изпълнителната агенция за проучване и поддържане на река Дунав, Държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура", изпълнителната агенция "Морска администрация", Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти", Агенция "Пътна инфраструктура", Главна дирекция "Въздухоплавателна администрация"  и Държавното предприятие "Ръководство на въздушното движение". Всеки един от тези бенефициенти ще дава пари за публичност, защото популяризация ще се прави на всеки проект на стойност над 500 хил. евро. Освен традиционните вече табели, билбордове, плакати, които изтъкват приноса на Европейския съюз, всеки от получателите на европейските средства ще трябва да организира и минимум две публични събития. Като най-подходящи за представянето на различните начинания от транспортното ведомство посочват пресконференциите или информационните дни. Условията са събитията да бъдат подобаващо анонсирани предварително – или чрез съобщение до всички средства за масово осведомяване, или чрез публикуване на рекламно каре в национална или регионална печатна медия. Изборът ще зависи от спецификата и мащаба на самия проект.

По същия начин е необходимо да се организира и церемонията за "първа копка" на всеки обект. Отново е предоставена възможността за даване на пари за промоционални филми, макар че мярката не е задължителна. Именно около тези продукции се разгоряха най-много спорове в предишното издание на програма "Транспорт". Тогава за направата на филми, с които да се илюстрира нагледно как са се строили магистрали, железници и софийското метро, министерството обяви поръчка за 824 хил. лв., но после транспортният министър в кабинета "Орешарски" Данаил Папазов я прекрати и прехвърли отговорността за филмите на изпълнителите на обектите. Сега "горещият картоф" е в бенефициентите. Те сами ще преценяват дали да харчат за подобни "екстри", или не. Ако решат да заложат на "седмото изкуство", е задължително в началото и края на филма да се изписва и озвучава текст, разясняващ, че продукцията е заснета със средства от съответния фонд на ЕС. Другата препоръка е лентата да се излъчи в национална или регионална телевизия. Впрочем всички платени и пиар изяви трябва да съдържат емблемата на общността, името – Европейски съюз, името на съфинансиращия фонд и т.н. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Кое ви кара да гласувате за конкретна партия или коалиция?

Подкаст