След като метрото стигна до столичното летище, управляващите решиха да изтупат праха и от един позабравен проект – за изграждането на директна пътна връзка към Терминал 2 от сегашния бул. "Брюксел" до ул. "Мими Балканска". Тя ще е дълга 1.1 км, като почти една трета от трасето – 349 м, ще е мост с две пътни платна от по осем метра, разделителна ивица и тротоари от всяка страна.
Плановете за нова естакада към аеропорта са от далечната 2006 г., когато приключи изграждането на новия терминал и съоръжението бе пуснато в експлоатация. Организираният тогава търг бе спечелен от фирмата на Васил Божков "Мостстрой" с цена от 8.1 млн. лв., осигурени от бюджета на транспортното министерство. Обектът, обявен за национално значим, трябваше да е готов за една година и по него дори започна работа. Но после се оказа, че не всички парцели, необходими за градежа, са отчуждени. В крайна сметка строителството затъна в съдебни спорове и проектът бе прекратен. Сега обаче възкръсва срещу далеч по-сериозна сума – 13.4 млн. лв. (без ДДС).
Новият изпълнител ще може да разчита на свършеното от "Мостстрой". Три от необходимите за моста 13 стълба са изградени до 1.5 м под проектното ниво, а други пет са готови изцяло с изключение на противоземетръсните опори. В началото на годината специалисти, наети от Министерството на транспорта, са направили три проверки и техните констатации са, че като цяло издигнатите подпорни стени и стълбове са в добро състояние. Проблемът е, че армировката, оставена в стените за продължаване на строителството, е изрязана и открадната (познайте от кого). Поради тази причина ще се наложи частично разрушаване на бетона и полагането на нови железа.
На избраната фирма ще й се наложи също така да преработи и осъвремени предвидените първоначално шумозащитни стени, предпазни огради и парапети, плановете за управление на строителните отпадъци и за "Пожарна безопасност", а и редица други книжа като "Временна организация на движението", "Хоризонтална маркировка и сигнализация" и др.
Съгласно обявената обществена поръчка всичко трябва да приключи за максимум 870 дни – 110 ще са за осъвременяване на документацията, а останалите за същинското строителство. От кандидатите за участие ще се изисква да докажат, че разполагат с поне 3.5 млн. лв. или достъп до такъв финансов ресурс за осигуряването на материали, консумативи, средства за работни заплати и свързаните с тях данъци и осигуровки. В надпреварата могат да се включат компании, които самостоятелно или като участници в обединение са изградили или реконструирали не по-малко от 1 км автомагистрала, път от републиканската пътна мрежа или мостово съоръжение с дължина от поне 300 метра. При тези условия участие в процедурата на практика ще могат да вземат почти всички големи пътностроителни фирми в страната.
Критерият, по който ще се избере крайният победител, ще е икономически най-изгодната оферта. Цената ще дава тежест от 60 на сто, още 30 пункта ще добавя техническото предложение, а последните 10 точки ще зависят от посочения срок за изпълнение.
Предложения ще се приемат до 24 септември, а отварянето им ще стане ден по-късно. Друг е въпросът дали наистина има нужда да се харчат над 13 млн. лв. за подобна пътна връзка? Безспорно тя ще даде далеч по-голяма представителност на софийското летище, но, реално погледнато, няма да спести кой знае колко време за пътуване от и до него. Сега трафикът минава по скоростния бул. "Брюксел", където единственото забавяне е на светофара при стария терминал.
каре:
Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" подписа през седмицата договор за изготвянето на идеен проект за ключовия лот 3.2 на магистрала "Струма", преминаващ през Кресненското дефиле. Победител с цена от 953 хил. лв. (без ДДС) е "Обединение лот 3.2 проект", в което влизат "Пътпроект 2000", "Биас – М", "Геотехника – АБС", "Свеко Енергопроект" и "Бондис". Избраният изпълнител ще трябва да извърши геодезическо заснемане и обработване на информацията и да представи вариант за оптимизиране на трасето, за което първоначално се предвиждаше изграждането на мегатунел от 15 километра. От консорциума се очаква да определи местата, вида, общото разположение и отворите на необходимите тунели, мостове, надлези, подлези, подпорни и укрепителни стени и т.н.